کد خبر: 468351
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۲:۲۸:۰۰
| |

کانادا خشونت مسلحانه نظامیان میانمار علیه مردم را محکوم کرد

وزیر امور خارجه کانادا در اظهاراتی ضمن محکوم کردن اقدام اخیر ارتش میانمار علیه مردم این کشور گفت که کانادا مجازات بیشتری را علیه نظامیان در نظر خواهد گرفت.

کانادا خشونت مسلحانه نظامیان میانمار علیه مردم را محکوم کرد
کد خبر: 468351
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۲:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مارک گارنو، وزیر امور خارجه کانادا روز یکشنبه در اظهاراتی، خشونت مسلحانه نظامیان میانمار علیه مردم این کشور که در اعتراض به کودتا به خیابان‌ها آمده بودند را محکوم کرد.

گارنو ضمن ابراز نگرانی در خصوص این اقدام ارتش میانمار علیه معترضان گفت: «کانادا به شدت نگران اعمال زور علیه معترضان مسالمت‌آمیز میانمار توسط ارتش این کشور است و این اقدام را صریحاً محکوم می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «کسانی که مسئول این خشونت هستند، پاسخگو خواهند بود. کانادا تدابیر [مجازاتی] بیشتری را در قبال این [خشونت] در نظر خواهد گرفت. ما از مردم میانمار حمایت می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه کانادا در ادامه همچنین از جامعه بین‌الملل خواست در محکوم کردن چنین اقدامات خشونت‌آمیزی متحد شوند.

روز یک شنبه کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل از کشته شدن 18 نفر در جریان اعتراضات مردم میانمار به وقوع کودتا خبر داد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، به دنبال شلیک نیروهای امنیتی به سوی معترضان دستکم 18 نفر جان باختند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که کشته شدگان در تظاهرات در شهرهای یانگون، داویی ماندلای و باگو بودند

و 30 تن دیگر نیز زخمی شدند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که کشته شدن این افراد در نتیجه شلیک گلوله‌های واقعی بوده و برخلاف موازین بین‌المللی حقوق بشر است.

ارتش میانمار اول فوریه (13 بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در این کشور، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد دولت را بازداشت کرد و خود قدرت را در اختیار گرفت.

از زمان وقوع کودتای ارتش، مردم میانمار در شهرهای مختلف دست به اعتراض زده و خواستار آزادی مقامات دولت سابق این کشور و کنار رفتن نظامیان هستند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در 23 آبان ماه با کسب 83 درصد از آراء در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود.

قدرت در میانمار تا سال 2011 در دست نظامیان بود اما ارتش این کشور در همین سال با برگزاری انتخاباتی، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کرد. حزب اتحاد برای دموکراسی به رهبری سوچی که به تازگی از زندان آزاد شده بود برنده انتخابات شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم بامداد امروز با انتشار بیانیه‌ای درباره این اقدام اخیر نظامیان میانمار از اقدامات تنبیهی واشنگتن علیه ارتش میانمار طی روزهای آینده خبر داد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها