وزارت امور زنان افغانستان اعلام کرد:

افزایش موارد قتل زنان در افغانستان

وزارت امور زنان افغانستان اعلام کرد: در سال جاری شمسی دست‌کم 136 زن در نتیجه خشونت‌های خانوادگی در این کشور به قتل رسیده اند.

افزایش موارد قتل زنان در افغانستان
کد خبر: 468409
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۴:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رویا دادرس، سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان امروز (دوشنبه) به شبکه خبری بی‌بی‎ سی گفت: این رقم نسبت به سال گذشته که موارد قتل حدود 90 مورد بوده، بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است.

وی بر این باور است که شیوع کروناویروس و اعمال قرنطینه سبب حضور بیشتر مردان در خانه و حاد شدن خشونت‌های کوچک و پنهان شده و برخی حتی منجر به قتل شده است.

بیشتر این قضایا در ولایتهای سرپل، بادغیس، نیمروز، لوگر، غور، دایکندی، بامیان، هرات، جوزجان، بغلان، لغمان، فاریاب، پروان، تخار، کاپیسا و قندوز ثبت شده است.

سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان افزود: در تمام سال جاری نیز در وزارت زنان 7000 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده که 4000 مورد بیشتر بعد جرمی داشتند و برای رسیدگی به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شدند.

همچنین به گفته این مسئول، حدود 2000 مورد دیگر از طریق مشورت حقوقی و نزدیک به 700 پرونده از راه میانجیگری حل و فصل شده است.

بر اساس اطلاعات سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان، بالاترین خشونت ثبت شده که نزدیک به 1300 پرونده بوده، ضرب و شتم است و پس از آن فرار از منزل و پرداخت نکردن نفقه از دیگر موارد با آمار بالا است.

خشونت علیه زنان در افغانستان یکی از چالش‌های بزرگ اجتماعی است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، رسوم ناپسند، ضعف و عدم برخورد قاطعانه با عاملین خشونت، نفوذ زورمندان در روند رسیدگی به خشونت‌ها، نبود قاضی زن، وکیل و دادستان، کمبود آگاهی و پایین بودن میزان سواد از دلایل خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها