سارکوزی به 3 سال زندان محکوم شد

دادگاه فرانسه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه را درخصوص پرونده فساد به سه سال زندان محکوم کرد که دو سال آن تعلیقی است. وی به اتهام تلاش برای رشوه دادن به قاضی و سوءاستفاده از موقعیتش مجرم شناخته شده است و دومین رئیس دولتی در فرانسه است که به جرم فساد به زندان محکوم می‌شود.

سارکوزی به 3 سال زندان محکوم شد
کد خبر: 468455
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۶:۰۷:۴۷

اعتمادآنلاین| نیکولا سارکوزی به سه سال زندان محکوم شد.

دادگاه فرانسه نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه را درخصوص پرونده فساد به سه سال زندان محکوم کرد که دو سال آن تعلیقی است.

سارکوزی به اتهام تلاش برای رشوه دادن به قاضی و سوءاستفاده از موقعیتش مجرم شناخته شده است. وی دومین رئیس دولتی در فرانسه است که به جرم فساد به زندان محکوم می‌شود.

سارکوزی که از سال 2007 تا 2012 رئیس جمهوری فرانسه بود اتهامات وارده بر خود را انکار کرده و مدعی است که قربانی موهومات دادستان‌های مالی شده است.

سارکوزی که از عالم سیاست بازنشسته شده اما همچنان از شخصیت‌های با نفوذ در میان محافظه‌کاران است، 10 روز برای تقاضای تجدید نظر در این حکمش فرصت دارد.

ژاک شیراک نیز پیش از او به اتهام فساد محکوم شده بود.

دادستان‌های مالی پاریس برای سارکوزی در پرونده موسوم به شنود، درخواست چهار سال زندان کرده بودند.

دادستان‌ها برای "تیه‌ری هرتسوگ"، وکیل سارکوزی و قاضی سابق، "ژیلبر آزیبر" نیز احکام مشابهی تقاضا کرده بودند. هر سه این افراد به «فساد» و «اعمال نفوذ» متهم شده‌اند.

سارکوزی در این پرونده متهم است که در سال 2014 میلادی با «اعمال نفوذ» به اطلاعات یک پرونده قضایی دیگر خود در ارتباط با منابع مالی کارزار انتخاباتی‌اش دسترسی پیدا کرده است.

دلیل مشهور شدن این پرونده به «پرونده شنود» این است که در ماه فوریه سال 2014 وزارت دادگستری فرانسه با انتشار گفت‌وگوی تلفنی میان رئیس جمهوری وقت این کشور و تیه‌ری هرتسوگ، وکیل وی، رسیدگی به اتهام «اعمال نفوذ» جهت تائیرگذاری بر مراحل قضایی را آغاز کرد.

سارکوزی پیشتر با رد اتهامات گفته بود هرگز مرتکب کوچکترین فسادی نشده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها