سحنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

روشن شدن زنگ خطر کرونا با افزایش 8500 بیمار قطعی

متاسفانه بار دیگر تلفات کرونا مرز روانی سه رقمی شدن را امروز پشت سر گذاشت و با افزایش بیش از 8500 بیمار قطعی کرونایی زنگهای خطر بازگشت به روزهای سیاه آبان ماه گذشته به صدا درآمد.

روشن شدن زنگ خطر کرونا با افزایش 8500 بیمار قطعی
کد خبر: 468512
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۸:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| وضعیت کرونا خیلی خراب است. این خلاصه اخبار کرونایی امروز است. روزی که در نهایت تاسف، تعداد تلفات در 24 ساعته گذشته سه رقمی اعلام شد و در نتیجه، نزدیک به 110 نفر جان باختند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 8 هزار و 510 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و 108 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند.

این آمار نشان دهنده وضعیت افزایشی شیوع کرونا در سراسر کشور است، به صورتی که تنها از دیروز تا امروز 812 نفر بیمار با تشخیص قطعی کرونا در بیمارستانهای سراسر کشور بستری شده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور گفته است:مجموع بیماران کووید19 در کشور به یک میلیون و 639 هزار و 679 نفر رسید.متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 108 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 60 هزار و 181 نفر رسید.

لاری یادآور شد:خوشبختانه تاکنون یک میلیون و 399 هزار و 934 نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: سه هزار و 727 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون 10 میلیون و 912 هزار و 409 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

لاری ابراز داشت:در حال حاضر 11 شهرستان قرمز، 32 شهرستان نارنجی، 251 شهرستان زرد و 154 شهرستان آبی هستند. شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

متاسفانه با وجود اخبار ناگوار از کرونا، بررسی ها نشان دهنده بی اعتنایی مردم به فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است. در این رابطه استاندار تهران با اشاره به اینکه فاصله گذاری اجتماعی در استان طی 2 هفته گذشته 10 درصد کاهش یافته، گفت: این در حالی است که روند شیوع بیماری کرونا صعودی شده‌است.

انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: در صورت بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی به زودی با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی یادآورشد: تهران هم اکنون از نظر شیوع ویروس رتبه هفتم و از لحاظ تعداد فوتی ها بر اثر ابتلا به این ویروس رتبه هفدهم کشور را دارد.

محسنی بندپی اظهارداشت: طی 2 هفته گذشته مراکز درمانی استان تهران با روند رشد تعداد مراجعان و فوتی ها مواجه شده است.

نکته تاسف بار این که کرونا دیگر در یک نقطه تمرکز ندارد و اخباری که از استانهای مختلف می رسد حاکی از آن است که ویروس انگلیسی در میان اقشار مختلف مردم به راحتی جابجا می شود. در این رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شیوع کرونا جهش یافته در اصفهان هشدار داد و گفت: با افزایش مراجعات و بستری در اصفهان روبه رو هستیم.

همچنین اخبار مختلف به نقل از مسئولانی مانند فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت حاکی از آن است که در تهران هم رفتار ویروس کرونا پیامدهای مخرب، پیچیده و سختتری نسبت به سایر مناطق ایران برجا گذشته است.

یکی دیگر از نگرانی هایی که امروز درباره جولان کرونا در کشور بیان شد، ترس از شیوع گونه جهش یافته کرونای ایرانی بود. در این رابطه سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه تا این لحظه موتاسیون در ویروس‌های ایرانی کرونا نیافته‌ایم، گفت: این گفته به معنی این نیست که تغییر و موتاسیون در ویروس‌های ایرانی نداشته‌ایم.

او در خصوص انتشار ویروس انگلیسی و گسترش آن در خوزستان و برخی نقاط دیگر کشور اظهار کرد: ممکن است این ویروس، ویروس جهش‌یافته انگلیسی نباشد و ویروس جهش‌یافته ایرانی باشد.

دکتر علوی افزود: زمانی که ویروس در یک جا می‌ماند، بعد از مدتی تغییر ماهیت و تغییر ژنتیکی می‌دهد؛ در نتیجه خواص ویروس جدید با ویروس قبلی کمی متفاوت می‌شود. این نگرانی ها باعث شده تا عده ای از متخصصان عنوان کنند شاید اصلا واکسن هایی که تاکنون ساخته شده اند اثری روی ویروس جهش یافته کرونا نگذارند. به بیان دیگر بعد از یک سال مبارزه با این ویروس، تازه به سر خط برگشته ایم!

این دغدغه باعث می شود تا هشدارهایی مسئولان در سطح بالاتری مطرح شود از جمله هشدار وزیر بهداشت که در مصاحبه‌ای گفت: مراقب تله کووید 19 باشید.از بین مرگ و میرهای کرونا 82 درصدش مربوط به افرادی است که بیماری زمینه‌ای و غیرواگیر دارند.

ولی تنها خبر خوشی که امروز منتشر شد و نوید بهتر شدن اوضاع در 4 ماه آینده را داد، توضیحات دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت در ساری بود. او گفت: پیش بینی ما این است که تا هفته پایان اسفند حدود 900 هزار دوز واکسن از سبد کوواکس به دست مان برسد و به تدریج واکسن های کوواکس به فاصله هر 10 روز یکبار تا 4.2 میلیون دوز تا اردیبهشت ماه به کشور وارد شود. از هندوستان و شرکت بهارات حدود 200 هزار دوز واکسن می رسد بنابراین مجموعه ای متنوع از واکسن کووید19 در اختیار داریم و در فاز سه، گروه هایی مانند مطب های پزشکان، متخصصین عفونی، داخلی، اطفال، دندانپزشکان، پزشکان عمومی، سالمندان بالای 80، 75 و به ترتیب 5 سال کمتر تا 65 سال و گروه 16 تا 64 سال دارای بیماری های زمینه ای را واکسینه می کنیم.

وی یادآور شد: اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود 50 هزار نفر را شروع می کنیم و از فرودین و اردیبهشت ماه، تقریبا حدود دو میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید. در اواخر اردیبهشت ماه، اگر مراحل واکسن کووبرکت ایران پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت ماه با تولید نیمه صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید اما از تیرماه، ماهانه حدود 10 تا 15 میلیون دوز، واکسن به دست ما می رسد و با این تعداد برنامه واکسیناسیون ملی را پیش خواهیم برد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها