سیدضیاء هاشمی؛ تهیه‌کننده سینما:

کرونا تعطیلی تک سالن‌ها را سرعت بخشید

سیدضیاء هاشمی، تهیه‌کننده سینما با اشاره به تعطیلی سینماها در سالی که گذشت، رونق سینماها در سال آینده را منوط به ساخت و اکران آثار پرمخاطب دانست.

کرونا تعطیلی تک سالن‌ها را سرعت بخشید
کد خبر: 468544
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۰۸:۵۵:۳۷

اعتمادآنلاین| سیدضیاء هاشمی، تهیه‌کننده سینما که در کارنامه خود آثار پرمخاطبی چون عروس، اعتراض و شوکران را دارد، در پاسخ به این سوال که آینده تولید در سینمای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: تقریبا تعطیلی سینما قطعی است.

البته در طول سالی که گذشت گاهی اوقات سالن‌ها باز شد که خیلی جدی نبود. این تعطیلی‌ها روی تولید سینمای ایران تاثیرات زیادی داشته است.

از تعداد 119 پروانه ساخت صادر شده در سال 99 تنها 9 فیلم در حال تولید است و 7 فیلم در مرحله فنی و 20 فیلم هم ساخته شده که تقاضای پروانه نمایش دارد که در جشنواره هم دیده شدند.

15 فیلم در مرحله تولید متوقف شدند به دلایل مختلف که مربوط به صاحبان آثار بوده است و بیش از 60 و چند اثر هم امکان تولید ندارد و زمان پروانه آن‌ها گذشته است.

هاشمی در ادامه گفت: به لحاظ تولید الان آسیب جدی داریم. نکته جالب اینکه تولیدات برای اقتصاد سینما تولید نشده است یک عده به هر دلیلی قصد کار کردن دارند و برگشت سرمایه برایشان مهم نیست. یکی از آن‌ها را به خوبی می‌شناسم که کمک به جامعه سینمایی می‌کند و تنها انگیزه‌اش روزی رساندن به جامعه سینما است.

عده دیگر هم تنها می‌خواهند فیلمساز شوند و حتی در مورد فیلمشان غلو می‌کنند و نسبت به سینما و اقتصاد آن شناختی ندارند و به هر طریقی سرمایه جذب کردند و فیلم ساختند. عموم کارها، کارهای جذابی نیستند لو باجت و ساده هستند و جشنواره امسال هم که به لحاظ مخاطب فیلم‌ها پررونق نبودند پس امیدی برای اقتصاد سینما در سال 1400 نداریم.

تهیه‌کننده امیر درباره وابستگی اقتصاد سینمای ایران به نمایش خانگی در آینده گفت: تولید در شبکه نمایش خانگی و آنلاین بیشتر شده است اما برخی از افراد کاملا بیکار شدند. اگر سینما باز شود مخاطب چندانی نداریم.

ما به عنوان تهیه‌کنندگان باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که برای آینده سینما متکی به سالن نباشد. اگر پیش‌تر فیلم‌ها 50 درصد فروش‌شان به سالن سینما بستگی داشت و بخشی در vod و تلویزیون تامین می‌شد.

امروز بیشتر باید به فروش آنلاین و پلتفرم‌ها امید داشته باشیم. هر دو باید به هم کمک کنند. پلتفرم‌ها جایگاه مهمی از این به بعد خواهند داشت. امروزه باید پلتفرم‌ها به سالن‌های سینما کمک کنند. وابستگی‌های پلتفرم‌ها به سریال‌ها است و باید به صورت گسترده و با کیفیت کارها تولید شود.

وقتی فروش و مخاطب سریال‌ها هفتگی زیاد شود در سینما هم می‌توان امید به سرمایه‌گذاری داشت. به طور نمونه اگر پلتفرم بیش از 3 میلیون یوزر فعال داشته باشد در اکران آنلاین می‌توانیم موفق عمل کنیم و نسبت به مخاطب خوش بین باشیم.

امروزه با شرایط کرونا فضای فیلم دیدن با گذشته متفاوت‌تر خواهد بود. هر دو این‌ها نمایش خانگی و سالن‌ها ممزوج هم باید فعالیت کنند و تاثیر نامطلوبی روی هم نداشته باشند.

هاشمی درباره تعطیلی سالن‌های تک کاربره و رونق vodگفت: واقعیت این است که کرونا تعطیلی تک سالن‌ها را سرعت بخشید. پیش‌تر در دنیا آمازون و نت فیلیکس شروع به اکران آنلاین و سریال‌ها را آغاز کرده بودند.

در کرونا توجه بیشتری به اکران آنلاین شد و پلفترم‌ها رونق پیدا کرده و قانونمند شدند و سالن‌های تک و دو تایی و سه تایی مثل عصر جدید و ایران باید جمع شوند زیرا نیازهای مخاطب را پاسخگو نیستند. مخاطب در جایی که پارکینگ ندارد، نمی‌رود فیلم ببیند تنها مجموعه‌های سینمایی که دارای مراکز خرید و تغذیه هستند می‌توانند نیاز مخاطب را پاسخگو باشند.

وی درباره اکران نوروز 1400 و اقبال مخاطب از اکران فیلم‌ها گفت: خوش بینانه‌اش این است که اگر سه فیلم پرمخاطب در اکران عید 1400 اکران شود می‌توان امید داشت که سینماها باز بماند اما رونق چندانی را نباید امیدوار بود.

تعطیلات عید نوروز زیاد است مردم هم بیرون از شهر نمی‌روند و ممکن است به سالن سینما برود اما محال است رونق چندانی شاهد باشیم. من به شخصه امید چندانی به اکران پرمخاطب ندارم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها