کد خبر: 468630
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۰:۵۸
| |

روند کاهشی نرخ دلار صرافی در کانال ۲۴ هزار تومانی

ثبات بازار ارز نیاز به تغییر سیاست‌ها دارد

روز دوشنبه نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی به 1739 دلار رسید و کارشناسان معتقدند که با وجود بسته 1.9 تریلیون دلاری امریکا و احتمال بروز تورم به دنبال آن، و همچنین رشد قیمت اوراق قرضه در امریکا، بازار هنوز از وضعیت اقتصاد و شرایط مقابله با کرونا مطمئن نیست و لذا بعد از یک کاهش قابل توجه 100 دلاری در قیمت طلا، بازهم قیمت این فلز زرد به 1739 دلار افزایش یافته است.

ثبات بازار ارز نیاز به تغییر سیاست‌ها دارد
کد خبر: 468630
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۱:۰۰:۵۸

اعتمادآنلاین| روز دوشنبه نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی به 1739 دلار رسید و کارشناسان معتقدند که با وجود بسته 1.9 تریلیون دلاری امریکا و احتمال بروز تورم به دنبال آن، و همچنین رشد قیمت اوراق قرضه در امریکا، بازار هنوز از وضعیت اقتصاد و شرایط مقابله با کرونا مطمئن نیست و لذا بعد از یک کاهش قابل توجه 100 دلاری در قیمت طلا، بازهم قیمت این فلز زرد به 1739 دلار افزایش یافته است.

همچنین به دنبال اعلام قیمت دلار 25 هزار و 400 تومان، قیمت یورو 30 هزار و 600 تومان و درهم امارات 6 هزار و 920 تومان، قیمت سکه نیز در کانال 11 میلیون تومان و به قیمت 11 میلیون و 210 هزار تومان معامله شد. هر دلار روز (دوشنبه) در صرافی‌های بانکی 24 هزار و 794 تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته (یکشنبه) 13 تومان کاهش داشت. نرخ هر یورو نیز به 29 هزار و 594 تومان رسید. قیمت فروش یورو با کاهش 250 تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (یکشنبه) به 29 هزار و 594 تومان رسید. قیمت خرید هر دلار 24 هزار و 290 تومان و نرخ خرید هر یورو نیز 29 هزار و هشت تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی 24 هزار و 552 تومان و قیمت فروش آن 24 هزار و 797 تومان است. علاوه براین، نرخ خرید یورو در بازار 29 هزار و 401 تومان و نرخ فروش آن 29 هزار و 695 تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (یکشنبه)، هر یورو به قیمت 29 هزار و 810 تومان و هر دلار 24 هزار و 872 تومان به فروش رسید. همچنین در سامانه سنا روز (یکشنبه)، حواله یورو به قیمت 29 هزار و 19 تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت 23 هزار و 592 تومان فروخته شد.بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به‌طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز ناامید شده و چشم به ریزش قیمت‌ها دارند، به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.

نوسان قیمت سکه در کانال 11 میلیونی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (دوشنبه، 11 اسفندماه) با افزایش 190 هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته 11 میلیون و 210 هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد.نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم 2 میلیون و 350 هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 84 هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و 700 هزار تومان رسید. اونس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و 745 دلار و 56 سنت فروخته شد. قیمت سکه از 30 دی‌ماه تا چند هفته گذشته در کانال 10 میلیون تومانی در نوسان قرار داشت، اما به‌تدریج رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند صعودی داشته است قیمت طلا و سکه طرح جدید نسبت به روزکاری قبل با افزایش جزئی همراه شده است؛ سکه طی روزهای گذشته از کانال 12 میلیونی عقب‌نشینی کرده و به کانال 11 میلیونی بازگشت؛ از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت تأثیر خبرهای سیاسی است.

رشد قیمت طلا

در حالی که دلار تضعیف شده و مجلس نمایندگان امریکا بسته محرک مالی 1.9تریلیون دلاری را به‌تصویب رسانده است، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد افزایش حدود یک‌درصدی بود. به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا با 0.93 درصد افزایش به 1750 دلار و 23 سنت رسید. روز جمعه قیمت فلز زرد به پایین‌ترین رقم از ماه ژوئن یعنی 1716 دلار و 85 سنت رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی برای تحویل در ماه آوریل نیز با 2.23 درصد رشد به 1748 دلار و 10 سنت رسید. به‌دنبال افزایش سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا، قیمت طلا در روز جمعه شاهد افت 3درصدی بود و بیشترین افت ماهانه از نوامبر 2016 را به ثبت رساند.

استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه آکسی گفت: کاهش نسبی سوددهی اوراق قرضه و تضعیف دلار سبب شده است طلا مجدداً اندکی افزایش یابد. تصویب بسته محرک مالی در مجلس نمایندگان امریکا نیز تأثیری مثبت بر بازار طلا داشته است. با تصویب بسته محرک مالی 1.9 تریلیون دلاری در مجلس نمایندگان، جو بایدن رییس‌جمهوری امریکا اولین پیروزی خود را در زمینه تصویب لوایح مالی به دست آورده است. ارزش دلار از بالاترین رقم یک هفته گذشته که در جلسه قبل به‌ثبت رسیده بود عقب‌نشینی کرده و سبب بالا رفتن جذابیت طلا برای خریدارانی شده است که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. بسته محرک مالی می‌تواند تبعات تورمی به‌همراه داشته باشد و در این وضعیت طلا محل امنی برای سرمایه‌گذاری جهت در امان ماندن سرمایه‌گذاران از تأثیرات تورمی به‌شمار می‌رود، در عین حال افزایش سوددهی اوراق قرضه سبب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

قیمت طلای جهانی افزایش یافت

با کاهش ارزش دلار امریکا و حمایت از محرک مالی، قیمت طلا افزایش یافت.به گزارش فارکس لیدرز، اوایل روز دوشنبه، قیمت طلا پس از رسیدن به کمترین سطح طی هشت ماه گذشته، روند افزایشی داشت، که با ضعف دلار و تحولات بعدی در اقدامات محرک در ایالات متحده پشتیبانی شد. همزمان با نوشتن این گزارش، طلا کمی بالاتر از 1750 دلار در هر اونس معامله شد. قیمت قبلی این فلز زرد تا حدود 1716 دلار کاهش داشت که پایین‌ترین سطح از ژوئن 2020 بوده است. علاوه بر این، در ماه فوریه با وجود بیشترین سود اوراق یک ساله خزانه‌داری امریکا، طلا بدترین عملکرد ماهانه را طی بیش از 5 سال داشته است. روز دوشنبه، قیمت طلا پس از تصویب لایحه محرک ایالات متحده توسط مجلس، افزایش یافته است. احتمالا محرک مالی بیشتر نیز در ضعف دلار و تقویت طلا نقش داشته است. در حالی که با افزایش سود اوراق قرضه دولتی در ایالات متحده، آلمان و استرالیا، که فرصت نگه داشتن شمش‌های بدون سود را بالا می‌برد، سود طلا محدود باقی می‌ماند. علاوه بر این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده با تأیید واکسن کووید جانسون‌اند جانسون، به ریسک بیشتر سرمایه‌گذاران قوت بخشیده و جذابیت این فلز گرانبها را کم کرده است.

ثبات بازار ارز نیاز به تغییر سیاست‌ها دارد

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه برای ثبات در بازار ارز راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید سیاست‌گذاران از آن به خوبی استفاده کنند گفت: باید در سیاست‌های اتخاذ شده یک بازنگری اساسی صورت گیرد. غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایبِنا در پاسخ به این سوال که کم هزینه‌ترین راهکارها برای دستیابی به دو هدف کلیدی تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی چیست؟، اظهار کرد: نمی‌توان گفت کم هزینه‌ترین راهکار بلکه باید به دنبال بهترین راهکار باشیم تا ارزش پول ملی تقویت و همچنین تعادل در بازار ارز ایجاد شود. تعدادی مولفه‌ اقتصادی از تجارت خارجی تا تجارت داخلی وجود دارد که باید سیاست‌های این امور توسط بانک مرکزی که به عنوان متولی سیاست‌های پولی کشور است در نظر گرفته شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این عوامل نمی‌تواند ارزش پول ملی را تقویت کنند، اما می‌تواند با ثبات‌تر از گذشته نگه دارد، گفت: راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید سیاست‌گذاران از آن به خوبی استفاده کنند.

یعنی باید در سیاست‌های اتخاذ شده یک بازنگری اساسی صورت گیرد.علل بعدی که باعث شده پول ملی از ارزش بیفتد وجود پول‌های بی پشتوانه است که باید از چاپ بیش از حد آن جلوگیری شود. وی با بیان اینکه برخی از سیاست‌های انبساطی باعث می‌شوند که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود، بیان کرد: متولی ایجاد ثبات در بازار ارز بانک مرکزی است که باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که بتوان تا حدی بازار ارز کنترل شود و در نهایت نتیجه آن قدرت گرفتن ارزش پول ملی می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به استقلال نداشتن بانک مرکزی، گفت: سیاست‌های پولی برعهده بانک مرکزی است و سیاست‌های مالی برعهده وزارت اقتصاد و امور دارایی، به هر حال بانک مرکزی از جمله نهادهایی است که باید استقلال در درون خود داشته باشد.اکنون استقلال بانک مرکزی تاحدودی خیلی بهتر از گذشته شده است، ولی در حال حاضر به هر حال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد پولی باید استقلال رای و نظر کارشناسی داشته باشد به نحوی که دولت هر زمان و هر چه خواست اتفاق نیفتد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها