کد خبر: 469061
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۴:۵۹:۳۹
| |

معاون طرح دانه‌های روغنی:

400 هزار تن کلزا در سال 99 تولید شد

غلام حسین خدرایی، معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید 400 هزار تن کلزا امسال هدفگذاری شده است که سهم 40 هزار هکتاری آن دیم است.

400 هزار تن کلزا در سال 99 تولید شد
کد خبر: 469061
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۴:۵۹:۳۹

اعتمادآنلاین| «غلام حسین خدرایی» درباره روند کشت کلزا در پاییز امسال افزود: پاییز امسال 223 هزار هکتار کلزا کشت شده که 201 هزار هکتار آن، سطح سبز است.

وی افزود: بررسی نشان می دهد از 223 هزار هکتار کشت کلزا، نزدیک به 40 هزار هکتار کشت دیم و مابقی کشت آبی است.

خدرایی پیش بینی کرد: بارش های مناسب و نبود مشکل سرمازدگی و خشکی از سطح موجود زیر کشت کلزا، نزدیک به 400 هزار تن محصول تولید شود و استان خوزستان با 74 هزار هکتار و استان گلستان با حدود 60 هزار هکتار، بیشترین سطح کشت کلزا را به خود اختصاص داده اند.

وی درباره کشت قراردادی کلزا تصریح کرد: امسال هشت کارخانه روغن کشی در سطح 60 هزار هکتار از 223 هزار هکتار کلزا، با کشاورزان کشت قراردادی منعقد کرده اند.

خدرایی افزود: مقرر شده این کارخانه های روغن کشی در قالب کشت قراردادی، کلزای تولید شده را با قیمت پنج تا 10 درصد بیشتر از قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری کنند.

وی با بیان اینکه کارخانه های روغن کشی قسمتی از هزینه های تولید مانند کود، سم، بذر و بخشی از حق بیه کشاورزان را به شکل مساعده به آنان پرداخت کرده اند، گفت: این کارخانه ها بابت هزینه های هر هکتار کشت کلزا 1.5 تا سه میلیون تومان به کشاورزان مساعده پرداخت کرده اند.

این مقام مسوول درباره مزیت کشت قراردادی کلزا تصریح کرد: کشت قراردادی علاوه بر کاهش هزینه های مالی و اعتباری دولت، موجب افزایش عملکرد تولید می شود، زیرا کارخانه ها به موقع نهاده های تولید و توصیه های فنی را در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: سال های آینده، سطح کشت قراردادی دانه های روغنی افزایش یابد.

وی در مورد اعتبارات دانه های روغنی نیز اذعان داشت: در حال حاضر در مرحله نخست، 13 میلیارد تومان از اعتبارات دانه های روغنی بین استان ها توزیع شده که در زمینه تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات، بیماری و علف های هرز و هزینه برداشت به کشاورزان کمک می شود و مرحله دوم تامین و پرداخت اعتبارات دانه های روغنی در شرف انجام است.

امسال کشت قراردادی در سطح 200 هزار هکتار دانه‌های روغنی در دستور کار قرار گرفت که موجب تولید حدود 900 هزار تن دانه‌های روغنی در سال زراعی 1400 - 1399 می‌شود.

امسال سطح کشت کلزا 350 هزار هکتار با تولید 600 هزار تن، سطح کشت سویا را 100 هزار هکتار با تولید حداقل 200 هزار تن و سطح کشت سایر دانه های روغنی را 100 هزار هکتار با تولید 100 هزار تن در سال زراعی 1400 - 1399 پیش بینی شده بود.

پیش از شروع طرح کشت دانه‌های روغنی در سال 94، میزان واردات دانه روغنی در کشور 240 هزار تن بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها