همراه اول نخستین اپراتور بهره‌بردار از سرویسهای هوشمند 5G

با پیاده سازی فناوری نسل پنجم در شبکه همراه اول، این اپراتور می تواند به راحتی امکان اتصال کاربران شخصی و سازمانی به پلتفرم هایی که در دیتاسنترها و سرور های داخل کشور و این اپراتور میزبانی می شود را فراهم کند و از این طریق سرعت انتقال اطلاعات را چندین برابر افزایش و تاخیر برای کاربردهای مختلف مانند بازی آنلاین، واقعیت مجازی، آموزش مجازی، پخش آنلاین ویدیو، فضای ابری اختصاصی، خدمات پزشکی از راه دور و غیره را کاهش دهد.

همراه اول نخستین اپراتور بهره‌بردار از سرویسهای هوشمند 5G
کد خبر: 469066
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۵:۱۲:۰۴

اعتمادآنلاین| تست واقعیت مجازی (Virtual Reality یا به اختصار VR) با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی سازی شده و در بستر شبکه تجاری همراه اول و در حضور اصحاب رسانه در بستر شبکه 5G انجام شد که تلاشی برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است.

واقعیت مجازی کاربردهای مختلفی از جمله سرگرمی و حوزه آموزش دارد. برای آگاهی از اهمیت شبکه 5G و واقعیت مجازی با مدیر اجرایی پروژه آن گفتگو کردیم.

رئیس اداره راهبردهای فناوری معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره اینکه پروژه 5G نسبت به سایر شبکه ها از نظر خلق ارزش متفاوت است، گفت: تمرکز اصلی و خلق ارزش در شبکه های نسل دو ، سه و 4 در حوزه B2C بوده است و در واقع اپراتور با در اختیار گذاشتن سیمکارت و امکان اتصال به مشترکین، سرویس های پایه از قبیل مکالمه و دیتا ارائه می کردند؛ اما در شبکه نسل پنجم خلق ارزش اصلی اپراتور در کنار تقویت ظرفیت سرویس دیتا ارائه سرویس های جدید مختلف به سازمان ها خواهد بود. این سرویس های سازمانی نیازمند نوآوری در مدل های کسب و کار موجود اپراتورها خواهد بود.

مهدی معظمی ادامه داد: سهم اپراتور از این بازار عمدتا از طریق فراهم کردن بستر اتصال بوده و از آنجایی که درآمدزایی از طریق سرویسهای موجود در شبکه 5G چندان صرفه اقتصادی ندارد و نمی تواند تضمین کننده بازگشت سرمایه باشد، به همین دلیل باید اپراتور فراتر از ارائه خدمات کانکتیویتی رود. این رویکرد در استراتژی همراه اول قرار گرفته و در همین راستا ارائه سرویس های واقعیت مجازی و بازی آنلاین در بستر شبکه دیتاسنتر و 5G همراه اول رونمایی شد و می تواند در اختیار ارائه دهندگان و مشتریان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اپراتورها در نسل‌های موجود شبکه های موبایل، تاکنون بیشتر از طریق ایجاد امکان اتصال مشترکین درآمدزایی می کرده اند، یادآور شد: همراه اول در سال 95 تجاری سازی شبکه نسل چهارم را به صورت گسترده آغاز و همزمان با آن مطالعات شبکه 5G با هدف تسلط به این فناوری، با کمک دانشگاه های صنعتی شریف و تربیت مدرس را نیز شروع کرد.

او با تاکید بر اینکه در شبکه 5G برای خلق ارزش باید محتوا هم ایجاد شود، گفت: برخی شرکت ها در صورتی که ارتباط با سرعت بالا و تاخیر پایین برای آنها ایجاد شود، می توانند با تولید محتوای مناسب، خلق ارزش و درآمدزایی خوبی داشته باشند.

میزبانی محتوا و دریافت سرویس از شبکه دیتاسنتر


رئیس اداره راهبردهای فناوری همراه اول افزود: میزبانی محتوا و دریافت سرویس از شبکه دیتاسنتر و 5G همراه اول، این امکان را در اختیار شرکت‌ها و پلتفرم های داخلی ارایه سرویس های دیجیتال قرار می دهد که همزمان با کاهش هزینه های هاستینگ و افزایش امنیت، از قابلیت‌های منحصر به فرد اپراتور در ایجاد ارتباط پایدار، با سرعت بالا و تاخیر پایین بهره مند شوند. بنابراین همراه اول توسعه و ارائه خدمات دیتاسنتر های خود را به موازات شبکه موبایل خود در برنامه دارد.

معظمی با اشاره به اینکه شبکه 5G مجموعه ای از فناوری های مختلف است که به بیان ساده در گام نخست در قالب eMBB افزایش سرعت و کاهش تاخیر را در پی خواهد داشت، اظهار کرد: در چند سال آینده سرویس هایی از قبیل VR، AR و... هم توسعه می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج؛ واقعیت مجازی، دریچه جدیدی به دنیای آموزش اس که برای نمونه دوره‌هایی را در خصوص نحوه کار در محیط‌های خطرناک یا با ریسک بالا ایجاد می کند یا به کمک آن می توانید فعالیت‌های پیچیده دیگری را بدون اینکه به طور واقعی در معرض چنین محیط‌هایی قرار بگیرید، انجام دهید.

در واقع این یک تجربه به فراگیران کمک می‌کند تا بدون مواجهه با ریسک‌های اشتباه عملی، به طور مجازی با این مواد کار کنند.

سرویس VR که حالت سه بعدی دارد، فضایی در اختیار مخاطب قرار می دهد که بتواند با استفاده از آن از مکان های تفریحی بازدید کند یا برای سیستم های آموزشی استفاده شود. این سرویس در شبکه 4G با کیفیت پایین می تواند در دسترس باشد یا به صورت سازمانی با قرار دادن سرور مورد نیاز در کنار کاربر و در بستر اتصال سیمی و با هزینه بالا استفاده شود.

در صورت استفاده از فضای دیتاسنتر اپراتور و شبکه 5G می توان محدودیت این روشها را برطرف کرد و از مزیت های هر دو راهکار استفاده کرد، یعنی کیفیت بالا از طریق سرعت دانلود بالا، تاخیر کمتر سیار بودن کاربر و عدم نیاز به سیم، قیمت ارزان تر ، قابلیت استفاده از VR سنتر ها در دیتاسنترهای اپراتور موبایل در دسترس خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها