رئیس FBI: حمله به کنگره مصداق تروریسم داخلی بود

رئیس اف‌بی‌آی در جلسه مجلس سنای آمریکا گفت حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره مصداق تروریسم داخلی بوده و الهام‌بخش افراط‌گرایان تروریست در داخل و خارج از این کشور شده است.

رئیس FBI: حمله به کنگره مصداق تروریسم داخلی بود
کد خبر: 469084
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| کریستوفر رِی رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا روز سه‌شنبه گفت، حمله ششم ژانویه به کنگره این کشور مصداق «تروریسم داخلی بود».

به نوشته نشریه «پالتیکو»، رِی در جلسه استماع کمیته قضایی سنای آمریکا گفت: «من هم مانند شما از خشونت و تخریبی که آن روز شاهد بودیم، وحشت کردم. هنگامی که دیدم شما، رهبران منتخب کشورمان در همین صحن‌ها گرفتار راست‌گرایان شدید، وحشت کردم».

رئیس اف‌بی‌آی در اولین اظهاراتش از زمان حمله به کنگره، از توضیح درباره تحقیقاتی که درخصوص نحوه مرگ «برایان سیکنیک» مأمور پلیس کنگره خودداری کرده و گفت هنوز علت آن مشخص نشده است.

در حال حاضر اف‌بی‌آی در حال تحقیق درباره ماهیت ماده‌ای شیمیایی است که عوامل حمله به کنگره علیه پلیس استفاده کرده بودند. این تحقیقات نشان داده است که علت مرگ سیکنیک که ششم ژانویه حین حمله به کنگره جان باخت، عوارض ناشی از ضرب و جرح نبوده است.

رئیس اف‌بی‌آی افزود حمله به کنگره الهام‌بخش شماری از افراط‌گرایان تروریست در داخل و خارج از آمریکا شده است و تحقیق درباره مداخله عوامل خارجی برای بهره‌برداری از این گروه‌ها در جریان است.

وی تأکید کرد حمله ششم ژانویه مصداق «تروریسم داخلی» محسوب می‌شود و تحقیقات فشرده‌ای برای شناسایی افراد حاضر در آن در جریان است.

ری همچنین گفت، برخلاف ادعای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و دیگر جمهوری‌خواهان، «هیچ شواهدی» از حضور گروه چپ‌گرای«آنتیفا» در حمله به کنگره وجود ندارد.

او در ادامه گفت، پیش از حمله به کنگره، دفتر حوزه «نورفولک» اف‌بی‌آی گزارشی شامل اطلاعات «خام، تأیید‌نشده و فاقد شواهد کافی» را از محتوای آنلاین ارائه کرده بود که سریعاً به مجریان قانون ابلاغ شد. پلیس کنگره و پلیس شهر واشنگتن دی‌سی در جلسات استماع پیشین در کنگره گفته بودند به‌دلیل قابل تأیید نبودن این گزارش آن را مطالعه نکرده بودند.

اظهارات ری در حالی صورت گرفته است که با نزدیک شدن به تاریخ ادعایی 4 مارس (14 اسفندماه) که گروه راست‌ افراطی موسوم به «کیواِنان» می‌گویند ترامپ در این تاریخ بار دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد شد، پنج هزار عضو گارد ملی آمریکا در نزدیکی کنگره آمریکا در واشنگتن دی‌سی به حالت آماده باش درآمده‌اند.

هفته قبل نیز پلیس کنگره آمریکا به دلیل دست به دست شدن مطالبی در شبکه‌های مجازی مبنی بر احتمال حمله مجدد به این ساختمان در تاریخ چهارم مارس، خواستار باقی ماندن چند هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن شد. ششم ژانویه (17 دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

شمار زیادی از عاملان حمله به کنگره، افراد سفیدبرترپندار و عضو گروه‌های راست‌گرای افراطی از جمله «پسران مغرور» و «وفاداران به سوگند» بودند که تجربه حضور در ارتش آمریکا را نیز در کارنامه داشتند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها