کد خبر: 469097
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۶:۵۷:۳۵
| |

بایدن سیاست خارجی مشخص در قبال برجام و ایران ندارد

جو بایدن برخلاف آنچه که در ایام تبلیغات انتخاباتی خود نشان می‌داد، سیاست خارجی مشخص در قبال برجام و ایران ندارد، از این سو با دست پس می‌زند و از طرف دیگر با پیش می‌کشد.

بایدن سیاست خارجی مشخص در قبال برجام و ایران ندارد
کد خبر: 469097
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۶:۵۷:۳۵

اعتمادآنلاین| جو بایدن برخلاف آنچه که در ایام تبلیغات انتخاباتی خود نشان می‌داد، سیاست خارجی مشخص در قبال برجام و ایران ندارد، از این سو با دست پس می‌زند و از طرف دیگر با پیش می کشد، از سمتی از آمادگی برای بازگشت به گروه 1+5 می گوید و از اسنپ بک عقب نشینی می کند از سوی دیگر اروپایی‌ها را تحریک می‌کند که در شورای حکام علیه ایران قطعنامه ای صادر کنند.

اینکه اروپایی‌ها در جهت خواست آمریکا رفتار می‌کنند بر کسی پوشیده نیست اما باید گفت رئیس جمهور دموکرات آمریکا که از رویه ترامپ در مقابل ایران و برجام انتقاد می‌کرد خود نیز نمی‌داند، می‌خواهد در برجام باشد یا از این توافق برای همیشه خارج شود.

تروئیکای اروپایی طرف برجام به رغم هشدار ایران و روسیه درباره عواقب هرگونه رفتار اشتباه حین برگزاری جلسه حکام آژانس، به دنبال حمایت از تلاش‌های آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران هستند. این در حالی است که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر نظارت‌ها این آژانس بر فعالیت‌های هسته ای توافقی داشته است؛ در واقع تهران حسن نیت خود را برای ادامه دار شدن برجام در صورت لغو تمامی تحریم‌ها بار دیگر نشان داد اما غربی‌ها بی توجه به چنین اقداماتی صرفا به زیادی خواهی خود می پردازند.


انگلیس، فرانسه و آلمان پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه داده اند که در آن ایران را به کاهش شفافیت متهم کرده اند. آنها همچنین در ادعایی اثبات نشده، از بابت عدم پیشرفت در واداشتن ایران به ارائه توضیح درباره وجود ذرات اورانیوم در سه سایت قدیمی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از اعضای شورای حکام از این قطعنامه حمایت خواهند کرد حال آنکه روسیه هشدار داده است که چنین اقدامی نه تنها کمکی به بازگشت برجام به مسیر عادی نخواهد کرد بلکه تلاش برای احیای توافق و همکاری عادی ایران و آژانس را نیز پیچیده می‌کند.

این در حالی است که پنجشنبه گذشته نیز، دیپلمات‌های آمریکایی پیش نویس قطعنامه‌ای را ارائه کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

همچنین رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبریش که پس از جلسه شورای حکام آژانس برگزار شد، اظهاراتی را درباره تداوم همکاری‌ها با ایران در پی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مطرح کرد و گفت: هر اقدامی که ما انجام می دهیم، باید بر اساس بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران باشد.


مدیرکل آژانس درباره تفاهم نامه اخیر میان ایران و آژانس اظهار داشت: توافقی که ما با ایران انجام دادیم، یک تفاهم نامه موقت دو جانبه در زمینه امور فنی و برای مدت 90 روز است.

گروسی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام هم بیان کرد: به‌نظرم، صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو است ولی اعضا تمایل دارند که مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند. این برای من مهم است.

هشدار ظریف به اروپا و آمریکا درباره رفتار غلط در شورای حکام

محمدجواد ظریف به اروپا و آمریکا درباره رفتار غلط در شورای حکام هشدار داد و گفت: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام توضیح داده ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.


هشدار مکتوب ایران به آژانس درباره قطعنامه احتمالی شورای حکام

از سوی دیگر نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور از اعلام آمادگی خود برای اقدام مقتضی در صورت تصویب قطعنامه می گوید به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه ای هم ارسال شده است.


باید دید نتیجه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی در شرایطی که ایران طرف متعهد برجام بوده و اخیرا توافقی با آژانس داشته است، چه خواهد شد اما اگر این مجمع بین المللی با نظر و خواست غربی‌هایی که حتی به یک خط از تعهداتشان عمل نکردند، قطعنامه ای صادر کند، نشان می دهد مجامع بین المللی نه تخصصی‌اند، نه بی طرف! بلکه مقرضانه و دستوری عمل می کنند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها