کد خبر: 469116
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

پرونده خبری هفته| بعد از کرونای انگلیسی، نوبت به کرونای ایرانی رسید/ آیا سفرهای نوروزی برقرار است؟

به‌رغم هشدارها برای مسافرت نکردن در تعطیلات، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ شده و نگرانی‌ها برای شروع پیک چهارم کرونا شدت گرفته است. آیا کرونا تنها از طریق جمع‌های خانوادگی و یا سفرهای شخصی منتقل می‌شود؟ این سوالی است که همچنان کسی برایش پاسخی ندارد.

حجم ویدیو: 15.37M | مدت زمان ویدیو: 00:05:52 دانلود ویدیو
کد خبر: 469116
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام نداف- سلام، الهام نداف هستم، در پرونده این هفته اعتمادآنلاین به وضعیت کرونای انگلیسی در کشور و حواشی سفرهای نوروزی در سال جدید می‌پردازیم.

«کرونای جهش‌یافته ایرانی در قزوین و اطراف آن دیده شده است» این را امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس گفته؛ ادعایی که نمکی وزیر بهداشت آن را رد و محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، هم تاکید کرده وجود این نوع از ویروس هنوز ثابت نشده است.

16 دی‌ماه، یعنی نزدیک 2 ماه پیش، وزارت بهداشت رسماً اعلام کرد کرونای انگلیسی وارد کشور شده. به گفته نمکی اولین فرد مبتلا با تست پی‌سی‌آر منفی وارد کشور و کمی بعد تست کرونای انگلیسی او مثبت شد.

حالا با گذشت نزدیک به 2 ماه، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران، از ابتلای 128 مورد قطعی مبتلا به ویروس جهش‌یافته خبر داده که بنا بر آمار 9 نفر از آنها بر اثر ابتلا به این نوع ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

در چنین شرایطی تکلیف سفرهای نوروزی چه می‌شود؟ در آستانه آغاز سال نو، تنور خرید و فروش بلیت‌ سفرهای نوروزی و رزرو اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در شهرهای مختلف داغ است. اگرچه سفر با خودرو به شهرهای گردشگری ممنوع شده، اما محدودیتی برای رزرو هتل، قطار و هواپیما برای سفر وجود ندارد. چندی پیش علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، مردم را به سفر برنامه‌ریزی شده فراخواند. به گفته او طی جلساتی که با وزیر بهداشت و دستگاه‌های مرتبط برگزار شده، سفرها در سه دسته جا گرفته‌اند. یکی سفرهایی که در قالب تورهای گردشگری است و از نقطه شروع و برگشت تحت مدیریت و تحت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد. دسته دوم سفر کسانی است که اقامت در مراکز مجاز گردشگری را تحت پروتکل‌ها تجربه می‌کنند، اما رفت و برگشت آنها از ناوگان ریلی و هوایی است و در قالب تور نیست و بخش سوم سفرهایی است که مردم به صورت انبوه انجام می‌دهند. وزارت بهداشت درباره 2 دسته اول دغدغه ندارد، اما دسته سوم جزو موارد نگران‌کننده است.

بر این اساس ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته اقامت در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، خانه‌مسافرها، چادرزدن در پارک‌ها، کمپینگ و... در نوروز 1400 را ممنوع اعلام کند و حالا تنها هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند.

این تصمیم‌‌ها در حالی گرفته شده که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در صحبت‌هایشان بارها مردم را به نخریدن بلیت تشویق کردند. از طرفی شرکت‌های مسافرتی هم به مسافران تاکید کردند وجه بلیت‌های سفر با هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس‌های بین‌شهری نیز درصورت کنسل شدن سفرها یا بسته شدن شهرها به روی مسافران نوروزی، بر خلاف سال 99 مشمول جریمه کنسلی می‌شود.

این در حالی است که به گفته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، امسال با توجه به شرایط ناپایدار شهرها، اگر سفری رزرو شد و در آن شرایط امکان انجام سفر نبود، مسافران می‌توانند طی سه ماه آینده با همان تعرفه از خدمات رزرو شده‌شان استفاده کنند.

حالا با کاهش 60 درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز تفریحی، بیم فراگیری آن بیش از پیش احساس می‌شود. ویروس جهش‌یافته کرونا دستگاه تنفسی را به شدت درگیر می‌کند با این تفاوت که مدت زمان بروز علائم آن طولانی‌تر است و بین 48 تا 72 ساعت خود را نشان می‌دهد.

تفاوت‌های عمده ویروس کرونای انگلیسی با انواع قبلی ویروس کرونا، سرایت‌پذیری بسیار بالا، افزایش ابتلا در افراد زیر 20 سال و مرگ‌ومیر بیشتر آنهاست. علائم این نوع ویروس در کودکان با اسهال و استفراغ همراه است و قدرت سرایت و کشندگی آن به ترتیب 80 و 30 درصد بیشتر از ویروس معمولی کروناست.

راه‌های شایع انتقال ویروس جهش یافته مثل ویروس اصلی از طریق مخاط بینی، دهان و چشم و راه‌های پیشگیری از آن همچنان رعایت فاصله 2 متری و زدن ماسک است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، نوع انگلیسی ویروس در هفته گذشته به هفت کشور دیگر راه یافته تا شمار کشورهایی که این گونه را شناسایی کرده‌‌اند به عدد 101 برسد.

وزیر بهداشت معتقد است مسافرانی که از عراق آمده‌اند کرونای جهش‌یافته را با خود به خوزستان آورده‌اند و از همین رو شیوع کرونا و تعداد مبتلایان به ویروس جهش یافته در این استان در حال افزایش است.

در این میان با افزایش شیوع کرونای انگلیسی، زمزمه‌های مدل جهش‌یافته ایرانی این ویروس در روزهای اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده، موضوعی که البته از سوی وزارت بهداشت تاکنون تایید نشده است.

به‌رغم هشدارها برای مسافرت نکردن در تعطیلات، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ شده و نگرانی‌ها برای شروع پیک چهارم کرونا شدت گرفته است. آیا کرونا تنها از طریق جمع‌های خانوادگی و یا سفرهای شخصی منتقل می‌شود؟ این سوالی است که همچنان کسی برایش پاسخی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها