وضعیت ترک تحصیل در خراسان رضوی/ 30 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

طبق گفته‌های معاون آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، در ابتدای سال تحصیلی که اسامی تمام دانش آموزان وارد سامانه سناد نشده بود 30 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتند که 13 هزار و 500 نفر به مدارس بازگردانده شدند.

وضعیت ترک تحصیل در خراسان رضوی/ 30 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل
کد خبر: 469188
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ۱۰:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| شرایط خاص آموزش دانش آموزان در ایام کرونا، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به ابزارهای آموزش مجازی در کنار تعطیلی طولانی مدت مدارس می‌تواند عوامل زمینه ساز افزایش ترک تحصیل دانش آموزان به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها باشد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل گفته بود:‌ "پدیده ترک تحصیل یک پدیده رایج بوده و قطعاً وجود ویروس کرونا آن را تشدید خواهد کرد، مدارس و ادارات زیرمجموعه آموزش‌وپرورش را موظف کردیم به کسانی که قادر به استفاده از گوشی‌های هوشمند یا اینترنت نیستند، از طریق روش‌های دیگری آموزش دهند.

بنابراین باید مطمئن شویم هر کس در هرجایی که هست از خدمات آموزشی بهره می‌برد و آموزش در هیچ جای کشور متوقف نشده است."

استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان و تهران بیشترین آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین رابطه با رضا صابری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی که یکی از استان‌های دارای بیشترین جمعیت دانش آموزان بازمانده از تحصیل است، گفت‌وگویی داشتیم.

رضا صابری درباره وضعیت ترک تحصیل دانش آموزان این استان در سال تحصیلی کرونایی اظهار کرد: کرونا نه تنها در استان خراسان رضوی بلکه در سایر استان‌ها بر وضعیت ترک تحصیل‌ها تأثیر داشته است بنابراین در استان طرح ضربتی را با هدف جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان اجرا کردیم و توانستیم 13 هزار و 500 نفر از دانش آموزانی که به هر دلیلی حتی در سنوات گذشته ترک تحصیل کرده بودند به مدارس بازگردانیم.

وی افزود: ترک تحصیل دانش آموزان در استان خراسان رضوی عوامل مختلفی دارد از جمله ازدواج دختران، کار کودکان، مدارس مختلط در دوره ابتدایی و متوسطه اول و پراکندگی استان خراسان رضوی.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که امسال چه تعداد دانش آموز در این استان ترک تحصیل کردند، گفت: در اوایل سال تحصیلی چون هنوز اسامی تعدادی از دانش آموزان در سامانه سناد ثبت نشده بود حدود 30 هزار نفر بازمانده از تحصیل داشتیم ولی توانستیم تعدادی از آنها را جذب کنیم و جمعیت کاهش یابد.

وی ادامه داد: اطلاعات دانش آموزان ما از سامانه سناد است و ممکن است دانش آموز در مدرسه‌ای ثبت نام کرده باشد اما هنوز مشخصات او در سامانه ثبت نشده باشد و بعداً که اطلاعات ثبت شد، این تعداد از آمار بازماندگان از تحصیل کم می‌شوند همچنین توانستیم طی یک ماه گذشته 13 هزار و 500 نفر را به مدارس برگرداندیم و تمام دانش آموزانی که در مدرسه ثبت نام شدند تحت آموزش مجازی یا حضوری قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که این استان جزو استان‌هایی است که آمار دانش آموزان ترک تحصیلی‌اش بالاست، علت چیست؟ بیان کرد: عمده دلایل آن مواردی است که اعلام کردم اما توجه داشته باشید جمعیت دانش آموزان استان خراسان رضوی بالاست و حدود یک میلیون و 350 هزار دانش آموز داریم، هیچ استانی به اندازه این استان جمعیت دانش آموزی‌اش بالا نیست.

بی تفاوتی هرمزگان به ترک تحصیل دانش آموزان

هرمزگان هم جزو استان‌هایی است که بر اساس آمار بودجه 1400 به لحاظ جمعیت ترک تحصیل دانش آموزان مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ براساس آمار بودجه 1400، در سال تحصیلی آینده 86 هزار و 501 بازمانده از تحصیل در 8 استان تحت حمایت قرار خواهند

گرفت. 75 درصد این افراد در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی هستند بر این اساس استان هرمزگان در دوره ابتدایی 3336 و متوسطه اول 1784 بازمانده از تحصیل دارد و وضعیت ترک تحصیل‌های دوره متوسطه دوم هم مشخص نیست.

در این رابطه تلاش شد تا وضعیت ترک تحصیل دانش آموزان استان هرمزگان در سال تحصیلی کرونایی و مشکلات پیش روی استان اخذ شود که حتی با وجود ارسال سوالات به روابط عمومی آموزش و پرورش استان هرمزگان متأسفانه پاسخگو نبودند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها