اجرای عملیاتی مقوله‌های واقعیت مجازی و گیمینگ با فناوری 5G در ایران

واقعیت مجازی و گیمینگ دو امکان هستند که با داشتن اینترنت 5G در شرایطی مطلوبتر در مقایسه با زمانی که اینترنت 4G در اختیار است، قابل حصولند. شرایط مطلوبتر شامل به کارگیری راهکارهای به لحاظ اقتصادی به صرفه تر و آسانتر است.

اجرای عملیاتی مقوله‌های واقعیت مجازی و گیمینگ با فناوری 5G در ایران
کد خبر: 469197
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ۱۰:۲۶:۱۵

اعتمادآنلاین| واقعیت مجازی و گیمینگ دو امکان هستند که با داشتن اینترنت 5G در شرایطی مطلوبتر در مقایسه با زمانی که اینترنت 4G در اختیار است، قابل حصولند. شرایط مطلوبتر شامل به کارگیری راهکارهای به لحاظ اقتصادی به صرفه تر و آسانتر است. بنابراین اکنون با راه اندازی تدریجی نسل پنجم تلفن همراه در کشور بازیگران این دو عرصه می توانند فعالیت های خود را در شرایطی که گفته شد از سر بگیرند. با توجه به اینکه اپراتور همراه اول در چند روز گذشته شبکه 5G خود را در تهران راه اندازی کرده است و نیز در زمان راه اندازی، واقعیت مجازی و کیمینگ را به دمو گذاشته است، با توجه به اینکه ماهیت گیمینگ تا حدودی برای همگان ملموس است در این گزارش ابتدا مختصری به مقوله واقعیت مجازی می پردازیم و در ادامه نتیجه دموی اجرا شده توسط همراه اول را بررسی می کنیم.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی (Virtual Reality یا به اختصار VR) نوعی تلاش برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است. واقعیت مجازی (VR)، یک محیط کامپیوتری 3D است که فرد می‌تواند با آن تعامل برقرار کند. کاربر خود را بخشی از این دنیای سه بعدی می‌بیند. این تبدیل به تجربه‌ای همه جانبه می‌شود که کاربر را مجذوب دنیای مجازی می‌کند.

واقعیت مجازی کاربردهای مختلفی از جمله سرگرمی و حوزه آموزش دارد. به عنوان مثال، یک محیط آموزش پزشکی را در نظر بگیرید که در آن بیمار، اتاق عمل، پزشکان و حتی خون موجود در صحنه همه مجازی هستند ولی تجربه یادگیری «واقعی» است.

واقعیت مجازی، دریچه جدیدی به دنیای آموزش باز می‌کند که بدون آن غیرممکن بود. برای مثال، می‌توان دوره‌هایی را در خصوص نحوه کار در محیط‌های خطرناک یا با ریسک بالا ایجاد کرد، مواد خطرناک را در آن کشف کرد یا فعالیت‌های پیچیده دیگری را بدون اینکه به طور واقعی در معرض چنین محیط‌هایی قرار بگیرید، انجام دهید. این یک تجربه از نزدیک است با کمترین میزان تلفات. علاوه بر جنبه جذاب و جالب بودن آن، ایمنی آن باعث شده که VR به یک ابداع خاص در صنعت آموزش مجازی تبدیل شود. به فراگیران کمک می‌کند از اشتباهاتشان درس بگیرند، مجموعه مهارت‌های مناسبی بدست آورند، آزادی در اشتباه کردن داشته باشند و دوباره تلاش کنند. برای مثال، ماژول آموزشی VR مواد خطرناک، به فراگیران کمک می‌کند تا بدون مواجهه با ریسک‌های اشتباه عملی، به طور مجازی با این مواد کار کنند.

رابطه 5G با واقعیت مجازی و گیمینگ

مهدی معظمی، رئیس اداره راهبردهای فناوری معاونت فنی و توسعه شبکه همراه اول درباره ارتباط فناوری نسل پنجم با واقعیت مجازی و گیمینگ به خبرنگار ما گفت: مقوله هایی چون واقعیت مجازی و گیمینگ در جهان و حتی کشور ما چندان جدید نیستند. در واقع پیش از این نیز شرکت ها و موسسات پژوهشی روی این موضوعات کار کرده اند و سرویس هایی را نیز ارایه داده اند. بنابراین این سوال مطرح می شود که ارتباط بین راه اندازی شبکه 5G با VR و گیمینگ چیست؟

وی افزود: پاسخ اینجاست که سرویس VR در دنیا، در دسترس عموم هست و هر شخص می تواند با دانلود اپلیکیشن مورد نظرش و با اتصال device به گوشی تحت شبکه 4G خود، از این سرویس استفاده کند که مسلما با این روش کیفیت خوبی را دریافت نخواهد کرد. چرا که برای استفاده از سرویس های VR سرعت بالای 300Mb/s لازم است.

او خاطر نشان کرد: از طرفی اگر بخواهد سرویس مورد نظر خود را از شرکت های ارایه دهنده سرویس های VR دریافت کند، این شرکت ها باید سرور VR خریداری کنند و تنها می توانند در محدوده ساختمانی که این سرور قرار دارد به مشترکانشان سرویس ارایه دهند. در این شرایط هم اینترنت 4G مساله را حل می کند، اما گران. در واقع این روش به اندازه ای هزینه بر است که چندان عملی به نظر نمی رسد.

معظمی ابراز کرد: بنابراین نقش اینترنت 5G در اینجا پررنگ و مشخص می شود. این بار شرکت ها امکان آن را پیدا می کنند که بدون خرید سرور تنها با قرار دادن کانتنت مربوط به VR خود روی دیتاسنتر همراه اول با هزینه های بسیار کمتر سرویس های پرسرعت و کم تاخیری را ارایه کنند.

وی درباره مقوله گیمینگ نیز اظهار کرد: در مورد گیمینگ نیز شرایط مشابهی وجود دارد. تنها ذکر این نکته ضروری است که بر اساس ادعای گیمرها مساله تاخیر در ارسال و دریافت اطلاعات بسیار مهم است چرا که اگر تاخیر بالا باشد برای مثال تا لحظه رسیدن تیر به هدف، هدف به مکان جدید حرکت کرده است. بنابراین با استفاده از اینترنت 5G و همان روشی که برای VR توسط همراه اول دیده شده است گیمرها می توانند با تاخیر پایین از بازی خود لذت ببرند.

لازم به ذکر است که تاخیر محاسبه شده در دموی انجام شده توسط گیمرهای حرفه ای در زمان راه اندازی سرویس 5G توسط همراه اول در تهران بین 10 تا 20ms بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها