پیش بینی رهبر اپوزیسیون بلاروس درباره موج جدید اعتراضات

رهبر اپوزیسیون بلاروس انتظار دارد اعتراضات گسترده علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور کهنه‌کار بلاروس مجدداً در فصل بهار و با سازمان‌دهی بیشتر نسبت به سال گذشته، آغاز شود.

پیش بینی رهبر اپوزیسیون بلاروس درباره موج جدید اعتراضات
کد خبر: 469238
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ ۱۱:۵۹:۰۹

اعتمادآنلاین| سوتلانا تیخانوفسکایا طی سفری به فنلاند گفت اکثریت بلاروسی‌ها هنوز فکر می‌کنند لوکاشنکو باید کناره‌گیری کند و زمستان را به سازمان‌دهی کردن خود سپری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: کرسی لوکاشنکو به لرزه افتاده است.

تیخانوفسکایا گفت اپوزیسیون در حال صحبت با نخبگان بلاروس، پلیس ایالتی و پلیس ضدشورش بوده و به اطلاعاتی در مورد خشونت و شکنجه دسترسی پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد نزدیک او نمی‌توانند بلند به زبان آورند، اما متوجهند که او دیگر رهبر نیست و برای آن‌ها بهتر است که از اکثریت مردم بلاروس حمایت کنند. لوکاشنکو کشور را وارد یک بحران سیاسی، بشری و اقتصادی کرده است.

تیخانوفسکایا که روز پس از انتخابات بلاروس به لیتوانی گریخت، گفت ساختارهای جدید اعتراض در حال شکل‌گیری است که برخی زیرزمینی هستند و تاکنون نیز در تحریک اعتصابات یا تضمین محرومیت بلاروس از مسابقات جهانی هاکی روی یخ، تأثیرگذار بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا قبل از این اعتصابات نداشتیم.

رهبر اپوزیسیون بلاروس که تیم وی تاکنون با چین و ژاپن و کشورهای غربی ارتباط برقرار کرده، گفت: اپوزیسیون بلاروس حالا در همه‌جا به دنبال دوستانی است.

تیخانوفسکایا طی سفری 4 روزه به فنلاند، با "سانا مارین"، نخست‌وزیر، "ساولی نینیستو"، رئیس جمهور فنلاند، "پکا هاویستو"، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و خاطرنشان کرد که فنلاند می‌تواند در بحران بلاروس مانند یک واسطه‌گر عمل کند.

مارین و نینیستو درخواست برای اظهارنظر از طرف رویترز را رد کردند اما هاویستو گفت به تیخانوفسکایا گفته گمان می‌کند طرف ثالث نمی‌تواند بین اپوزیسیون بلاروس و مقامات واسطه‌گری کند.

تیخانوفسکایا در پاسخ به اینکه آیا تلاش کرده با روسیه، که نقش کلیدی در حمایت از لوکاشنکو بازی می‌کند، صحبت کند یا نه، گفت: اپوزیسیون بلاروس از زمان انتخابات ماه اوت پیغام‌های بسیاری به این کشور فرستاده اما پاسخی دریافت نکرده است.

سرویس مطبوعاتی تیخانوفسکایا اعلام کرد این نامزد سابق ریاست جمهوری بلاروس پیشنهاد کرده پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند پس از "انتخابات آزاد"، سفارت‌خانه‌ای در بلاروس تأسیس کند.

فنلاند دارای دفتر سفارت‌خانه خود در بلاروس است که توسط سفارت فنلاند در ویلنیوس اداره می‌شود.

تیخانوفسکایا طی نشست‌های خود با سیاست‌مداران فنلاندی پیشنهاد کرد که وزارت خارجه فنلاند، گشایش سفارت‌خانه فنلاندی در مینسک را پس از انتخابات آزاد مدنظر قرار دهد و برنامه بلندمدتی را برای همکاری دوجانبه بین فنلاند و بلاروس دموکراتیک تدوین کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها