«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کودکان از 2سالگی می‌توانند آشپزی کردن را بیاموزند

یاد دادن آشپزی به کودکان باعث می‌شود مهارت‌های حرکتی در آنها پرورش یابد. کودکان از 2سالگی می‌توانند در انجام کارهایی چون شستن میوه‌ها یا استفاده از وردنه به والدین خود کمک کنند.

کودکان از 2سالگی می‌توانند آشپزی کردن را بیاموزند
کد خبر: 469317
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- یاد گرفتن آشپزی برای کودکان کار بسیار بزرگی است، حتی می‌توان مثل ریاضی و روخوانی آن را به صورت آکادمیک به کودکان یاد داد. تحقیقات نشان می‌دهد بین مهارت یادگیری آشپزی در سنین پایین و الگوی درست غذایی در بزرگسالی ارتباطی وجود دارد؛ مثلاً این کودکان در بزرگسالی غذاهای سرخ‌شده یا فست‌فود کمتر مصرف می‌کنند و بیشتر میوه و غذاهای سالم می‌خورند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، کودکانی که در سنین پایین مهارت‌های آشپزی را یاد می‌گیرند می‌توانند این مهارت‌ها را در بزرگسالی نیز حفظ کنند. به علاوه، آشپزی مهارت‌های حرکتی مثل هماهنگی اندام و دست‌ها و حرکت‌های کنترل‌شده بدن را بهبود می‌بخشد.

کودک

اما والدین اغلب نگران‌اند که کمک کردن فرزندشان در آشپزخانه حادثه‌ای بیافریند. ما برای کاهش نگرانی والدین توصیه‌هایی ارائه می‌کنیم که متناسب با سن کودکان باشد و مهارت آشپزی در آنها را به مهارت‌های مفید تبدیل کند. ایمنی کودکان مساله مهمی است، اما تحقیقات نشان داده که بعضی اعمال مخاطره‌انگیز برای رشد شناختی و بدنی کودک مفیدند. مدیریت خطر به جای حذف کامل آن امری ضروری برای رشد کودکان تلقی می‌شود. شرکت در فعالیت‌هایی که کودک به تناسب سنش در انجام آنها ریسک کند باعث کسب مهارت‌های مقاومتی می‌شود.

این امر در محیط آشپزخانه بدین معناست که کودکان کارهایی مثل استفاده از چاقو یا اجاق گاز را که والدین به شدت از آن می‌ترسند انجام دهند. دستورالعمل‌های آشپزی‌ای که ما تهیه کرده‌ایم بر اساس مهارت‌های رشد کودک مثل مهارت‌های حرکتی بوده و کارشناسان خبره این دستورالعمل‌ها را بررسی کرده‌اند. واضح است که همه کودکان شبیه هم نیستند، به همین دلیل برای والدین و کودکان مختلف فعالیت‌هایی را پیشنهاد کرده‌ایم که بتوانند با هم آنها را انجام دهند.

دستورالعمل‌هایی برای افزایش مهارت آشپزی در کودکان

آشپزی

2 تا 3 سال: شستن میوه‌ها و سبزی‌ها، ورز دادن، جدا کردن، استفاده از وردنه، قسمت کردن میوه‌ها، استفاده از ابزارهای برش غیرتیز

3 تا 5 سال: هم‌زدن و مخلوط کردن، کنار هم چیدن، مالیدن روغن بر خمیر، بریدن و قسمت کردن و استفاده از قیچی (در صورتی که تجربه کافی برای انجام این کار را داشته باشند)، پخش کردن، الک کردن، له کردن

5 تا 7 سال: پاشیدن آرد و ورز دادن، پیچیدن نان، درست کردن آرد، برداشتن و پوست کندن، تکان دادن مایعات در ظروف دربسته، روغن‌مالی، به سیخ کشیدن (با در نظر گرفتن عملکرد کودک)، ریختن، خرد و له کردن، پوست کندن با دست

7 تا 9 سال: وزن کردن، استفاده از رنده و کار با فر یا مایکروویو (با در نظر گرفتن عملکرد کودک)، از صافی رد کردن، استفاده از مخلوط‌کن دستی

9 سال به بالا: استفاده از پوست‌کن، استفاده از قوطی‌بازکن، مخلوط کردن مواد روی اجاق، استفاده از قیچی، به سیخ کشیدن، وزن کردن، استفاده از رنده، کار با اجاق یا مایکروویو، استفاده از مخلوط‌‌کن دستی.

کودک

تحقیقات نشان داده که پیشرفت در مهارت‌های حرکتی در سال‌های اولیه زندگی باعث پیشرفت تحصیلی در ریاضی و روخوانی می‌شود. در تحقیقی که سال 2015 در ایرلند انجام گرفت مشخص شد کودکان ممکن است نتوانند با سرعت طبیعی در مهارت‌های حرکتی رشد کنند. شاید دلیل این امر استفاده بیش از حد کودکان از فناوری‌های جدید و کنار گذاشتن بازی‌های سنتی باشد. آشپزی کردن راهی است که به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را پرورش دهد.

شاید آشپزی کردن باعث شود آشپزخانه کثیف شود، اما فرصتی برای بازی و یادگیری کودکان فراهم می‌کند. همچنین منجر به امتحان کردن غذاهای جدید و ایجاد عادات غذایی مناسب می‌شود. شرکت دادن کودکان در آشپزی مهارت‌های آنان را افزایش می‌دهد و در بزرگسالی نیز به مصرف غذاهای سالم روی می‌آورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها