انتقاد معاون سابق موساد از نتانیاهو بابت قدرتمندترشدن ایران

یکی از معاونان سابق سازمان جاسوسی موساد از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بابت قدرتمندترشدن ایران بعد از سال 2015 انتقاد کرده است.

انتقاد معاون سابق موساد از نتانیاهو بابت قدرتمندترشدن ایران
کد خبر: 469372
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ۰۸:۴۷:۴۶

اعتمادآنلاین| یکی از معاونان سابق رئیس موساد از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بابت قدرتمندتر شدن ایران در دوران صدارت او انتقاد کرده است.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» گفته نمی‌تواند هویت کامل این مقام موساد را فاش کند و به جای آن از «A» که حرف اول نام این مقام است اشاره کرده است.

این مقام صهیونیست به یدیعوت آحارونوت گفت: «وضعیت ما امروز نسبت به سال 2015 (که برجام حاصل شد) بدتر است. آنها توسعه‌طلبی‌شان را یک لحظه متوقف نکردند. دارند موشک می‌سازند.»

روزنامه جروزالم‌پست در توضیح درباره هویت مقام «A» نوشته او ماه پیش بعد از عدم موفقیت در انتخاب به عنوان رئیس بعدی موساد به عنوان جایگزین «یوسی کوهن» بازنشسته شد.

«A» در توضیح درباره شکست سیاست‌های نتانیاهو علیه ایران گفت: «وقتی که الان یعنی در مارس 2021 نگاه می‌کنم ما در موقعیتی قرار داریم که ایران در فردو غنی‌سازی اورانیوم دارد، در کاشان و نطنز فعالیت هسته‌ای دارد و 2.5 تن اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده‌اند ضمن اینکه سانتریفیوژهای پیشرفته دارند.»

این مقام موساد گفت که نتانیاهو در سال 2015 خودش را کاملاً در موضع مخالف با «باراک اوباما» قرار داد و این موجب کاهش توانایی اسرائیل برای کاستن از نقائص برجام شد.

وی در ادامه گفت: «علاوه بر این، در حالی که برنامه هسته‌ای یاران تهدید موجودیتی است و باید آن را در صدر اولویت‌ها قرار داد دولت، در اقدامی اشتباه آن را با مسائل مربوط به نقش ایران در منطقه و ارسال موشک‌های نقطه‌زن به حزب‌الله و نائبانش در سوریه در هم آمیخته است.»

وی گفت نتانیاهو در نتیجه در هم آمیختن این موضوعات نتوانسته فشار اصلی خود را روی کاستن از تهدید هسته‌ای قرار دهد.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است که با حمایت کشورهای غربی از پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی برای تحت نظر قرار گرفتن برنامه تسلیحات هسته‌ای این رژیم خودداری کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال 2015 به توافقی با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. «بنیامین نتانیاهو» بعد از خروج آمریکا از این توافق گفته بود که او واشنگتن را به خروج از توافق ترغیب کرده است.

دولت فعلی آمریکا به ریاست «جو بایدن» گفته قصد دارد مجدداً به توافق هسته‌ای برجام بازگردد، اما هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده است.

جمهوری اسلامی ایران گفته دولت آمریکا به شرط برداشتن تمامی تحریم‌های اعمال‌شده، بازاعمال‌شده و دوباره برچسب‌گذاری‌شده می‌تواند به برجام برگردد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها