ادعای رویترز در خصوص زمان آغاز مذاکرات برجامی: ایران «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داده که ایران در مورد شرکت در گفتگوهای غیررسمی با آمریکا و اروپا درخصوص توافق هسته‌ای (برجام) طی روزهای اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است.

ادعای رویترز در خصوص زمان آغاز مذاکرات برجامی: ایران «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است
کد خبر: 469391
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داده که ایران در مورد شرکت در گفتگوهای غیررسمی با آمریکا و اروپا در خصوص توافق هسته‌ای (برجام) طی روزهای اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک غربی گزارش داده که ایران در مورد شرکت در گفتگوهای غیررسمی با آمریکا و اروپا درخصوص توافق هسته‌ای (برجام) طی روزهای اخیر «علامت‌های دلگرم‌کننده‌ای» فرستاده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که بنا بر گزارش ها، متحدان اروپایی آمریکا از مطرح کردن پیش نویس یک قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی منصرف شده اند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه (4 مارس) به رویترز گفت: «اوضاع در مسیر درست پیش می رود و ما هم علامت‌های مثبتی در این هفته و به خصوص در چند روز گذشته دریافت کرده ایم.»

او افزود: «ما شاهد حرکاتی هستیم که در تعطیلات آخر هفته گذشته آن را نمی دیدیم.»

این مقام فرانسوی ناشناس گفت هدف این است که همه طرفین تا پیش از فرا رسیدن نوروز در 20 مارس گفتگوها را شروع کنند. او گفت همه تلاش خود را به کار می گیریم که این نشست در ظرف روزها یا هفته‌های آینده انجام شود.

مقامات ایران هنوز به گزارش منتشر شده در خصوص «علامت مثبت» احتمالی جمهوری اسلامی برای از سرگیری گفتگوها با حضور آمریکا واکنشی نشان نداده اند، اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به خبر عقب نشینی سه کشور اروپایی از ارائه قطعنامه به شورای حکام آژانس گفت: «توسل به شیوه‌های فشار مانند قطعنامه هیچ نتیجه‌ای جز ویران کردن باقیمانده برجام نخواهد داشت.»

آمریکا اخیرا اعلام کرد که حاضر به شرکت در گفتگوهای هسته‌ای با ایران به میزبانی اتحادیه اروپاست. ایران که ابتدا خواهان رفع تحریم‌های ایالات متحده است، پیشنهاد دولت جو بایدن را رد کرد.

منبع دیپلماتیک فرانسوی به رویترز گفت این خبر که ایران تولید فلز اورانیوم را متوقف کرده یک تحول مثبت است.

آلمان، فرانسه و بریتانیا به تازگی با ابراز نگرانی از تولید اورانیوم فلزی در ایران در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که این ماده نه تنها "هیچ استفاده معتبر غیرنظامی ندارد" بلکه دارای "پیامدهای نظامی بالقوه" است.

سازمان انرژی اتمی ایران برنامه تولید اورانیوم فلزی را "دارای مصارف صلح آمیز" و از حقوق خود دانسته و پیشتر گفته بود در اوایل دهه 1380 خورشیدی میزان اندکی از این ماده را تولید کرده و آن را به اطلاع آژانس هم رسانده بود.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز روز پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش دادند که آلمان، بریتانیا و فرانسه از پیگیری قطعنامه علیه ایران در آژانس منصرف شده‌اند.

استقبال آمریکا

آمریکا هم به شورای حکام آژانس گفته است که به ایران "فرصتی داده شده" و آمریکا واکنش ایران را زیر نظر دارد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که واشنگتن از تصمیم اروپایی ها در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین "خوشحال" است.

او گفت: "ما با علاقه منتظر ابراز تمایل ایران به تعامل به شکلی هستیم که به پیشرفتی ملموس و جدی ختم شود."

او اضافه کرد: "ما خیلی روشن آنچه را که حاضریم برای شروع یک دیالوگ سازنده انجام دهیم تشریح کرده ایم. این پیشنهاد ماست که همچنان موجود است."

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که آمریکا با بازگشت ایران به توافق، تحریم ها را کاهش خواهد داد.

او به برنامه "نیوز آور" کانال پی بی اس گفت: "خیلی روشن گفته ایم که ایران باید تعهداتش را براساس توافق هسته ای اجرا کند، و اگر چنین کند، ما هم خواهیم کرد."

پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از قدرت‌های اروپایی خواسته بود با ارائه قطعنامه در محکومیت ایران به روابط میان کشورش و آژانس ضربه نزنند.

روحانی از قدرت‌های اروپایی خواست از پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی منصرف شوند. او با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس خطاب به رهبران اروپایی گفت: "نگذارید روابط دوستانه ما تخریب شود."

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه اعلام کرد که یک ماه دیگر برای جلسه‌های "فنی" به ایران سفر خواهد کرد.

تحریم های حقوق بشری

از طرف دیگر کالین کال، نامزد معاونت وزارت دفاع آمریکا، روز پنجشنبه به اعضای یک کمیته مجلس سنا در واشنگتن گفت هرچند این احتمال وجود دارد که در آینده تحریم های هسته ای به عنوان بخشی از روند «پایبندی در برابر پایبندی» برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام لغو شود، اما به گفته او «ما نباید تحریم های تروریستی و حقوق بشری یا هر چیز دیگری که فعالیت های بی ثبات کننده ایران را مهار می کند، را کاهش بدهیم.»

کال در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در کاخ سفید دستیار مشاور امنیت ملی جو بایدن بود. او این اظهارات را در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته نیروهای مسلح مجل سنا مطرح کرد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها