حمید ابوطالبی:

سیاست دولت بایدن ترکیبی از سیاست اوباما و ترامپ است

حمید ابوطالبی مشاور اسبق سیاسی رئیس جمهور کشورمان در توئیتی در تحلیل رویکرد دولت بایدن را ترکیبی از سیاست‌های اوباما و ترامپ دانست.

سیاست دولت بایدن ترکیبی از سیاست اوباما و ترامپ است
کد خبر: 469510
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۵ ۱۳:۵۱:۱۸

اعتمادآنلاین| ابوطالبی نوشت: تا کنون سخنان بایدن، بلینکن، و شرمن نشان داده است که سیاست خارجی دولت تازه آمریکا، با ارائه طرحی ترکیبی برای فائق آمدن بر بحران ها و شکاف های عمیق داخلی، جایی در میانه‌ی سیاست خارجی دولت‌ های اوباما و ترامپ ایستاده است.

وی ادامه داد: درصورت‌بندی تازه، منافع ملی آمریکا و روابط‌ دوجانبه، برچندجانبه گراییِ سنت مآبانه‌ی دموکرات ها کاملا غلبه یافته است؛ به نحوی که چندجانبه گرایی، زمانی برای آمریکا مفید خواهد بود که صرفا در خدمت منافع آن کشور (America First) باشد.

ابوطالبی تصریح کرد: در خاورمیانه تغییرات ژئوپلتیک رخ داده است،تحولی‌ که دستاورد اصلی ترامپ بوده و سیاست آمریکا باید وفق این تغییرات باشد؛ اصلی‌ترین تحول ژئوپلتیک،ایجاد رابطه میان اسرائیل با امارات، عمان، بحرین و به زودی عربستان و قطر و درآخر با کویت است؛ عراق نیز خود را با شرایط تازه منطبق خواهد کرد.

وی افزود: سوریه ارزش سیاسی ـ منطقه‌ای و حتّی اولویت بشردوستانه خود را از دست داده و تداوم وضعیت فعلی تا چهارسال آینده کاملا مطلوب است.

وی اضافه کرد: حل مشکل یمن، هدیه‌ای است به جناح سنّتی و محافظه‌کار عربستان، و عاملی برای تضعیف کامل جناح تحول‌خواهِ بن‌سلمان و ‌حذف تدریجی‌ او از صحنه با گزارش خاشقچی

مشاور سابق رئیس جمهور تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کش‌سانی سیاسیِ خود را وانهاده، و برجام اینک به تابعی از تغییرات ژئوپلتیک تبدیل شده است، نه یک پیمان و یا قرارداد و یا حتی تفاهم‌ِ شرافتمندانه (G.A)؛ تحریم‌ها و فشارحداکثری نیز به تحول ژئوپلتیک سرعت بخشیده است، لذا باید قاطعانه بر آن ایستاد و منعطفانه با آن بازی نمود.

وی خاطر نشان کرد: تداومِ تغییرات ژئوپلتیک، نقش‌آفرینی بازیگران جدید در منطقه،و صورت‌بندی سیاست‌های جمعیِ تازه اجازه خواهد داد تا آمریکا به شرق و مقابله‌ همه‌ جانبه با چین ‌و محدود کردن روسیه روی آورد.

وی در پایان تاکید کرد: لذا همانگونه که قبلا نوشته‌ام، ایران باید: سیاست و روابط‌ خارجی را از مناسبات جناحی ‌و رویکردهای غیرتخصصی خارج سازد؛ به‌تحولات ژئوپلتیک فکر کند؛ سیاست ‌اجماعی‌جدیدی در اندازد؛ ثبات استراتژیک را اصل بداند؛ باتجمیع توانایی ها،مذاکره مستقیم ‌و جامع را برای حلّ مشکلات ایران و آمریکا برگزیند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها