کد خبر: 469584
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۰۷:۲۰:۰۰
| |

«اعتماد ملی» به سوی آینده

شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» پس از چهارمین استعفای مهدی کروبی با اکثریت آرا الیاس حضرتی را به عنوان دبیرکل جدید برگزید.

«اعتماد ملی» به سوی آینده
کد خبر: 469584
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ۰۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اعضای ارشد حزب اعتماد ملی بالاخره پس از استعفای دبیرکل این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب؛ در نشست روز گذشته شورای مرکزی، نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کردند و بر این اساس، با اکثریت آرا درحالی به الیاس حضرتی برای پذیرش سمت دبیرکلی اعتماد کردند که او طی سال‌های اخیر در قامت قائم‌مقام دبیرکل اعتماد ملی فعالیت می‌کرد. فعالیتی که باتوجه به شرایط خاص حاکم بر زیست سیاسی-اجتماعی مهدی کروبی و اینکه او در حصر خانگی به‌سر می‌برد، عملا به پیگیری امور مربوط به اختیارات و وظایف دبیرکل نیز تسری یافته و درنتیجه او عملا مسوولیت دبیرکلی اعتماد ملی را نیز عهده‌‌دار بود.


به گزارش اعتمادآنلاین و به نقل از روزنامه اعتماد، حالا اما تحولی دیگر در راس حزب اعتماد ملی رقم خورده است؛ آن‌هم به دلیل اصرار و پافشاری مهدی کروبی بر کناره‌گیری از سمت دبیرکلی حزب اعتماد ملی. اصراری که البته در سه نوبت نخست با واکنش منفی شورای مرکزی «اعتماد ملی» مواجه شد اما مهدی کروبی برای چهارمین‌بار و با تاکید بر اینکه علت اصرارش حفظ تشکیلات این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب است، خواسته‌اش مبنی بر کناره‌گیری از دبیرکلی اعتمادملی را تکرار کرد. دبیرکلی که البته از ابتدای مسیر نیز علاوه بر این سمت حقوقی، به عنوان «پدر معنوی» حزب نیز شناخته می‌شده و حالا اگرچه دیگر دبیرکل «اعتماد ملی» نیست اما همچنان «پدر معنوی» این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب هست.علت استعفای مهدی کروبی از دبیرکلی اعتماد ملی اما هرچه بود، مسائل درونی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نبود و درنهایت علتی بیرونی باعث شد که کروبی این‌طور بر خواست خود مبنی بر کناره‌گیری از دبیرکلی اعتماد ملی اصرار کند، چراکه از چندی پیش، کمیسیون ماده 10 احزاب حاضر به تایید صلاحیت کروبی و البته برخی دیگر از اعضای ارشد اعتماد ملی همچون اسماعیل گرامی‌مقدم، حسین کروبی و رحیم ابوالحسنی نشد. از اینجا بود که دعوای حقوقی و البته سیاسی میان اعتماد ملی و وزارت کشور دولت حسن روحانی آغاز شد و همزمان با پیگیری‌های حقوقی اعتماد ملی در این راستا و شکایت از تصمیم عجیب کمیسیون ماده 10 احزاب و البته اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های سیاسی-رسانه‌ای اعضای ارشد اعتماد ملی در اعتراض به این تصمیم، مهدی کروبی، دبیرکل حزب نیز دست به قلم شد و از حصر خانگی خطاب به قائم‌مقام و شورای مرکزی «اعتماد ملی»، خواستار پذیرش استعفای خود شد تا مبادا آنچه مخالفت و فشار برخی نهادها برای خارج کردن حزب از مسیر خود عنوان شد، به نتیجه برسد و در شرایطی که کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور دولت روحانی حاضر به تایید صلاحیت چند چهره شاخص اصلاح‌طلب در حزب «اعتماد ملی» نیست، مبادا کلیت این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نیز با مشکلاتی اساسی روبه‌رو شود.


این اتفاق اما درپی تدبیر کروبی با چهارمین درخواست استعفای دبیرکل رنگ واقعیت به خود نگرفت و روز گذشته خبر آمد علاوه بر موافقت با استعفای کروبی از دبیرکلی «اعتماد ملی»، شورای مرکزی این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب به الیاس حضرتی به عنوان دبیرکل جدید «اعتماد ملی» رای داده و از این پس باید الیاس حضرتی را «دبیرکل اعتماد ملی» بنامیم و مهدی کروبی را «پدر معنوی اعتماد ملی.» اما آنچه همزمان با انتشار خبر استعفای مهدی کروبی از سمت دبیرکلی و انتخاب الیاس حضرتی به عنوان دبیرکل جدید روی خروجی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری رفت، متن نامه استعفای کروبی بود. نامه‌ای که کروبی در آن ضمن تاکید بر اینکه علت استعفایش، بقای تشکیلات اعتماد ملی است و نیز اینکه همواره کنار دیگر اعضای این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب خواهد بود.

دربخشی از نامه استعفای مهدی کروبی خطاب به شورای مرکزی حزب اعتمادملی آمده است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم


دوستان و همکاران ارجمند اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی سلام علیکم بر شما یاران عزیز و همراه و دیگر اعضای حزب اعتماد ملی به‌ویژه همراهان گرانقدرم در هیات موسس حزب روشن بوده و هست که هدف ما از ایجاد تشکیلات گسترده و منسجم اعتماد ملی و دیگر ارگان‌های مرتبط مثل روزنامه اعتماد ملی، تعمیق انسجام ملی در جهت رشد و تعالی همه‌جانبه و متوازن کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهبر فقید و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. تلاش‌های دلسوزان کشور در این مسیر متاسفانه در درون و بیرون تشکیلات و سازمان‌های اصلاحی با موانع گوناگون روبه‌رو شده و هنوز این‌گونه مقاومت‌ها در برابر اراده ملت ایران برای کسب جایگاه درخور سیاسی و اقتصادی، به اشکال گوناگون وجود دارد. برای پیشگیری از تصدیع و تکرار خاطرات رنج‌آوری چون حصر و مضایق غیرقانونی دیگر، خاطرنشان می‌کنم که این بار و در پی استعفاهای چندباره از دبیرکلی حزب اعتماد ملی از شما عزیزان می‌خواهم که با استعفای بنده موافقت بفرمایید. بر شما و دیگر آشنایان با سلوک سیاسی روشن است که وقتی با دبیرکلی من در حزب اعتماد ملی ازسوی مراکز خاص مخالفت می‌شود و کار به جایی می‌رسد که اگر شما موافقت نکنید، احتمال به محاق رفتن حزب و زحمات چندین ساله ما تهدید به نابودی می‌شود، من تقاضای استعفای موکد می‌دهم تا تشکیلات بماند، حزب بماند؛ اگرچه به این روش‌های نامتعارف و غیرقانونی اعتراض دارم.

[...] من استعفا می‌دهم اما اعتراض خودم را با عدم مراجعه به مراجعی که حق را می‌دانند و کتمان می‌کنند، عنوان می‌کنم. ملت ایران و اعضای محترم و عزیز حزب اعتماد ملی را اما همچنان به [...] و تحکیم روابط حزبی و تشکیلاتی توصیه می‌کنم و اگر شایسته آن باشم که برای ملت و فرزندان ارجمند ایران اسلامی در آینده وصیتی داشته باشم آن است که به آزادی و استقلال کشور بیش از هر چیزی اهتمام بورزید و راه دستیابی به این اهداف را در مجامع فکری و فرهنگی و سیاسی به‌ویژه احزاب آزادی‌خواه و مستقل در مراکز قدرت جست‌وجو کنید. قدرت واقعی که نیاز اصلی احزاب است در اتکای به مردم و سازماندهی آنها به دست می‌آید. قدرت را باید مهار کرد و به استخدام ملت درآورد، اما هیچ قدرتی جز با قدرت برتر مردم مهار و کنترل نمی‌شود. به خداوند بزرگ اتکال بورزید، رشته مودت و دوستی بین اقشار گوناگون و اقوام متنوع ملت را مستحکم کنید‌ امیدوارم ثمره شیرین همبستگی و اتحاد ملی را هرچه سریع‌تر دریابید و کام‌تان شیرین باشد. من استعفای خود را تقدیم می‌کنم و با پذیرش آن مطمئن باشید تا زنده هستم کنار شما و ان‌شاءالله کمک‌کار و مشاور حزب و همراه ملت ایران در دستیابی به اهداف عالیه انقلاب اسلامی هستم. والسلام مهدی کروبی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها