کد خبر: 469890
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۰۷:۳۵:۳۸
| |

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

تحریم‌ها بیش از آنکه به ضرر ما باشد به ضرر آن‌ها است / اختلاف سلیقه میان ایران با روسیه و چین به معنای افتراق نیست / با آمدن دولت جدید گشایش‌های فوق‌العاده برای مردم در راه است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: ما دیگر در موضع ضعف نیستیم و میزان فشارها و تحریم‌ها به‌گونه‌ای است که دیگر کارتی برای بازی در این روش بازی ندارند. انواع تحریم‌ها بیش از آنکه به ضرر ما باشد به ضرر آن‌ها است، چراکه از همکاری با ایران محروم می‌شوند؛ بنابراین نباید مردم را از قطعنامه‌ها بترسانیم.

تحریم‌ها بیش از آنکه به ضرر ما باشد به ضرر آن‌ها است / اختلاف سلیقه میان ایران با روسیه و چین به معنای افتراق نیست / با آمدن دولت جدید گشایش‌های فوق‌العاده برای مردم در راه است
کد خبر: 469890
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ ۰۷:۳۵:۳۸

اعتمادآنلاین| عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه با تصویب و اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها توسط مجلس، اروپا و آمریکا از موضع تعادل یا بی طرفی به سمت آمریکا و موضع ایران تضعیف شده است، گفت: اینکه تصور کنیم آمریکا و اروپا در دو جهت مخالف حرکت می‌کنند اشتباه است، آن‌ها در مجموعه لیبرال دموکراسی غربی رفتار می‌کنند البته با نقش پلیس خوب و پلیس بد. همچنین باید به این مساله توجه داشته باشیم که کشورهای غربی هیچ‌گاه با ایران سر سازش نداشتند بلکه به ضرورت و براساس توانمندی‌ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده است که پای میز مذاکره آمدند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: اگر ما دانش مورد نیاز خود را بومی نکرده بودیم و فعالیت هسته‌ای ما تبدیل به یک دانش هسته‌ای صلح آمیز بومی نشده بود؛ آن‌ها هیچ‌گاه حاضر نبودند که حقوق هسته‌ای ایران را بپذیرند. بر این اساس، کاری که مجلس انجام داد در راستای صیانت از حقوق ملت ایران و جلوگیری از فشار بیشتر اروپایی‌ها و غرب به ایران بوده است. ما چندین سال فرصت لازم را به آن‌ها داده‌ایم و انواع انعطاف‌ها نشان دادیم و آن‌ها هم انواع بازرسی‌ها را داشتند اما در مقابل این تعهدات ما از سوی کشورهای غربی و آمریکا شاهد نقض عهد و زیرپا گذاشتن تعهدات بوده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ابراز نگرانی روسیه از کاهش نظارت‌ها و اینکه با تصمیم مجلس، دوستان و کشورهای متحد با ایران در عرصه بین‌الملل شاید تغییر رویه دهند، اظهار داشت: کاری که مجلس انجام داد صیانت و حفاظت از چند سال مقاومت مردم بود، لذا نباید در تحلیل‌ها اشتباه کنیم. اکنون بهترین سطح از روابط بین ایران و برخی کشورهای آسیاسی وجود دارد و نباید از برخی اختلاف سلیقه‌های جزئی به عنوان افتراق یاد کنیم.

وی ادامه داد: همکاری‌های میان ایران و روسیه و همچنین میان ایران و چین در منطقه اثرگذار بوده است و در دراز مدت کاهش قدرت آمریکا در منطقه را در‌پی خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی دارای منطق است و اصول و مبانی ما دارای معیارهایی است که در قانون اساسی ذکر شده است.

مقتدایی همچنین درخصوص مطرح شدن احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان داشت: البته این اتفاق با تلاش‌های دیپلماتیک و رایزنی‌های فشرده‌ای که دستگاه دیپلماسی ما داشته، متوقف شده است اما ما اکنون دیگر در موضع ضعف نیستیم و میزان فشارها و تحریم‌ها به‌گونه‌ای است که دیگر کارتی برای بازی در این روش بازی ندارند. انواع تحریم‌ها بیش از آنکه به ضرر ما باشد به ضرر آن‌ها است، چراکه از همکاری با ایران محروم می‌شوند؛ بنابراین نباید مردم را از قطعنامه‌ها بترسانیم چون غرب بیش از این فشاری نمی‌تواند به ایران وارد کند.

وی در پایان گفت: ما دوران تحریک پذیری از قطعنامه‌ها را از سر گذرانده‌ایم و پس از استقرار مجلس جدید و با آغاز دولت جدید حتما گشایش‌های قابل توجهی برای ملت ایران در راه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها