کد خبر: 470198
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۰۹:۰۰:۴۹
| |

از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار مراقبتی در جهت کاهش شدت بیماری کووید 19 در صورت ابتلا استفاده کنیم

علیرضا جعفری نژاد، فوق تخصص ریه ومراقبتهای ویژه ICU و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در خصوص اهمیت ورزش در کنترل بیماری ها و پاندمی کرونا گفت: کرونا یک بیماری شایع و پاندمیک است که سراسر دنیارا درگیر کرده و مشکلات خاص خودش را دارد وهنوز در مواجهه و‌ درمان این بیماری چالش های زیادی داریم.  بهتراست با این شرایط پروتکل های بهداشتی را با دقت بسیار زیاد رعایت کنیم و از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار مراقبتی در جهت کاهش شدت بیماری کووید 19 در صورت ابتلا استفاده کنیم.

از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار مراقبتی در جهت کاهش شدت بیماری کووید 19 در صورت ابتلا استفاده کنیم
کد خبر: 470198
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۰۹:۰۰:۴۹

اعتمادآنلاین| علیرضا جعفری نژاد، فوق تخصص ریه ومراقبتهای ویژه ICU و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در خصوص اهمیت ورزش در کنترل بیماری ها و پاندمی کرونا گفت: کرونا یک بیماری شایع و پاندمیک است که سراسر دنیارا درگیر کرده و مشکلات خاص خودش را دارد وهنوز در مواجهه و‌ درمان این بیماری چالش های زیادی داریم. بهتراست با این شرایط پروتکل های بهداشتی را با دقت بسیار زیاد رعایت کنیم و از ورزش و فعالیت جسمانی بعنوان یک راهکار مراقبتی در جهت کاهش شدت بیماری کووید 19 در صورت ابتلا استفاده کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان درادامه افزود: سیستم ایمنی بدن ما با ورزش، قدرت بیشتری برای مقابله با ویروس و بیماری‌ها پیدا می کند و سیستم ایمنی به شکلی تنظیم می شود که پاسخ های ایمنی با سیستم ایمنی همورال، سلولی و سایتوکاین های ضد التهابی درجهت پروسه التهابی که در پی
حمله ویروس بوجود می آید، تا ازشدت علائم در ارگان ها کم شود.


دکتر جعفری نژاد با بیان اینکه، پس خیلی مهم است که ورزش را به شکل منظم در طولانی مدت که برای یک فرد بزرگسال، 150 دقیقه در هفته تعریف می شود در برنامه روزانه زندگی داشته باشیم، گفت: این 150 دقیقه ورزش به شکل‌های مختلف در قالب ورزشهای هوازی مثل دویدن، دوچرخه زدن، تردمیل و ... می تواند در آمادگی سیستم ایمنی بدن در صورت حمله ویروس نقش بسیار موثری داشته باشد و شدت وعلائم بیماری را کاهش داده و بهبود پذیری افزایش پیدا کند.

ورزش را جدی بگیریم تا بتوانیم از فواید آن نیز استفاده کنیم


دکتر جعفری نژاد بااشاره به اینکه در مکان‌های ورزشی سرپوشیده با حداقل 8 متر مربع مساحت، فاصله حداقل 1/5 متر از طرف مقابل نیاز است رعایت شود وحتما تهویه مناسب هم باید وجود داشته باشد، افزود: ترجیحا در مکان هایی که این نکات رعایت می شود نیازی به استفاده ازماسک نیست.


وی همچنین تشریح کرد: اگر فردی مبتلا شد وتست pcr او مثبت شد لازم است تا وقتی که علائم دارد استراحت کند و مایعات فراوان استفاده کند، از استرس دور باشد و توصیه می شود تا 2هفته از ورزش کردن پرهیز کند.


استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: البته اگر فرد بعد از 10 دقیقه پیاده روی تند، تحمل ورزش وفعالیت جسمانی را داشته باشد و علائم بیماریش تشدید نشود می تواند در حد خفیف فعالیت ورزشی انفرادی را ادامه دهد.


به عزیزانی که ارگان های مهم آنها ازجمله ریه که در بیماری کووید 19 درگیر می شود، توصیه می کنیم در صورت درگیری ریه تا 4 هفته ازفعالیت ورزشی پرهیز کنند تا علائم بیماری کاملا ازبین برود سپس ورزش را بصورت سبک شروع کنند تا بدن کم کم به شرایط عادی برگردد.


وی همچنین گفت: زمانبندی برای شروع به ورزش وابسته به اینکه علائم بیماری محدود به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی یا درگیری قسمت تحتانی ریه باشد متفاوت است.


وی همچنین افزود: توصیه من به هم استانی عزیز این‌ است که دوران کووید که دوران سختی است و نمی دانیم که این شرایط و مشکلات ناشی ازآن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، لطفا پروتکل های بهداشتی رارعایت کنیم و با توجه به فواید ونقش بسیار مهم ورزش، فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشیم تا نشاط و ورحیه خودمان را بالا نگاه داریم.


ماسک را به روش صحیح استفاده کنیم و بینی و دهان را کاملا بپوشانیم

جعفری نژاد ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این دوران افزود: بعنوان استاد یار دانشگاه از اسفند 98 که اوج بیماری بود در کنار هموطنان عزیزم بودم و صحنه های دلخراشی را در زمان تا امروزپشت سر گذاشتیم. امیدوارم هر چه سریعتر از این دوران پر استرس عبور کنیم.


دکتر جعفری نژاد در خصوص پژوهش‌های علمی بیمارستان رازی گفت: پژوهش‌های زیادی در حال انجام است و بیماران زیادی را در بیمارستان رازی تحت کنترل و درمان قرار دارند ومطالعاتی در مورد شرایط و عوارض برجاگذاشته و عوارض بیماری های همراه و داروهایی که برای عزیزان تجویز شده است را انجام داده ایم و درحال حاض رنیز این تحقیقات و پژوهش‌ها همچنان ادامه دارد تا بتوانیم بهترین راه های درمان این بیماری را برای مبتلایان کووید 19 داشته باشیم.

منبع: روابط عمومی هیات ورزشهای همگانی استان گیلان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها