تقدیم لایحه «اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا» به مجلس

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در توضیح ضرورت لایحه «اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور مصوب 1377» گفت: با توجه به نوپا بودن نهاد دهیاری و نیاز به پشتوانه‌های قانونی مورد نیاز برای ایفای نقش موثر در توسعه روستایی این لایحه تقدیم مجلس شده است.

تقدیم لایحه «اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا» به مجلس
کد خبر: 470369
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ۱۴:۲۸:۳۹

اعتمادآنلاین| معاون پارلمانی رییس جمهوری از تقدیم لایحه «اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور مصوب 1377» به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حسینعلی امیری روز دوشنبه در توضیح ضرورت این لایحه گفت: نظر به ضرورت تحقق اصول (6)، (7)، (100) و (106) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل عدم تمرکز و واگذاری اختیارات به نهادهای محلی و با توجه به نوپا بودن نهاد دهیاری و نیاز به پشتوانه‌های قانونی مورد نیاز برای ایفای نقش موثر در توسعه روستایی این لایحه تقدیم مجلس شده است.

به گزارش ایرنا، به گفته معاون پارلمانی رییس جمهوری تعدد دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در عرصه توسعه روستایی و عدم اصلاح وظایف و اختیارات و قوانین مربوط علیرغم شکل‌گیری بیش از 30 هزار دهیار در کشور و لزوم ایجاد اهرم‌های اجرایی و ابزارهای قانونی برای انجام برخی از وظایف دهیاری (از جمله نظارت بر ساخت و ساز، برخورد با تخلفات ساختمانی وصول عوارض و بهای خدمات)، از دیگر موارد مد نظر در ارائه این لایحه بوده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری افزود: تاکنون بیش از30 هزار نهاد عمومی غیردولتی دهیاری به عنوان بازوی اجرایی شورای اسلامی روستا و متولی تحقق توسعه پایدار روستایی پا به عرصه مدیریت روستایی کشور نهاده است.

امیری با بیان اینکه در حال حاضر 85 درصد از جمعیت ساکن در مناطق روستایی کشور از خدمات دهیاری‌ها برخوردار هستند، افزود: بدیهی است که موفقیت این نهاد بیش از هر چیز نیازمند تنظیم و کامل کردن قوانین و مقررات مربوطه و برخورداری از حمایت‌ها و پشتوانه‌های قانونی لازم برای انجام وظایف محوله است.

معاون پارلمانی رییس جمهوری یادآورشد: تعدد وظایف و تعدد دستگاه‌های اجرایی متولی در عرصه توسعه روستایی بر ضرورت و اهمیت انتظام‌بخشی به قوانین و مقررات مرتبط می‌افزاید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها