کد خبر: 470586
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۲:۰۴:۴۴
| |

نعیمى‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

احمدی‌نژاد مهره سوخته است

یک عضو حزب اتحاد ملت گفت: درایت رهبری است که با محمود احمدی‌نژاد برخورد نمی‌کنند چون تصور ایشان این است که تاثیرگذاریش زیاد نیست و در حکومت جایگاهی هم ندارد و لذا هزینه‌ای هم بابتش نمی‌دهند.

احمدی‌نژاد مهره سوخته است
کد خبر: 470586
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ۱۲:۰۴:۴۴

اعتمادآنلاین| احمدی نژاد در دوره اول، اکثر منویات جریان اصولگرا را پیاده کرد که یکی از آنها برخورد با اصلاح طلبان و به تعبیری اخراجشان از دستگاه اجرایی کشور حتی در پایین ترین سطوح بود اما احمدی نژاد، دو سال بعد از دوره دومش که احساس قدرت می‌کرد، سهم خواهی کرد.


به گزارش نواندیش، محمد نعیمی‌پور، عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان در قبال دولت احمدی نژاد پاسخگو نبوده و نیستند و اکنون پاسخگو بودن خودشان را یادشان رفته است و به دنبال پاسخگو بودن اصلاح‌طلبان هستند، ارزیابی شما درباره رفتار اصولگرایان در آستانه انتخابات چیست، گفت: ابتدا باید به این توجه کنیم که در این کشور احزاب با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و به همین دلیل هم می توان گفت مشخصات یک حزب تمام عیار و کامل را ندارند. متاسفانه شرایط در ایران به گونه ای بوده که به جز سال‌هایی اندک، حکومت‌ها، احزاب را قبول نداشتند و احساس می کردند که ممکن است قدرت آنها را محدود یا تهدید کند.

او افزود: لذا می توان گفت تقریبا از اواخر قرن گذشته به طور جدی حکومت‌ها با تشکیل احزاب برخورد کردند. اطلاق حزب به مجموعه ای که الآن وجود دارد در سال 1399 اطلاقی با تسامح است و نقششان هم نقش تعیین کننده ای نبوده است.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات عنوان کرد: موضوع انتخابات یک موضوع جداگانه ای است و تنها زمانی که احزاب می توانستند عرض اندام کنند در حد این بوده که ستادهای انتخاباتی داشته باشند و در قالب فعالیتهای انتخاباتی و کمپین‌هایی که تدارک می‌بینند نقش‌آفرینی داشته باشند که این هم شامل احزاب اصلاح‌طلب و هم احزاب اصولگرا است. البته احزاب کم و بیش قوی و ضعیف با این محدوده فعالیت وجود دارند که الآن جای بحثش نیست.


او درباره لزوم پاسخگویی اصولگرایان گفت: بنابراین وقتی که اصولگراها می گویند احمدی نژاد از ما نبوده و مسئولیتش را نمی پذیریم از این طرف هم این حرف که آقای روحانی هم اصلاح‌طلب نبوده و خودش را اصلاح‌طلب نمی دانسته هم طبیعتا باید این گونه تعبیر شود که ما مسئولیتش را نمی پذیریم. وقتی که به افراد بخواهیم محدود کنیم این گونه است. در حالی که احزاب باید نسبت به برنامه‌هایی که ارائه می کنند و تحقق برنامه‌هایشان پاسخگو باشند که این عملا میسر نبوده است. پس راجع به افراد می توان اظهارنظرهای متفاوت کرد.


نعیمى‌پور خاطرنشان کرد: در دوره انقلاب اسلامی مقطعی را استثنا می کنم و آن مقطع، مجلس ششم و دولت آقای خاتمی بود. در آن دوره برنامه ای ارائه شد و در انتهای کار هم عملکردی به مردم ارائه شد و به آنها گفته شد و این کارنامه به عنوان یک کار حزبی و کار تشکیلاتی مجموعه قابل قبولی بود و علتش این بود که فراکسیون مشارکت در مجلس ششم در تعامل بین حزب و نمایندگان تلاش کرد که برنامه‌هایی را پیاده کند علی رغم همه موانعی که به وجود آمد و سطح کار را تا حدودی تنزل داد. در سایر موارد نیز به نظر می رسد کسی برنامه ای به طور مشخص ارائه نداد بلکه شعارهایی را مطرح کردند و در جریان عمل، بخشی از این شعارها پیاده نشد.


این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که اصولگرایان اکنون چگونه می توانند با احمدی نژاد روبرو شوند؟ با توجه به اینکه حسن بیادی از حامیان سابق احمدی نژاد از لزوم حل اختلافات اصولگرایان و احمدی نژاد سخن گفته و از سوی دیگر اخیرا آقای ترقی، دعوای حداد عادل و احمدی نژاد را دعوای یک اصولگرا با یک فرد منحرف دانسته و آن را اختلاف درون جریانی نمی داند؛ نظر شما در این مورد چیست؟ تشریح کرد: واقعیت این است که جریان اصولگرا یا می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان به این دلیل که آقای‌هاشمی در سال 1384 انتخاب نشود از آقای احمدی نژاد حمایت کامل کردند.


او اضافه کرد: بنابراین درست است اصلاح‌طلبان و آقای‌هاشمی در آن دوره در نحوه حضورشان در انتخابات اشتباه کردند اما واقعیت این است که جریان اصولگرا و جریان‌های وابسته به قدرت و حتی نیروهای نظامی تمام قد پشت سر آقای احمدی نژاد آمدند و در چهار سال اول هم به شدت از ایشان حمایت می کردند چون احمدی نژاد در دوره اول، اکثر منویات جریان اصولگرا را پیاده کرد که یکی از آنها برخورد با اصلاح‌طلبان و به تعبیری اخراجشان از دستگاه اجرایی کشور حتی در پایین ترین سطوح بود اما احمدی نژاد، دو سال بعد از دوره دومش که احساس قدرت می‌کرد، سهم‌خواهی کرد.

این عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: احمدی‌نژاد از جمله به دنبال این بود که در مجلس بعدی سهم روشن و مشخصی داشته باشد و این اجازه به او داده نشد همچنین به خاطر روحیات و خلقیاتی که داشت شروع کرد به این که خرجش را از اصولگرایان جدا کند و آن قدر جسارت آمیز و اهانت آمیز با آنها برخورد کرد که واقعا کسی باید بسیار سینه فراخ و شرح صدر داشته باشد که بگوید علی رغم این که ایشان با ما جفا می کند باز با ماست.


محمدنعیمی پور اشاره کرد: بنابراین اصولگرایان از او برائت جستند و الآن به طور اصولی علیرغم این که در همان موقع هم اصلاح‌طلبان هم دلسوزان کشور به طور جدی گفتند آقای احمدی‌نژاد، کشور را به پرتگاه‌های پُرخطر می برد که در نتیجه هم کشاند، بر سر بحث همین قطعنامه سازمان ملل و امثالهم و نمایش‌ها و بازی‌هایی که از خودش بروز داد مبنی براینکه قطعنامه‌ها، کاغذ پاره ای بیش نیستند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: الآن هم به نظر من درایت رهبری است که با او برخورد نمی کنند چون تصور ایشان این است که تاثیرگذاریش زیاد نیست و در حکومت جایگاهی هم ندارد و لذا هزینه ای هم بابتش نمی دهند؛ اما اصولگراها و جریان اصولگرایی و خصوصا شخصیت‌هایش درایت و شرح صدر را ندارند لذا الآن با آقای احمدی نژاد دچار چالش می شوند و حرف‌های عجیب و غریبی هم بینشان ردوبدل می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها