کد خبر: 470794
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۱۱:۵۰:۲۷
| |

دبیرکل ناتو:

ترکیه یک متحد مهم است

دبیرکل ناتو، ترکیه را به شدت مهم خواند و گفت: ائتلاف (ناتو)، یک پلتفورم برای رسیدگی به اختلاف نظرها و مغایرت‌هاست.

ترکیه یک متحد مهم است
کد خبر: 470794
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ۱۱:۵۰:۲۷

اعتمادآنلاین| ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک رویداد آنلاین با دانشگاه استفورد- کالیفرنیا گفت: فکر می‌کنم که ما باید این را بفهمیم که ترکیه یک متحد مهم است. برای این منظور فقط کافیست که به نقشه نگاهی بیندازید و ببینید که ترکیه چقدر مهم است.

اظهارات وی در واکنش به این سوال مطرح شد که آیا ترکیه را باید بابت روابط بین رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه از ناتو اخراج کرد یا خیر.

دبیرکل ناتو همچنین گفت، ترکیه از جهت هم مرز بودن و اهمیت جغرافیایی با عراق و سوریه و پیشرفت‌هایی که در مقابله با داعش داشته و همچنین پایگاه‌ها و فرودگاه‌های استراتژیک که دارد، مهم است.

استولتنبرگ همچنین گفت، اختلاف نظر بین اعضای ناتو مساله جدیدی نیست. وقتی مساله اختلاف نظر و مغایرت‌های فکری مطرح می‌شود دست کم باید بدانیم که ناتو یک پلتفورم برای متحدانش است تا آنها را مطرح کنند.

به گفته استولتنبرگ، وضعیت موجود در شرق مدیترانه، مهاجرت‌ها و تصمیم ترکیه در خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 از روسیه در میان مسائل نگران کننده بین آنکارا و متحدان ناتو است.

وی افزود: می‌دانم که چالش‌هایی وجود دارند اما فکر می‌کنم که بهترین مساله این است که آنها را به عنوان متحدان ناتو در داخل ائتلاف حل و فصل کنیم و ناتو را یک پلتفورم برای یافتن راه‌هایی با هدف کاهش تنش‌ها و یافتن گام‌های مثبت در مسیری درست بدانیم.

در آوریل 2017 وقتی که تلاش‌های ترکیه در خرید سیستم‌های دفاع موشکی از آمریکا بی نتیجه ماند، آنکارا توافقی را با روسیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 امضا کرد.

مقام‌های آمریکایی مخالفت خود را بابت استقرار این سامانه‌های روسی اعام کردند و مدعی‌اند که این سامانه‌ها، با سیستم‌های ناتو تطابق ندارند و جنگنده‌های اف-35 را نیز در معرض خطر قرار می‌دهند.

ترکیه تاکید کرده که این سامانه‌های روسی با سیستم‌های ناتو کاری ندارند و تهدیدی علیه ائتلاف یا تسلیحات آن نیستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها