برگزاری نخستین دیدار مقامات دیپلماتیک آمریکا و چین در آلاسکا

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه هجدهم مارس برای نخستین بار با مقامات بلندپایه چین دیدار می‌کند.

برگزاری نخستین دیدار مقامات دیپلماتیک آمریکا و چین در آلاسکا
کد خبر: 470951
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۵:۱۱

اعتمادآنلاین| کاخ سفید شامگاه چهارشنبه (به وقت واشنگتن) اعلام کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه هجدهم ماه مارس در ایالت آلاسکا با مقامات بلندپایه چین دیدار می‌کند.

به گزارش مهر، این نخستین دیدار دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا و چین، دو ابرقدرت رقیب جهان، در دوران ریاست جمهوری جو بایدن است.

این دیدار که در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن برای تحکیم ائتلاف‌های خود در آسیا و اروپا با هدف مهار چین صورت می‌گیرد، قرار است پس از بازگشت بلینکن از نخستین سفر خارجی خود در مقام وزیر خارجه آمریکا به کشورهای ژاپن و کره جنوبی برگزار شود.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در شهر «آنکورج» ایالت آلاسکا برای دیدار با دیپلمات‌های بلندپایه چین همچون «وانگ ئی» وزیر امور خارجه چین و «یانگ جیچی» دیپلمات عالیرتبه چینی به آنتونی بلینکن خواهد پیوست، گفت که «دولت ایالات متحده روابط خود با چین را دقیقاً به همان شیوه [روابط] با شرکای خود پیش می برد».

ساکی در یک نشست خبری گفت: «برای ما مهم است که نخستین دیدار مقامات دولت [بایدن] با مقامات چین در خاک آمریکا و آن‌هم پس از دیدار و رایزنی ما با شرکا و متحدانمان هم در آسیا و هم در اروپا برگزار شود».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه مدعی شد که این دیدار «فرصتی را برای پرداختن به طیف وسیعی از موضوعات از جمله مسائلی فراهم می‌کند که دو کشور بر سر آن اختلاف نظر جدی دارند».

گفتنی است که سفارت چین در واشنگتن تاکنون درباره این دیدار اظهارنظری نکرده است.

شایان ذکر است، «جو بایدن» که در ماه میلادی گذشته برای نخستین بار در مقام رئیس جمهور ایالات متحده با «شی جینپینگ» همتای چینی خود تلفنی گفتگو کرد، به بازنگری در ارکان سیاست خارجی واشنگتن در قبال چین متعهد شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها