کد خبر: 471008
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۳:۴۷:۰۶
| |

لاوروف: باید به حاکمیت سوریه احترام گذاشته شود

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان قطری و ترکیه‌ای خود بر لزوم احترام به حاکمیت سوریه تأکید کرد.

لاوروف: باید به حاکمیت سوریه احترام گذاشته شود
کد خبر: 471008
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۳:۴۷:۰۶

اعتمادآنلاین| منابع قطری، امروز (پنجشنبه)،‌ گزارش دادند که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»‌ وزیر امور خارجه قطر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو‌» وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در دوحه مشارکت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه قطر

به گزارش فارس، وزیر خارجه قطر در این کنفرانس گفت:‌ «درباره تحولات موضوع سوریه، امکان اجازه رسیدن کمک‌های انسانی به این کشور گفت‌و‌گو کردیم. ما بر تمامیت ارضی سوریه عدم وجود راه حل نظامی برای این بحران تأکید کردیم».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ادامه داد:‌ «ما بر حمایت خود از مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه و بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان تأکید کردیم».

وزیر خارجه قطر همچنین گفت:‌‌ «به بهبود شرایط معیشتی بد مردم سوریه به علت بحران نیاز مبرمی وجود دارد. ما درباره حمایت از ابتکارات انسانی به منظور کمک رسانی به جای جای خاک سوریه بحث و تبادل نظر کردیم».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش همچینن گفت: «درباره اوضاع خلیج [فارس] پس از بیانیه العلا و همچنین اوضاع لیبی، مذاکرات افغانستان بحث کردیم. ما با روسیه به صورت مستمر درباره امور افغانستان هماهنگی‌هایی انجام می‌دهیم. تمام طرف‌های بین‌المللی از جمله روسیه از مذاکرات طرف‌های افغانی در دوحه حمایت می‌کنند».

محمد بن عبدالرحمن ادامه داد: «دعوتی از جانب مسکو برای مشارکت نماینده قطر در نشست این ماه درباره افغانستان دریافت کردیم».

وزیر امور خارجه قطر افزود: «ما با شرکای بین‌المللی خود برای پشت‌سر گذاشتن بسیاری از چالش‌های حل و فصل اختلافات در افغانستان تلاش می‌کنیم. صلح حقیقی برقرار نخواهد شد مگر با تفاهم طرف‌های افغانی».

وی در ادامه اظهاراتش گفت: «علل تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب همچنان پابرجاست. ما امیدواریم در موضوع سوریه پیشرفتی سیاسی حاصل شود زیرا این درست‌ترین راه برای بازگشت این کشور به اتحادیه عرب است».

وزیر امور خارجه ترکیه

در مقابل، وزیر خارجه ترکیه گفت: ‌«ما یک عملیات رایزنی جدید درباره سوریه را با وزیر خارجه قطر و روسیه آغاز کردیم».

مولود چاووش اوغلو در ادامه گفت: «هدف ما بحث و بررسی تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی دائم در سوریه است. نمی‌توان جنگ در سوریه را پایان داد مگر از راه ایجاد یک راه حل سیاسی».

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش ضمن تأکید بر لزوم فشار بر نظام سوریه، گفت: «ما همکاری خود را با قطر برای کاهش بحران انسانی در سوریه و دست‌یابی به یک راه حل سیاسی ادامه می‌دهیم. ما درباره موضوع مبارزه با سازمان‌های تروریستی در سوریه بحث و تبادل نظر کردیم».

چاووش اوغلو افزود: «تصمیم گرفتیم نشست‌های مشترک با قطر و روسیه را به منظور بررسی پرونده سوریه ادامه دهیم و نشست آتی در ترکیه برگزار خواهد شد».

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین گفت: «سامانه S400 را دریافت کردیم زیرا برخی طرف‌ها تلاش می‌کردند توانمندی ما را در حمایت از حریم‌مان محدود کنند».

وزیر امور خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه نیز در این کفنرانس مطبوعاتی گفت: «این اولین دیدار در سطح وزرای سه کشور درباره سوریه است. در تمام تحرکات بازیگران عرصه بین‌المللی باید به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام گذاشته شود».

سرگئی لاوروف ادامه داد:‌ «در بیانیه مشترک بر پافشاری بر مبارزه با تروریسم و مقابله با طرح‌هایی که یکپارچگی سوریه را تهدید می‌کند، تأکید شده است. ما بر مشارکت خود در تلاش‌‌های بین‌المللی برای امن کردن بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان به سوریه تأکید کردیم».

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین اظهار داشت: «ما با اهتمام مذاکرات افغانستان را که در دوحه جریان دارد، دنبال و از آن حمایت می‌کنیم. ما با قطر یا هیچ کشور دیگری درباره مذاکرات افغانستان رقابت نمی‌کنیم».

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه بیان کرد: «عمر این روند برای حل بحران سوریه چند ماه است و با روند آستانه رقابت نمی‌کند. ما از ابراز تمایل قطر برای ایجاد شرایطی به منظور عبور از بحران سوریه استقبال می‌کنیم».

سرگئی لاورف افزود که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حتمی است و این به نفع ثبات تمام منطقه خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها