کد خبر: 471051
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان به سمت فروپاشی می‌رود یا تشکیل کابینه؟ / بحران بزرگ اقتصادی در لبنان ادامه دارد

کسر بودجه مستمر، افزایش هزینه‌ها، فقدان منابع مالی در غیاب دولتی با اختیارات تصمیم‌گیری، کاهش شدید ذخایر بانک مرکزی، و از همه مهم‌تر خروج تعمدی سرمایه‌های سعودی و چند کشور شورای همکاری خلیج فارس، لبنان را به لبه دماغه پرتگاهی برده که یک سوی آن فروپاشی کامل و سوی دیگر سقوط به دره خاستگاه‌های سعودی است.

لبنان به سمت فروپاشی می‌رود یا تشکیل کابینه؟ / بحران بزرگ اقتصادی در لبنان ادامه دارد
کد خبر: 471051
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- کسر بودجه مستمر، افزایش هزینه‌ها، فقدان منابع مالی در غیاب دولتی با اختیارات تصمیم‌گیری، کاهش شدید ذخایر بانک مرکزی، و از همه مهم‌تر خروج تعمدی سرمایه‌های سعودی و چند کشور شورای همکاری خلیج فارس، لبنان را به لبه دماغه پرتگاهی برده که یک سوی آن فروپاشی کامل و سوی دیگر سقوط به دره خاستگاه‌های سعودی است.

این فشارها چنان شدید است که حسان دیاب رئیس دولت پیشبرد امور هم چندی پیش تهدید کرد در صورت ادامه چنین وضعیتی از ادامه انجام وظایف خود امتناع خواهد کرد.

با این حال، کارشناسان معتقدند اکنون تمامی راه‌ها (دقیقاً تمامی راه‌ها)ی برون‌رفت از بحران در لبنان بسته است و شرایط به نحوی در این کشور رقم خورده که اختلافات سیاسی مستمر در کنار فشارهای منطقه‌ای به ویژه سعودی-اماراتی و نیز بی‌اعتنایی آمریکا و باج‌خواهی‌های فرانسه سبب شده تا صحنه سیاسی این کشور در بن‌بستی فلاکت‌بار گرفتار شود.

یک کارشناس عرب در توصیف شرایط لبنان می‌گوید، اوضاع سیاسی این کشور از قرار گرفتن در بن‌بست هم فراتر رفته و اکنون شبیه گرفتار شدن در لوله دودکشی است که هرچه بیشتر به جلو پیش می‌رود تنگ‌تر می‌شود و سمت دیگر آن هم آتشی سوزان شعله‌ور است.

این تنگنا چنان شدید است که حتی مردم لبنان را هم در موضع انفعال قرار داده و آنان حتی از اعتراضات خیابانی خود هم ناامید شده‌اند و دیگر از اعتراضات گسترده و مستمر مردمی بدان سان که در اکتبر و نوامبر 2019 به وقوع پیوست خبری نیست.

به بیانی روشن‌تر، صرف نظر از مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی یا حتی تاثیر کشورهای عربی بر تحریک افکار عمومی کشورهایی همچون لبنان، جامعه لبنان از یافتن راه برون‌رفتی در سپهر سیاسی این کشور کاملاً ناامید شده‌اند.

به گفته کارشناسان، گرچه طراحان اعدام اقتصادی و مالی لبنان قدم به قدم پیش می‌روند، اما تاکنون به هدف سیاسی خود در این زمینه دست پیدا نکرده‌اند.

به زعم این کارشناسان، اکنون این اهرم به حداکثر توان خود رسیده، و احتمال انفجار بسیار زیاد است، اما ابعاد موج ویرانگری که به‌ راه ‌افتاده اصلاً پیش‌بینی‌پذیر نیست و حتی می‌تواند برای طرف‌هایی که روی این انفجار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از جمله شخص سعد حریری، زیان‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها