علی صوفی‌،‌‌ دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات:

برای ریاست جمهوری سیزدهم نامزد مستقل معرفی نخواهیم کرد

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات گفت: در حال حاضر بنا نداریم که نامزد جداگانه‌ای معرفی کنیم و تابع حرکت جبهه‌ای خواهیم بود که به عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران تشکیل شده است، سعی می‌کنیم که بر اساس همین حرکت جبهه‌ای هم ادامه دهیم.

برای ریاست جمهوری سیزدهم نامزد مستقل معرفی نخواهیم کرد
کد خبر: 471082
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۲ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حالا که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان تاسیس شده و احزاب اصلاح طلب هر کدام در تلاش هستند تا برای خود نامزد جداگانه‌ای تعریف کنند، سوالاتی برای ما ایجاد شد که درصدد برآمدیم برای یافتن پاسخ آنها به سراغ یکی از شخصیت‌های این جریان برویم. سوالاتی که شاید نه تنها سوال ما‌، بلکه سوال مخاطبان عزیز باشگاه خبرنگاران جوان هم باشد.

همچنین کم‌تر از چهار ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده و همه جریان‌های سیاسی کشور به دنبال آماده کردن خود برای شرکت در این ماراتن هستند، ماراتنی که بیست‌وچهار فرآیند از بیست‌وپنج فرآیند آن الکترونیکی برگزار خواهد شد.

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات و وزیر تعاون دولت اصلاحات فردی بود که برای پاسخ پرسش‌های خود به او مراجعه کردیم تا پاسخ آن‌ها را پیدا کنیم.

برای ریاست جمهوری سیزدهم نامزد مستقل معرفی نخواهیم کرد


*آیا حزب شما هم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نامزد جداگانه معرفی خواهد کرد؟

در حال حاضر بنا نداریم که نامزد جداگانه‌ای معرفی کنیم و تابع حرکت جبهه‌ای خواهیم بود که به عنوان جبهه اصلاح طلبان ایران تشکیل شده است، سعی می‌کنیم که بر اساس همین حرکت جبهه‌ای هم ادامه دهیم.

*چرا نامزد جداگانه معرفی نمی‌کنید؟ اقدام احزابی که نامزد جداگانه معرفی می‌کنند را تا چه میزان درست می‌دانید؟

اگر قرار بر این باشد که همه احزاب به صورت جداگانه در صدد معرفی نامزدهای خود باشند ما 31 حزب اصلاح طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان داریم و عده ای دیگر هم هستند که خود را اصلاح‌طلب می‌دانند، بنابراین این موجی که راه افتاده تاثیر مثبتی ندارد و بهتر است که اجازه دهیم فضا آرام باشد و به تشویش بیشتر دامن نزنیم.

البته اینکه به صورت حزبی هم برخی اصرار دارند که بیایند مانعی ندارد، ولی اینکه بر اساس یک برنامه معرفی احزاب جلو برویم احتمالا نمی تواند نتیجه مثبتی داشته باشد، دست کم ارزیابی ما این است.

بهزاد نبوی سابقه اجرایی بالایی دارد


*وضعیت نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان را به خصوص با ریاست بهزاد نبوی چطور ارزیابی می‌کنید؟

نهاد اجماع ساز متشکل از برخی احزاب و اشخاص است که در فرآیندی شکل گرفته و این روزها در حال طی کردن روال استقرار خود است و طبعا در استان‌ها باید همین انسجام ایجاد شود و یا از انسجام به وجود آمده که شورای اصلاح طلبان استان‌ها بود استفاده کنند و در مرکز هم اقدامات در حال انجام شدن است.

بهزاد نبوی معلوم است که سابقه اجرایی بالایی دارد و سابقه سیاسی هم دارد تا جایی که خودش حزب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را از اول انقلاب تاسیس کرد و این حزب فعالیت سیاسی خوبی داشت و طبعا فرد مجربی و کاردانی است و وجود او در راس این جبهه می‌تواند بسیار موثر باشد، از نظر استفاده از تجربیات و اداره جلسات و تصمیم گیری ها می تواند بسیار موثر باشد. ضمن اینکه اعتبار او و سرمایه اجتماعی که دارد کمک خواهد کرد و در بدنه اصلاح طلبان یک اثر مثبتی را خواهد گذاشت.

* برخی‌ها می‌گویند که این جبهه قرار است جا پای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که ریاست آن را هم بهزاد نبوی بر عهده داشت بگذارد؛ آیا صحت دارد؟

چنین موردی اصلا صحت ندارد. این نهاد تابع آئین نامه ای است که به طور مشترک نوشته و به تصویب عمومی خواهد رسید و یک هویت جمعی دارد نه یک هویت فردی. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت قبلی و سایر احزابی که قبلا وجود داشته ‌اند می‌توانند به صورت جدید حزب خود را ثبت کنند و در اینجا حضور خواهند داشت و در غالب سی‌ویک حزب و پانزده نفر از شخصیت‌های موثر جایی برای اینکه یک حزب بتواند در این نهاد غالب باشد وجود ندارد.

اصلاح طلبان دیگر نمی‌توانند به آن رویکرد ائتلافی روی بیاورند

*به طور کلی شانس جریان اصلاحات را در انتخابات سال آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟

برگ برنده ما در انتخابات حضور مردم است و اقبال مردم در این انتخابات نقش بسزایی دارد؛ بنابراین اگر مردم در این انتخابات سطح مشارکت‌شان افزایش یافته و یک مشارکت حداکثری را شاهد باشیم در این صورت شانس اصلاح طلبان افزایش خواهد داشت.

*این درست است که به سبب عملکرد دولت تدبیر و امید شانس اصلاحات برای پیروزی در انتخابات آینده کاهش یافته؟ چاره روی آوردن دوباره مردم به این جریان چیست؟

در حال حاضر مردم از این دولت ناراضی هستند و دولت روحانی هم با رای و حمایت اصلاح طلبان پیروز شده است که می‌تواند به اعتبار اصلاح طلبان آسیب بزند. رویکردی که اصلاح طلبان باید در نظر بگیرند قطعا باید اصلاح طلبانه باشد و دیگر نمی‌توانند به آن رویکرد ائتلافی روی بیاورند یا در انتخابات با رویکرد سلبی شرکت کنند با این شعار که به ما رای دهید تا این افراد روی کار نیایند.

باید حتما رویکرد اصلاح طلبان به صورت ایجابی باشد که بتوانند برنامه ارائه دهند و اعتماد مردم را به کارایی خود جلب کنند و این بستگی به شخصیت فردی دارد که قرار است به عنوان نامزد اصلاح طلبان معرفی شود. این شخصیت باید هم اعتماد مردم را جلب کند و هم پیشینه و سابقه خوبی داشته باشد و هم قابل اعتماد و کارآمد باشد. علاوه بر این باید دید برنامه‌هایی که ارائه می‌دهند تا چه میزان قابل قبول است و چقدر می‌تواند عملیاتی باشد و می‌تواند در بهبود وضعیت معیشت مردم تاثیر مثبتی داشته باشد.

علی لاریجانی به هیچ‌وجه اصلاح طلب نیست


*برخی نام‌ها به عنوان گزینه ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان نظیر علی لاریجانی، حسن خمینی و... شنیده می‌شود، این نام‌ها چقدر جدی است؟

معمولا جریان اصلاحات تا الان به دو صورت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌، اولین صورت مانند سال 76 بوده که یک چهره سرشناس مانند رئیس دولت اصلاحات را آورده اند و تک نامزدی را از همان اول مشخص کردند و هر کدام از احزاب هم که علاقه‌مند بود می‌توانست از آن حمایت کند. اما الان دیگر شرایط به آن صورت نبوده و از سال 84 تکثر نامزد‌ها پیش آمد و تک نامزدی از بین رفت.

الان هم ما در شراطی نیستیم که بتوانیم یک نامزد شاخص معرفی کرده و از همین الان فقط روی همان یک فرد برنامه ریزی کنیم، بلکه باید منتظر ماند و دید که نامزد‌های متعددی که اعلام آمادگی کرده و در نهایت ثبت نام می‌کنند چه افرادی هستند. بعد از آن مرحله تایید صلاحیت‌هاست که باید دید صلاحیت چه تعداد از آن‌ها تایید می‌شود.

اگر تعدادی نامزد تایید صلاحیت شده داشته باشیم باید منتظر ماند و دید که نظر سنجی‌ها، اقبال عمومی کدام نامزد ریاست جمهوری را بیشتر می‌دانند.

*برخی معتقدند که محال است نام لاریجانی به عنوان نامزد جریان اصلاحات مطرح شود. نظر شما چیست؟

لاریجانی اصلا اصلاح طلب نیست. در مصوبه نهاد اجماع ساز هم که متشکل از سه بند بود بند اول این بود که اصلاح طلبان در انتخاباتی آزاد، عادلانه، قانونی و رقابتی در طراز قانون اساسی با نامزد واحد تمام اصلاح طلب در انتخابات شرکت کنند.

تاکید بر تمام اصلاح طب بودن نامزد جریان ما از انتخابات مجلس یازدهم یعنی سال 98 شروع شده است و آنجا هم راهبرد این بود و الان هم راهبرد همین است و تاکیدی که به صورت مکتوب و نوشته شده ما در اختیار داریم این است که نامزد حتما اصلاح طلب باشد.

*نامزدی محمدجواد ظریف برای ریاست جمهوری سیزدهم آن هم از طرف جریان اصلاحات چقدر محتمل بوده و آیا او فردی اصلاح طلب است؟

اصلاح طلب بودن یک فرد به دو صورت قابل اثبات شدن است، اول اینکه خود آن فرد مانند اسحاق جهانگیری ادعای اصلاح طلبی داشته باشد و در سال 96 هم ثبت نام کرد و حتی در مناظره هم صراحتا اعلام کرد که اصلاح طلب است. نکته بعد هم این است که اصلاح طلبان هم به اصلاح طلب بودن او اذعان داشته باشند؛ در حالی که تا الان محمدجواد ظریف چنین ادعایی نداشته است، البته او در جایگاه وزارت امور خارجه نمی‌تواند چنین ادعایی هم داشته باشد و نمی‌تواند نسبت جریانی داشته باشد، زیرا وزیر امور خارجه باید یک فرد فراجناحی باشد.

* پس چطور ممکن است او حضور یابد؟

اگر او خودش تصمیم گرفت که به میدان بیاید اول باید ثبت نام کرده و باید موضع خود را اعلام کند. بعد هم دید که نظر نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان نسبت به او چیست و در نهایت دید که چند نفر باقی خواهند ماند و هر کدام از اینها میزان و ادعای اصلاح طلبی شان سنجیده خواهد شد و در نهایت هم موضوع مهم اقبال مردم است که باید دید کدام یک بیشتر است و نهاد اجماع ساز چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها