کد خبر: 471098
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

استفاده از دست‌ها هنگام صحبت کردن بر آنچه که می‌شنویم تاثیر می‌گذارد

دانشمندان با انجام تحقیقی دریافتند که استفاده از دست‌ها هنگام صحبت کردن ممکن است بر آنچه که ما می‌شنویم تاثیر بگذارد. این تحقیق فعلاً تنها روی زبان هلندی انجام شده، اما کارشناسان احتمال می‌دهند که قابل تعمیم به سایر زبان‌ها نیز باشد.

استفاده از دست‌ها هنگام صحبت کردن بر آنچه که می‌شنویم تاثیر می‌گذارد
کد خبر: 471098
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- بالا و پایین بردن دست‌ها هنگام حرف زدن ممکن است بر نحوه شنیده شدن صحبت‌های فرد تاثیر بگذارد. ما اغلب هنگام حرف زدن با اشخاص از حرکات بی‌معنایی مثل تکان دادن دست‌ها استفاده می‌کنیم. این حرکات معمولاً در کنار واژه‌هایی که استفاده می‌کنیم معنا می‌یابند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «newscientist»، هانس روتگر باسکر (Hans Rutger Bosker) از موسسه روانشناسی زبان مکس پلنک (Max Planck) در نایمیگن هلند می‌گوید: «سیاستمداران همیشه از این ژست‌ها استفاده می‌کنند تا پیام خود را به دیگران برسانند.»

باسکر و همکارانش طی تحقیقی چگونگی اثرگذاری این حرکات را بر تشخیص صدا آزمایش کردند. آنها به شرکت‌کنندگان ویدئویی از باسکر را نشان دادند که در آن واژه‌هایی را که 2 معنا داشت، بیان می‌کرد. در این واژه‌ها بر حسب آنکه تکیه در کدام قسمت قرار گیرد تفاوت معنایی ایجاد می‌شد. باسکر هر واژه را بسته به معنای کلمه با یک حرکت خاص در هجای اول یا هجای دوم ادا می‌کرد.

حرکات دست

اعضای این تیم تحقیقاتی دریافتند شرکت‌کنندگان به طور میانگین 20 درصد بیشتر توانستند آن هجایی را که با حرکات دست هماهنگ شده بود بشنوند. حرکات دست غیرمرتبط نیز بر آنچه که شنیده می‌‌شد تاثیر گذاشت و باعث شد 40 درصد از شرکت‌کنندگان اشتباه بشنوند.

باسکر می‌گوید: «حتی انجام ساده‌ترین حرکات دست نیز برای برقراری ارتباط چشم در چشم ضروری است. ما در این تحقیق نشان دادیم که درک گفتار چندوجهی واقعاً چیست.» ویم پو (Wim Pouw) از دانشگاه رادبود نایمیگن که در این تحقیق شرکت نداشت اظهار می‌کند: «حرکات دست می‌تواند از طریق استفاده از عضلاتی که فشار ریه را افزایش می‌دهند با سیستم صوتی در ارتباط باشد. این حرکات بر کیفیت صدا که مربوط به گفتار با تکیه است تاثیر می‌گذارد.» او می‌گوید بررسی این حرکات به ما کمک می‌کند تا تغییراتی را که در کیفیت صدا روی می‌دهد دریابیم.

حرکات دست

این مساله تنها روی زبان هلندی آزمایش شده، اما باسکر می‌گوید ممکن است آثار مشابهی در زبان‌هایی مثل انگلیسی نیز دیده شود. حتی ممکن است این قابلیت در همه زبان‌ها وجود داشته باشد. او می‌گوید: «این تاثیر را می‌توان به زبان‌هایی جز هلندی هم تعمیم داد؛ اما این تنها یک حدس است.»

او می‌افزاید که این تحقیق به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده، زیرا مردم با گذاشتن ماسک دیگر نمی‌توانند لب‌خوانی کنند و ممکن است بیشتر از دست‌هایشان استفاده کنند. داده‌های این تحقیق نشان می‌دهد استفاده از حرکات مختلف هنگام صحبت کردن چقدر می‌تواند بر برقراری ارتباط تاثیر بگذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها