کد خبر: 471195
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۲ ۱۵:۴۶:۱۴
| |

دلیل واقعی لغو سفر نتانیاهو به امارات چه بود؟

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با بیان اینکه تعلل اردن در موافقت با عبور هواپیمای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در لغو سفر وی به ابوظبی مؤثر بود، اما نوشت که اماراتی‌ها نیز همچنان در پذیرش نتانیاهو تردید دارند.

دلیل واقعی لغو سفر نتانیاهو به امارات چه بود؟
کد خبر: 471195
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۲ ۱۵:۴۶:۱۴

اعتمادآنلاین| روزنامه «جروزالم‌پست» در یادداشتی تحلیلی به قلم «هِرب کینون» به بررسی دلایل لغو مجدد سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات عربی متحده پرداخت.

به گزارش فارس، در ابتدای این یادداشت دو نکته‌ای که لغو سفر نتانیاهو به امارات برای بار چهارم به صهیونیست‌ها نشان داد، ذکر شده است: «اول اینکه روابط اسرائیل با اردن به مسیر ناهمواری رسیده است و دوم اینکه ولی‌عهد ابوظبی هیچ تمایلی ندارد که نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را پیش از انتخابات اسرائیل برای نتانیاهو ایفا کند».

جروزالم‌پست با بیان اینکه اعلام بروز تنش دیپلماتیک با اردن توسط دفتر نخست‌وزیری، چیزی نیست که هروز اتفاق بیافتد، نوشت: «در کل، هر زمان که مشکلاتی با اردنی‌ها پیش می‌آمد، تلاش‌های قاطعی برای کاهش ابعاد و لاپوشانی کردن آنها انجام می‌شد، نه اینکه به‌صورت علنی به آنها اذعان شود».

روز گذشته دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید لغو شدن سفر نتانیاهو به امارات، توضیح داد که مخالفت کشور اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو از حریم هوایی این کشور باعث لغو آن شده است.

برخی منابع می‌گویند که دلیل مخالفت اردن با عبور هواپیمای نتانیاهو، اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به «الحسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن برای حضور در مسجدالاقصی بوده است. «اوفیر جندلمن» سخنگوی نتانیاهو دقایقی بعد، این مسئله را تایید کرد و گفت عدم مجوز ورود بن‌عبدالله به مسجدالاقصی، به دیل برخی اختلافات امنیتی بوده است.

جروزالم‌پست سپس به دلیل دوم لغو شدن سفر نتانیاهو پرداخت و نوشت اماراتی‌ها تمایل چندانی نداشتند که حدود 12 روز مانده به انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی، از طریق پذیرایی از نتانیاهو، کمک انتخاباتی به او کرده باشند.

این روزنامه به نقل از «باراک راوید» خبرنگار ارشد وبگاه‌های «واللا نیوز» و «آکسیوس» نوشت، نتانیاهو ده روز قبل در تماس تلفنی که با «محمد بن زائد آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی داشت، خواسته بود که به این کشور سفر کند اما اماراتی‌ها با ابراز تردید در این باره، گفتند نگران این هستند که از نظر افکار عمومی اسرائیلی‌ها این سفر دخالت امارات در انتخابات محسوب شود.

بر اساس این گزارش، اماراتی‌ها ترجیح داشتند که سفر نتانیاهو به کشورشان بعد از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی صورت بگیرد اما «یوسی کوهن» رئیس موساد به آنها فشار آورده بود که هرچه سریعتر انجام شود.

جروزالم‌پست ادامه داد؛ این در حالی است که در سه انتخابات قبلی نتانیاهو از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا موجی از هدایای انتخاباتی دریافت کرد که به پیروزی ناپلئونی‌اش برای تشکیل کابینه منجر شده بود.

نتانیاهو قرار بود روز پنجشنبه در سفری 7 ساعته به ابوظبی برود و با مقامات اماراتی دیدار کند اما این سفر بعد از تأخیر چند ساعته، لغو شد. نتانیاهو ابتدا قرار بود در ماه نوامبر به این دو کشور سفر کند. اما به دلایل مختلف از جمله همه‌گیری «کووید19»، مشکلات سیاسی داخلی و برخی ملاحظات خارجی، این سفر ابتدا به ماه دسامبر و سپس ژانویه به تعویق افتاد.

یک مقام ارشد کابینه اسرائیل - که خواست نامش فاش نشود - نیز به راوید گفته بود: «سازماندهی سفر [نتانیاهو] به امارات، از ابتدا تا انتها یک شکست بود. تمام مسئولیت آن نیز برعهده یوسی کوهن، رئیس موساد به دلیل هماهنگی ضعیفش با اردنی‌ها است. این سفر از ابتدا هم اشتباه برنامه‌ریزی شده بود و با اشتباه نیز لغو شد»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها