آمارهای نگران‌کننده چهارشنبه‌سوری

3 روز پیش از شب چهارشنبه‌سوری، آمارهای نگران‌کننده از افزایش شمار مصدومیت‌ها با مواد محترقه نسبت به سال گذشته حکایت دارد و نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم 20نفر دچار قطع عضو شده‌اند. در تازه‌ترین حادثه 3نفر که در یک کاروان عروسی حضور داشتند به‌دلیل پرتاب ترقه داخل خودروی‌شان به‌شدت مصدوم و در بیمارستان بستری شدند.

آمارهای نگران‌کننده چهارشنبه‌سوری
کد خبر: 471270
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۰۸:۵۵:۴۵

اعتمادآنلاین| 3 روز پیش از شب چهارشنبه‌سوری، آمارهای نگران‌کننده از افزایش شمار مصدومیت‌ها با مواد محترقه نسبت به سال گذشته حکایت دارد و نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم 20نفر دچار قطع عضو شده‌اند. در تازه‌ترین حادثه 3نفر که در یک کاروان عروسی حضور داشتند به‌دلیل پرتاب ترقه داخل خودروی‌شان به‌شدت مصدوم و در بیمارستان بستری شدند.


به‌گزارش همشهری، هرسال در اسفندماه، با نزدیک‌شدن به شب چهارشنبه‌سوری، خبرهای جسته و گریخته‌ای از انفجار مواد محترقه و کشته و مصدوم‌شدن افراد مختلف در سراسر کشور منتشر می‌شد و با نزدیک‌شدن به این شب، تعداد حادثه‌دیدگان افزایش پیدا می‌کرد. اما سال گذشته کرونا چهارشنبه‌سوری را از رونق انداخت و شهروندان به‌دلیل کاهش تجمعات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، از خطرات این شب پرحادثه مصون ماندند. حالا بر خلاف سال گذشته، با وجود اینکه کرونا همچنان مهمان کشورمان است اما خبرهای رسیده از افزایش مصدومان حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری در مقایسه با سال قبل حکایت دارد.

پایان تلخ عروسی


یکی از تازه‌ترین حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری، چند شب قبل در جریان یک عروسی در اصفهان اتفاق افتاد تا این جشن پایان تلخی داشته باشد. آن شب مهمانان این عروسی که برخلاف دستورالعمل‌ها برگزار شده بود، شب خوش و آرامی را سپری کرده بودند. پس از جشن و صرف شام مثل همه عروسی‌ها کاروان به راه افتاد و مهمانان به‌دنبال ماشین عروس رفتند. در این بین اما چند جوان از ماشین‌هایشان ترقه بیرون می‌انداختند و صداهای وحشتناکی که شنیده می‌شد، شباهتی به کاروان عروسی نداشت. مسیر ماشین عروس ادامه داشت تا اینکه وقتی به خیابان آتشگاه در نزدیکی سه‌راهی خمینی‌شهر رسیدند ناگهان یکی از ترقه‌ها داخل خودرویی افتاد و ترکید. شدت این انفجار به حدی بود که 3نفر شامل زن و شوهری همراه با فرزند خردسال‌شان به‌شدت مصدوم شدند. عباس عابدی، سخنگوی مرکز فوریت‌های پزشکی اصفهان در این‌باره می‌گوید: به‌دنبال این حادثه 3مصدوم به بیمارستان 9دی خمینی‌شهر منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

زنگ خطر برای پایتخت


حادثه تلخ در عروسی اصفهان تنها نمونه‌ای از حوادث تلخی است که در هفته‌های اخیر با انفجار مواد محترقه اتفاق افتاده است و پیش از آن شاهد مصدومیت چندین نفر در شهرهای مختلف بودیم که کار تعدادی از آنها به قطع عضو کشیده شد. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: تقریبا حدود 2سال درباره چهارشنبه‌سوری فعالیت خوبی داشتیم و در مساجد و مدارس آموزش و فرهنگسازی‌ خوبی انجام شد. در این مدت فرهنگ خوبی ایجاد شد و در 3سال گذشته سعی کردیم تعداد مصدومان و تلفات چهارشنبه‌سوری را به‌صورت چشمگیری کاهش دهیم. از سال گذشته تاکنون شمار حادثه‌دیدگان افزایش چشمگیری داشته که بیشترین مصدومان برای تهران و کمترین برای لرستان است و این آمار زنگ خطری برای تهران است.

افزایش مصدومان98

آنطور که کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از وقوع حوادث، به‌خصوص حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری اطلاع‌رسانی و آموزش به شهروندان است؛ اقدامی کلیدی که رئیس سازمان اورژانس کشور اینطور به آن اشاره می‌کند: از سال‌های قبل در مدارس و مساجد حضور پیدا کردیم و همراه تکنسین‌ها و برخی از مصدومان سال‌های گذشته درخصوص آموزش و اطلاع‌رسانی اقدام می‌کردیم تا از این واقعه بد خلاص شویم. سال97 خیلی موفق شدیم و سال98، همزمان با شیوع ویروس کرونا شد و مردم عزیز خیلی رعایت کردند؛ اما امسال چند روز مانده تا چهارشنبه‌سوری با آمار نگران‌کننده‌ای مواجه هستیم. سال گذشته تا به امروز 50نفر آسیب‌دیده داشتیم اما امسال تابه‌حال 144نفر مصدوم داشته‌ایم.

20نفر قطع عضو شدند


بررسی آمار مصدومان امسال نشان می‌دهد تاکنون دست‌کم 20نفر بر اثر انفجار مواد محترقه دچار قطع عضو شده‌اند. رئیس اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: اگر یک نفر از آسیب نجات داده شود خانواده‌های بسیاری از غم و غصه نجات داده می‌شوند.


سال گذشته تا تاریخ فعلی 6قطع عضو داشتیم، این در حالی است که در سال‌جاری تا به امروز 20مورد قطع عضو گزارش شده است. همچنین سال گذشته تا زمان فعلی 15نفر دچار سوختگی شده بودند اما امسال در مدت مشابه 54نفر دچار سوختگی شده‌اند.


او این آمار هولناک را اینطور ادامه می‌دهد: امسال 34نفر نیز از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند و بیشتر آسیب‌دیدگان بین سنین 6 تا 18سال هستند. با این حال اطمینان دارم کمک مردم در این زمینه می‌تواند به کاهش آمار منجر شود. زمانی که نوجوانی را می‌بینیم که دچار حادثه شده، غمگین می‌شویم. پس باید دست به‌دست یکدیگر دهیم تا از این شب، به سلامت عبور کنیم.

7توصیه کلیدی درباره چهارشنبه‌سوری


سرهنگ عبدالرضا محمدی ـ رئیس کلانتری105 سنایی

1ـ به فرزندان خود درباره خطرات بازی با آتش و مواد محترقه آگاهی لازم را بدهید.


2ـ از پارک‌کردن خودرو در کوچه‌ها و معابر کم‌عرض خودداری کنید؛ چراکه آتش‌بازی در نزدیکی این وسایل که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند درصورت نشتی می‌تواند به حادثه‌ای غیرقابل جبران منتهی شود.


3ـ به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی‌ها توصیه می‌شود از فروش مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.


4ـ در صورت امکان درِ محل‌هایی مثل انباری، زیرزمین، بالکن و پشت بام که ممکن است فرزندان‌تان در آنجا ترقه نگهداری کنند را قفل کنید و مانع رفت‌وآمد آنها به این مکان‌ها شوید.


5ـ از پرتاب فشفشه و مواد آتش‌زا روی شاخه درختان و بالکن خانه‌ها به‌شدت پرهیز کنید، چراکه این کار مقدمه آتش‌سوزی‌های بزرگ خواهد بود.


6ـ آگاه‌سازی‌ جوانان و نوجوانان توسط والدین ساده و در عین حال مؤثرترین راه برای پیشگیری از حوادث دلخراش چهارشنبه‌سوری است.


7ـ در صورت وقوع هرگونه حادثه آتش‌سوزی ضمن حفط خونسردی موضوع را از طریق شماره125 به آتش‌نشانی و از طریق شماره110 به پلیس گزارش کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها