واگذاری تولیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان

روزنامه عبری زبان در گزارشی فاش کرد که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حال مذاکره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گرفتن تولیت اماکن مقدس فلسطین از اردن است.

واگذاری تولیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان
کد خبر: 471472
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ۱۷:۰۰:۴۱

اعتمادآنلاین| یک رسانه عبری از اختلافات پنهان عربستان و اردن درباره تولیت مسجد الأقصی و اماکن اسلامی قدس اشغالی پرده برداشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" در گزارشی فاش کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی درحال مذاکره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای گرفتن تولیت اماکن مقدس فلسطین از اردن است.

این روزنامه نوشت: عربستان سعودی به عنوان یک قدرت اسلامی که مکه و مدینه را اداره می‌کند، به دنبال جایگاهی برای خودش در مسجدالاقصی بوده و درصدد ایجاد یک وضعیت جدید در قدس است و برای تحقق این هدف علاوه بر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو آماده سرمایه گذاری مبالغ هنگفت است.

طبق این گزارش، عربستان خواستار تولیت مسجد الأقصی به جای اردن و یا با شراکت این کشور است؛ چراکه این مسئله در صورت تحقق جایگاه دینی قدرتمندی را برای عربستان به همراه خواهد داشت.

این رسانه عبری زبان در ادامه گزارش داد: اردن از صرف ارائه این ایده عصبانی است، زیرا خاندان هاشمی (خاندان پادشاهی اردن) پس از جنگ جهانی اول، موقعیت حفاظت از اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه را به سعودی‌ها واگذار کرد.

در همین حال، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در واکنش به واگذاری تولیت اماکن مقدس فلسطین به عربستان درصورت عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو اظهار کرد: دلیل طرح چنین فرضیه‌های غیر منطقی را نمی‌دانم.

وی در گفت‌وگو با CNN در این باره گفت: تولیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی قدس تاریخی بوده و به دوران جد بزرگ عبدالله دوم، پادشاه اردن بازمی‌گردد.

الصفدی افزود: این مساله از حمایت تمامی کشورهای عربی و اسلامی در سراسر جهان برخوردار است، چراکه اردن نقش مهمی را برای حفظ وضعیت کنونی اماکن مقدس و حفاظت از هویت عربی و مسیحی این اماکن و همچنین حفاظت از قدس به عنوان شهر صلح برای همه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اردن روابط بسیار خوبی با عربستان دارد و ما در مسئله فلسطین و مسائل دیگر با یکدیگر هماهنگ هستیم. بنابراین چنین فرضی خالی از هرگونه دلیل منطقی یا پایه‌های محکم است.

وزیر خارجه اردن در ادامه خاطرنشان کرد: شایعات و توطئه‌های زیادی وجود دارد اما حقیقت این است که عربستان از تولیت اردن حمایت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها