پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران به دولت می رود

دستمزد| جزئیات افزایش دستمزد کارگران در سال 1400

در راستای تصویب افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد 1400، وزارت کار پیشنهاد افزایش 300 هزار تومانی حق مسکن کارگران را با قید فوریت به هیات وزیران ارسال می کند.

دستمزد| جزئیات افزایش دستمزد کارگران در سال 1400
کد خبر: 471663
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۳:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| شورای عالی کار شب گذشته پس از ساعتها مذاکره فشرده سرانجام با افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد 1400 موافقت کرد تا پایه حقوق کارگران از ابتدای فروردین ماه سال آینده با افزایش 745 هزار تومانی به دو میلیون و 650 هزار تومان برسد.

به گزارش ایسنا، از دیگر مصوبات دویست و نود و هفتمین نشست شورای عالی کار، تصویب افزایش 50 هزار تومانی بن خواربار و افزایش 300 هزار تومانی حق مسکن بود که بر این اساس بن خواربار به 450 هزار تومان رسید و حق مسکن در صورت تصویب در هیات وزیران در فیش حقوقی سال آینده کارگران 600 هزار تومان لحاظ خواهد شد.

در راستای مصوبات دیگر شورا، افزایش سایر سطوح مزدی بود که به رشد 26 درصدی به اضافه عدد ثابت 248 هزار و 350 تومان و حداقل مزد روزانه 8278 تومان رسید.

پایه سنوات کارگران با بیش از یک سال سابقه نیز 140 هزار تومان و حق اولاد 265 هزار تومان تعیین شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد در سال 1400 گفت: با توافق کارفرمایان و کارگران به افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد برای سال آینده رسیدیم که حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال 1400 بالای 4 میلیون تومان خواهد شد و با توجه به توافق جامعه کارگری و کارفرمایی در این زمینه، سال آینده سال خوبی برای افزایش تولید و صیانت از حقوق کارگران خواهد بود.

وی همچنین درباره تصویب افزایش حق مسکن گفت: بخش مربوط به کمک هزینه مسکن منوط به تایید هیات وزیران است که این پیشنهاد با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب آن افزایش حق مسکن اعمال خواهد شد.

به گفته شریعتمداری حداقل رقم دستمزد کارگری در سال آینده دو میلیون و 650 هزار تومان بوده و رقم نهایی دستمزد کارگران با احتساب دریافت سایر آیتم‌های شغلی، به بالاتر از 4 میلیون تومان خواهد رسید.

حمید رضا سیفی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز گفت: دستمزد سال 1399 حدود 51.5 درصد سبد معیشت کارگران را پوشش می داد ولی افزایش 39 درصدی حداقل مزد، 61 درصد سبد معیشت کارگران برای سال آینده را پوشش می دهد.

به گفته وی اگر چه نظر گروه کارفرمایی برای دستمزد، افزایش 34.2 درصد مطابق نرخ تورم بود اما در نهایت 5 درصد بیشتر از نرخ تورم افزایش یافت تا هزینه سبد معیشت کارگران پوشش یابد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، افزایش 39 درصدی حداقل مزد را به نفع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دانست و گفت: این افزایش به پایه حقوق بازنشستگان هم کمک کرد.

با تصویب افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد 1400، خواسته نمایندگان کارگری برای جبران اختلاف دو میلیون تومانی هزینه سبد معیشت سال گذشته کارگران و امسال نیز به نوعی محقق و دریافتی کارگران برای سال آینده بیش از 4 میلیون تومان شد.

کمیته دستمزد شورای عالی کار در آخرین نشست خود هزینه ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری را شش میلیون و 895 هزار تومان تعیین کرد در حالی که این رقم سال گذشته چهار میلیون و 960 هزار تومان اعلام شده بود.

نمایندگان کارگری خواهان جبران اختلاف دو میلیون تومانی هزینه امسال سبد معیشت کارگران در مقایسه با سال گذشته بودند و بر همین اساس روی پایه مزد متمرکز شدند تا با توجه به آنکه افزایش دو میلیون تومانی روی پایه مورد موافقت قرار نمی گرفت، این رقم با تمرکز بیشتر در پایه مزد و در سرجمع به حقوق و دریافتی کارگران افزوده شود که تلاش آنها به ثمر نشست و این خواسته با همراهی و مشارکت موثر دولت و نمایندگان کارفرمایی محقق شد تا بخش اعظمی از هزینه های سبد معیشت کارگران در سال آینده جبران شود.

میزان دریافتی کارگران در سال آینده بسته به شرایط مجرد یا متاهل بودن و سایر سنوات و سابقه آنها افزایش خواهد یافت و حداقل دستمزد یک کارگر مجرد بدون سابقه از سال آینده دو میلیون و 650 هزار تومان و با احتساب بن خواربار و حق مسکن به بیش از سه میلیون و 700 هزار تومان و دریافتی یک کارگر متاهل با احتساب حداقل مزد و مزایای جانبی اعم از حق مسکن و بن خواربار، پایه سنوات و حق اولاد به بیش از چهار میلیون تومان خواهد رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها