رکود بازار مسکن، مانع از افزایش قیمت اوراق تسهیلات توسط دلالان شد

در حالی که برخی نوسان گیران و دلالان اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر بخت خود را برای صعود قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال 60 هزار تومان آزمودند، اما رکود بازار مسکن نرخ ها را ثابت نگه داشت.

رکود بازار مسکن، مانع از افزایش قیمت اوراق تسهیلات توسط دلالان شد
کد خبر: 471700
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۴:۱۹:۴۴

اعتمادآنلاین| طی معاملات روز گذشته (شنبه 23 اسفند) فرابورس، قیمت برخی نمادهای زیرمجموعه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به بازه 60 هزار تومان افزایش یافت اما در معاملات امروز (یکشنبه 24 اسفند) قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال 50 هزار تومانی بازگشت.

اگرچه در برخی معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن نیز قیمت تعدادی از برگه‌ها تا حدود 63 هزار تومان رسید، اما میانگین قیمت تقریباً همه نمادها زیر 60 هزار تومان و از 57 تا 59 هزار تومان در نوسان بود.

شکست نوسان گیران در مقابل رکود بازار مسکن

این در حالی است که برخی نوسان بگیران و دلالان اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز سعی داشتند تا برگه‌های مورد نظر خود را تا حدود 70 هزار تومان قیمت گذاری و به فروش برسانند اما با توجه به اینکه بازار مسکن در حدود 3 ماه گذشته با حداقل تعداد معاملات مواجه شده، به نظر می‌رسد رکود این بازار مانع از سودجویی دلالان اوراق تسهیلات مسکن شده است.

گزارش‌های اخیر بانک مرکزی از وضعیت ماهانه بازار مسکن حاکی از افت 70 درصدی تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته دارد؛ در حالی رشد قیمت مسکن افزایش حدوداً دو برابری داشته است که هم قدرت خرید تازه واردها به بازار مسکن را به شدت کاهش داده و هم قدرت رقم فعلی وام مسکن در برابر ارزش ملک را تقریباً بی اثر کرده است.

در حال حاضر با توجه به میانگین قیمتی متری 28 میلیون تومان در پایتخت که سبب شده تا یک واحد 50 متری به 1 میلیارد و 400 میلیون تومان برسد، وام مسکن 240 میلیون تومانی تنها توانایی پوشش حدود 6 متر از واحد 50 متری را دارد.

تابلوی تسه سرخ پوش شد

همچنین علی رغم آنکه تابلوی امروز معاملات اوراق تسه سرخ پوش بود، با این حال ریزش قیمت‌ها در هیچ یک از نمادهای زیرمجموعه تسه بیش از منفی 3 درصد نبوده و صرفاً در نماد تسه 9805 (اوراق مسکن مرداد 98) ریزش منفی 3.8 رخ داد.؛ در سایر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن، کاهش قیمت‌ها منفی یک تا 2 درصد بود.

عقب نشینی خریداران مسکن و دارندگان تسه از بازار اوراق تسهیلات

تعداد برگه‌های به فروش رسیده نیز در اکثر نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن با کاهش شدید نسبت به روزهای رونق بازار مسکن مواجه شده است؛ بیشترین برگه‌های فروخته شده به نماد تسه 9911 (اوراق مسکن بهمن امسال) با 17 هزار برگه و سپس به تسه 9910 (اوراق مسکن دی ماه امسال) با 12 هزار برگه اختصاص داشت.

در سایر نمادها هم تعداد فروش اوراق مسکن کمتر از هزار برگه بود؛ به نظر می‌رسد هم دارندگان این برگه‌ها به رونق بازار مسکن در سال آینده امیدوارند و از همین رو، از بازار اوراق تسهیلات عقب نشینی کرده اند و هم متقاضیان خرید مسکن به ادامه روند کاهشی قیمت مسکن در سال آینده امید بسته اند که همین موضوع به کاهش معاملات اوراق تسهیلات دامن زده است.

هزینه دریافت وام مسکن؟

با در نظر گرفتن میانگین قیمت هر برگه تسهیلات مسکن تا 58 هزار تومان، زوجین تهرانی متقاضی دریافت وام 240 میلیون تومانی خرید مسکن می‌بایست برای خرید 480 برگه 500 هزار تومانی گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، 27 میلیون و 840 هزار و وام 140 میلیون تومانی فردی خرید مسکن، 16 میلیون و 240 هزار تومان هزینه کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها