انتقاد «پیمان معادی» از رییس جمهور فرانسه/ چه کسی بی‌هویت است؟

پیمان معادی در مصاحبه‌ای آنلاین درباره وضعیت مهاجران در امروز فرانسه صحبت کرد و رییس جمهوری این کشور را به خاطر عدم اطلاع درباره دین اسلام زیر سوال برد.

انتقاد «پیمان معادی» از رییس جمهور فرانسه/ چه کسی بی‌هویت است؟
کد خبر: 471705
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ۱۴:۳۹:۰۸

اعتمادآنلاین| پیمان معادی در مصاحبه خود با یک شبکه تلویزیونی فرانسه که به بهانه ایفای نقش یک مهاجر در فیلم فرانسوی «شیفت شب» صورت گرفت، در پاسخ به این سوال که به نظرتان برای یک مهاجر راحت‌تر است جذب جامعه فرانسه شود یا آمریکا؟ گفت: فرانسوی‌ها فکر می‌کنند هویت ملی‌شان بر ایده‌آل‌های جمهوری‌خواهی جهانی بنا شده؛ برابری و سکولاریسم فرانسوی … در واقع لاییسیته. اما آیا واقعاً این گونه است؟

وی در ادامه گفت: سوالی که دارم این است که آیا یک زن جوان مسلمان که در حومه پاریس زندگی می‌کند، واقعاً همین احساس را دارد؟

معادی افزود: همه می‌دانیم اسلام بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در فرانسه است؛ ولی رییس جمهوری فرانسه با نادانی دین اسلام را در همه دنیا دینی در بحران می‌نامد.

من فکر می‌کنم هویتی که گشوده نباشد و نتواند گونه‌های دیگر هویت‌ها را بپذیرد هویتی است که دچار بحران شده است.

وی افزود: این انتظار برای جذب کردن دیگران در جامعه، خودش دیدگاهی مساله‌ساز است. ما نباید بر تک‌تک مهاجران فشار وارد کنیم که جذب جامعه ما شوند بلکه به جای آن باید سوال کنیم ما چطور می‌توانیم به عنوان یک جامعه میزبان آنها باشیم و از حس همنوع‌دوستی برخوردار باشیم. این باید شیوه ما باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا درباره بحران پناهندگی حس ناتوانی می‌کند گفت نه حس ناتوانی نمی‌کنم؛ بلکه حس عصبانی شدن به من دست می‌دهد.غمگین می‌شوم. حس ناامیدی می‌کنم.

هیچکس فرزندانش را در قایق نمی‌گذارد و به آب بزند مگر اینکه حس کند آب امن‌تر از خشکی است و دولت‌های اروپایی افرادی را جریمه می‌کنند که سعی دارند به پناهندگان کمک کنند.

آیا این یادآوری کننده وضعیت مهاجران در جریان جنگ جهانی دوم نیست؟ آیا ما باید همان اشتباهات فاجعه‌بار را تکرار کنیم؟ بله داریم همین کار را می‌کنیم. ما فراموش می‌کنیم بحران تاریخی پناهندگی را بررسی کنیم. این بی‌پناهان از چه چیزی فرار می‌کنند؟ از جنگ، خشکسالی، نسل کشی؟ چطور این کشورها به اینجا رسیدند؟ 50 یا 100 سال پیش چه اتفاقی برایشان افتاد که امروز درگیر جنگ هستند و مردم آنها امروز باید با عواقب آن ماجراها روبه‌رو شوند؟

نه من حس ناتوانی نمی‌کنم. من حس می‌کنم که قدرت دارم تا دنیا را تغییر دهم. یک کم، خیلی کوچک… زیرا من یک بازیگرم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها