محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا:

دولت و سیاسیون نمی‌توانند کمکی به «جریان تواصی» کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: دولت در مسیر تواصی به حق و صبر و پیشبرد این جریان، باید بیشتر شنونده باشد تا اینکه بخواهد کمکی کند یا اینکه خودش توصیه به صبر و حق را انجام دهد.

دولت و سیاسیون نمی‌توانند کمکی به «جریان تواصی» کنند
کد خبر: 471868
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در تحلیل بیانات مقام معظم رهبری درباره تواصی به حق و صبر، دولت را مخاطب این تذکر دانست و گفت: دولت در مسیر تواصی به حق و صبر و پیشبرد این جریان، باید بیشتر شنونده باشد تا اینکه بخواهد کمکی کند یا اینکه خودش توصیه به صبر و حق را انجام دهد. توصیه به صبر براساس منطق قرآنی بین مومنین است، این نکته کنایه از این است که هرکس می‌خواهد تواصی به صبر کند خودش باید جایگاه، مقبولیت و پایگاه اجتماعی درخوری داشته باشد.

به گزارش مهر، کوشکی با تاکید بر اینکه هرکسی شایستگی مقام تواصی به حق و صبر را ندارد، اظهار کرد: به تعبیر قرآن کریم، انسان‌ها همه در خسرانند مگر کسانی که ایمان آورده‌اند و اهل تواصی به صبر و سایر فضیلت‌های اخلاقی هستند. یعنی هرکس بخواهد دیگران را سفارش و توصیه به صبر و سایر اقدامات مطلوب و شایسته کند، خودش باید پایگاه اجتماعی مناسبی داشته باشد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه دولت با عملکردی که داشته پایگاه اجتماعی و مقبولیت خود را در جامعه از بین برده است گفت: دولت نمی‌تواند فاعل تواصی باشد؛ بلکه مخاطب آن است. متاسفانه تجربه نشان داده که دولت گوش شنوایی هم برای این توصیه‌ها ندارد، بطور کلی در شرایط فعلی دولت نمی‌تواند در جایگاه توصیه کردن به صبر و حق باشد.

وی همچنین جریان‌های سیاسی را در جایگاه مخاطب و شنونده در پیشبرد تواصی به صبر برشمرد و اظهار کرد: امروز جریان‌های سیاسی عملکرد مطلوبی در نظر جامعه ندارند که بخواهند مردم را سفارش به امور خیر کنند، بنابراین مردم هم پذیرشی از آنها نخواهند داشت.

کوشکی با تاکید بر اینکه باید بدانیم چه کسانی جایگاه، مقبولیت و پایگاه اجتماعی مناسب برای تواصی را دارند و تواصی آنها مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد کسانی که در جامعه آزمون خود را پس داده‌اند بهترین جایگاه برای تواصی را دارند. برای مثال نخبگانی که دغدغه‌های جامعه را به صورت عملیاتی پی گرفته‌اند و آزمون‌های خود را پس داده‌اند محبوبیت لازم برای تواصی را دارند.

این کارشناس سیاسی خانواده شهدا، جانبازان، مدافعین حرم و سلامت، معلمانی که در ایام دشوار کرونا وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند و همه کسانی که نقش مفیدی داشته‌اند را از جمله کسانی دانست که به واسطه اقداماتشان در چشم جامعه محترمند و جامعه از آنها پذیرش دارد و توصیه‌هایشان را می‌شنود.

وی محبوبیت را بر شهرت ارجح و افراد محبوب را دارای جایگاه بهتری برای تواصی برشمرد و افزود: همه کسانی که نزد مردم محبوبیتی دارند که محبوبیتشان ریشه در مفید بودن، کارآمدی و خدمت گزاری آنها به جامعه دارد، باید فاعل این تواصی باشند. چرا که جامعه توصیه این افراد را به خاطر اطمینان به حسن نیت و مفید بودنشان می‌شنود و می‌پذیرد.

کوشکی بهترین اقدام دولت و جریان‌های سیاسی برای کمک به پیشبرد تواصی به حق و صبر را شنوندگی دانست و گفت: اینکه این دو گروه شنوندگان خوب و پذیرایی باشند بسیار مهم است. زمانی که شهید بهشتی و شهید باهنر جریان سیاسی کشور را تشکیل می‌دادند، اگر تواصی می‌کردند جامعه آن را می‌پذیرفت؛ اما امروز جامعه این پذیرش را از دولت و اهل سیاست ندارد. بهترین کار این است که همه گروه‌های فکری و سیاسی گوش‌های خود را باز کنند، تواصی دلسوازان را بپذیرند و به آنها عمل کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها