باهنر: صحنه رقابت در انتخابات شفاف نیست / نامزد شدن یک خانم منعی ندارد

دبیرکل مجمع اسلامی مهندسین گفت: رقابت وقتی شفاف می‌شود که ثبت‌نام صورت بگیرد. چون ما حزب‌های قوی نداریم تا ثبت‌نام‌ها انجام شود و صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام نشود هنوز صحنه رقابت شفاف نیست.

باهنر: صحنه رقابت در انتخابات شفاف نیست / نامزد شدن یک خانم منعی ندارد
کد خبر: 471937
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ۱۲:۵۵:۲۵

اعتمادآنلاین| دبیرکل مجمع اسلامی مهندسین، به عنوان یکی از وزنه‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرایی در رابطه با ائتلاف اصولگرایان معتقد است، «رقابت وقتی شفاف می‌شود که ثبت نام صورت بگیرد» این شاید بدان معناست که تکلیف جریان اصولگرایی با صندوق رای 1400 و کاندیداها هنوز حتی در بین خودشان مشخص نیست و تعدد آرا بازهم این جریان را به دردسر انداخته است.

به گزارش برنا، محمدرضا باهنر، مجمع اسلامی مهندسین، به عنوان یکی از وزنه‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرایی در رابطه با ائتلاف اصولگرایان معتقد است، «رقابت وقتی شفاف می‌شود که ثبت نام صورت بگیرد» این شاید بدان معناست که تکلیف جریان اصولگرایی با صندوق رای 1400 و کاندیداها هنوز حتی در بین خودشان مشخص نیست و تعدد آرا بازهم این جریان را به دردسر انداخته است. برای بررسی این موضوع و ابعاد آن مشروح گفت‌وگو با محمدرضا باهنر را در ادامه می‌خوانید.

صحنه رقابت در انتخابات شفاف نیست

*امروز شورای وحدت آمادگی دارد تا کاندیدا خود را معرفی کند ولی در این بین جبهه پایداری هنوز اعلام آمادگی نکرده است و این مساله محل سوال است. دعوای بین شورای وحدت و شورای ائتلاف و اینکه می‌گویند جامعتین به طور خاص می‌خواهد میزبانی کند چه تحلیلی دارد؟

ما در کشور به سه چهار حزب فراگیر که جامع باشند نیاز داریم. اگر آن نباشد در هر انتخاباتی جریان‌های مختلف باید برای رسیدن به وحدت مذاکره و تعامل کنند و رفت و آمد داشته باشند و جامعه اصولگرایی از این مساله مستثنی نیست. ما در انتخابات گذشته جریانات اصولگرایی را جمع می‌کردیم و همواره چشم‌انداز ما این بود که جریانات اصولگرا صددرصد با هم جمع بشوند اما اینکه به این صددرصد می‌رسیدیم یا نه مساله دیگری است. بعضی وقت‌ها 80 درصد و گاهی کمتر و گاهی بیشتر و بالاخره به تفاهم می‌رسیدیم و کار می‌کردیم و کار را جلو می‌بردیم. یکی از کارهای سخت جریان اصلاح طلبی همین است و آنها هم همین مشکل را دارند و اخیرا برای رسیدن به وحدت مجمع اجماع ساز تشکیل داده و کار می‌کنند ولی در غیبت احزاب بزرگ و فراگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی و میانه رو همواره این داستان را ادامه خواهیم داد امروز برای انتخابات هم داستان مثل گذشته است. انتخابات مجلس با ریاست جمهوری متفاوت است ما برای مجلس به 200 نماینده نیاز درایم ولی ریاست جمهوری فقط یک نفر بیشتر نیست و اینطور نیست که کسی بیاید و بگوید یک سهمی‌هم به من بدهید و بگوییم، نصف ریاست جمهوری مال تو است. باید یک نفر از بین موجودین انتخاب شود. مساله ثبت نام‌ها برای ریاست جمهوری با شایعات آمیخته است و آمدن یا نیامدن برخی را تکذیب یا تایید می‌کنند. چون ما حزب‌های قوی نداریم تا ثبت نام‌ها انجام شود و صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام نشود هنوز صحنه رقابت شفاف نیست.


فعلا حضور رئیسی و قالیباف و آمدن و نیامدن آنها در حد گمانه زنی است

*رییسی می‌گوید من در انتخابات شرکت نمی‌کنم و کارم را در قوه قضاییه ادامه می‌دهم و بحث شرکت قالیباف جدی شده است. از طرفی قالیباف می‌گوید چون رییسی می‌آید من نمی‌آیم. آیا با عدم شرکت رییسی در انتخابات 1400 جریان اصولگرایی به اجماع می‌رسد؟

امروز رییسی می‌گوید نمی‌آید پیرهادی از نزدیکان قالیباف می‌گوید او هم نمی‌آید؛ عموما این بحث‌ها گمانه زنی است. چند وقت پیش یکی از عزیزان در جامعه اسلامی مهندسین گزارش می‌داد و می‌گفت تا به حال حدود 80 اسم را احصا کرده ام که شایع است که می‌آیند 80 نفر از هر جناح که تعدادی مشهور هستند. از رییس قوه قضاییه و مقننه و چندین نفر از مسئولین و برادران سپاه و حتی چند وزیر از دولت فعلی و... ولی وقتی شفاف می‌شود که ثبت نام‌ها صورت بگیرد.

قالیباف و رئیسی باهم فرق دارند

*آیا اجماع در مورد رییسی و قالیباف متفاوت خواهد بود؟

بله این دو نفر با هم فرق دارند و اجماع در مورد رییسی قوی تر خواهد بود. قالیباف تعدادی رقیب دارد که از امروز اعلام کرده اند که خواهند بود ولی رییسی اجماعی در جریان اصولگرایی پدید می‌آورد. البته همیشه به همین صورت بود در دوره گذشته هم به همین صورت بود و در سال 96 7-8 نفر رفتند و ثبت نام کردند اما با قطعی شدن رییسی، قالیباف هم انصراف داد.

دعوت مقام معظم رهبری تا اینجا اینطور بوده که ایجابی و سلبی به هیچ کسی توصیه نمی‌کردند. در یک دوره ای اتفاقی افتاد و آقای احمدی نژاد رفتند و از مقام معظم رهبری مشورت خواستند و حضرت آقا گفتند من مصلحت نمی‌دانم شما کاندیدا شوید و این برای دوره قبل بود و اعلام شد و همه متوجه شدند. تا جاییکه من خبر دارم کسانی که خدمت آقا شرفیاب می‌شوند و حتی در مواردی که نامه نوشته می‌شود و از ایشان اظهار نظر خواسته می‌شود ایشان سلبا و ایجابا اظهارنظر نمی‌کنند. البته آقای رییسی وضعیت دیگری دارد و چون حکم مستقیم از حضرت آقا دارد از نظر قانونی اشکالی ندارد و در قانون نیست که رییس قوه قضاییه حق ندارد ثبت نام کند این در قانون نیست و فقط دو سه نفر هستند که اجازه ثبت نام ندارند یکی اعضای شورای نگهبان هستند که فقها و حقوقدان‌ها هستند و اگر بخواهند، کاندیدا شوند باید از سمت خود استعفا بدهند و دیگری وزارت کشور است که مجری انتخابات است و بقیه هیچ منعی ندارند.

اگر حدادعادل درباره احمدی نژاد کمی‌با تامل صحبت می‌کرد این موضوع پیش نمی‌آمد

*با توجه به شناخت شما در جریان شناسی فضای سیاسی کشور به مساله دعوای بین حداد عادل و احمدی نژاد اشاره کنیم این دعواها به کل نظام آسیب می‌زند. هدف احمدی نژاد از این حرف‌ها چیست؟

در مجلسی از آقای حداد سوال کرده اند که آیا آقای احمدی نژاد می‌اید یا نه و ایشان اظهارنظر کرده و گفته اند بنا بر مسائل و تجربیاتی شاید شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت نکند و این حرف آقای احمدی نژاد را عصبانی کرد و حرف‌هایی در فضای مجازی و در محافل زده شد که واقعا خوب نبود. البته شاید اگر آقای حداد هم کمی‌با تامل صحبت می‌کرد این موضوع پیش نمی‌امد. اینکه ما پیش بینی کنیم شورای نگهبان چه کسی را رد صلاحیت می‌کند و چه کسی را تایید صلاحیت می‌کند مساله ای است که حتی خود اعضای شورای نگهبان هم امروز این حق را ندارند و معمولا این کار را نمی‌کنند. البته اقای حداد هم بر اساس تجربه گذشته حرف زده است و حرف عجیب و غریبی نزده است ولی این جور حرفها چون گویندگان از مشاهیر هستند در فضای مجازی به سرعت می‌گردد و پررنگ می‌شود. در انتخابات مجلس از این موارد زیاد پیش می‌آید و در شهرستان‌ها این بر علیه ان و آن بر علیه این حرف می‌زنند و باید دقت، رعایت و نصیحت کنیم تا از دایره اخلاق خارج نشویم.

*جنجال‌های احمدی نژاد در آستانه انتخابات چه علتی دارد؟

هر کسی روحیه ای دارد. آقای احمدی نژاد هم رفتار و مواضع و امید‌هایی دارد و شاید به ورد به عرصه انتخابات علاقمند است البته من نشنیده ام که ایشان بخواهد کاندیدا شود و متاسفانه این اتفاقات در این بستر می‌افتد ولی اینکه ایشان ثبت نام می‌کند یا نه و تایید می‌شود یا نه باید منتظر بود و دید چه می‌شود.

نامزد شدن یک خانم منعی ندارد

*فضایی برای ورود به انتخابات 1400 فراهم شده و مردم نسبت به اصولگرایی و اصلاح طلبی بی‌اعتماد هستند. احتمال مطرح شدن گزینه کاندیدای زن چقدر محتمل است و اساسا چگونه می‌توان فضای انتخابات 1400 را از حال و هوای انتخابات 98 و آن مشارکت حداقلی خارج کرد؟

ما 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و تجربه نشان داده است که تا اینجا خانمی‌نیامد و ثبت نام نکرد و اگر کسی ثبت نام شد صلاحیت او مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت. امروز شورای نگهبان سه اصطلاح حقوقی دارد قبلا می‌گفتند دو مورد است و یا تایید می‌شود یا رد می‌شود اما امروز شورای نگهبان برای عده ای می‌گوید صلاحیت آنها احراز نشد یعنی برای ما اصلح بودن این فرد مشخص نشد. در مورد تفسیر قانون اساسی نیز اختلاف نظر وجود دارد عده ای می‌گویند مقصود قانون گذار از رجال مذهبی، جنسیتی است و رجال یعنی مردان و عده ای رجال را به شخصیت سیاسی تفسیر می‌کنند این مساله وجود دارد. بنابراین برداشت ما این است که نامزد شدن یک خانم منعی ندارد و اصولگرایی در این موضوع مانعی بر سر راه خود نمی‌بیند ولی جریان‌های اصولگرایی و اصلاح طلبی ناچارند در ریاست جمهوری به یک نفر برسند. ما نمی‌توانیم در ریاست جمهوری بگوییم 3 یا 5 کاندیدا داریم. در مجلس این ممکن است ولی در ریاست جمهوری نهایتا یک نفر انتخاب می‌شود و وجود افراد متعدد آرا را پخش می‌کند و در این شیوه، شکست رخ می‌دهد. اما نباید فکر کرد جریان اصولگرایی حساسیتی منفی روی نامزد خانم دارد نه چنین حساسیتی وجود ندارد. از نظر ریاضی غیر ممکن نیست ولی از نظر تجربی تجربه گذشته ما نشان داده که چنین اتفاقی نیفتاده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها