کد خبر: 471983
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

زندگی در کنار آب بر سلامت روان تاثیر مثبت می‌گذارد

محققان می‌گویند زندگی در کنار آب مزایای زیادی دارد که یکی از آنها تقویت روحیه شهروندان است. وجود کانال‌های آبی در شهرها، به جز فواید محیط‌زیستی، در بالا بردن سطح سلامت روان افراد موثر است.

زندگی در کنار آب بر سلامت روان تاثیر مثبت می‌گذارد
کد خبر: 471983
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- می‌دانیم کسانی که در مناطق پرجمعیت زندگی می‌کنند بیشتر با اختلالات روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ازدحام جمعیت، آلودگی، خشونت و فقدان حمایت‌های اجتماعی از عواملی هستند که باعث به خطر افتادن سلامت روان می‌شوند. این مساله بسیار چالش‌برانگیز شده زیرا بیشتر مردم جهان در شهرها زندگی می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بسیاری از مطالعات نشان داده افرادی که به طبیعت نزدیک‌ترند اضطراب کمتری دارند و روحیه و سلامت عمومی آنها بهتر است. تحقیقاتی در زمینه استفاده از مناظر طبیعی برای درمان انجام و مزایای حضور در طبیعت بر روحیه افراد مختلف آزمایش شده است.

مطالعات زیادی درباره رابطه سلامت روان و حضور در طبیعت صورت گرفته، حال محققان به تاثیر زندگی در کنار آب پرداخته‌اند. طبق این تحقیقات، کسانی که در کنار آب زندگی می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ زودرس و چاقی هستند و به طور کلی سلامت جسمی و روانی بهتری دارند، اما هنوز هیچ تحقیقی در مورد کاهش اختلالات روانی در مناطق کنار آب انجام نشده است. بیشتر تحقیقات در شهرهای ساحلی انجام شده، منتها تحقیقی که در این مطلب مبنا قرار گرفته به شهرهایی که رودخانه، دریاچه یا کانال‌های آبی دارند نیز پرداخته شده است.

کانال آبی

در این تحقیق مناطقی که آب دارند بررسی و تاثیر مثبت این فضاها بر سلامت نشان داده شد. زندگی در این مناطق سطح فعالیت بدنی افراد را افزایش داده و باعث کاهش اضطراب و استرس شده است. همچنین روحیه را تقویت می‌کند و بر سلامت روانی فرد تاثیر می‌گذارد. محققان با استفاده از واقعیت مجازی دریافتند که نشان دادن تصاویر فضاهای کنار آب نیز می‌تواند به تقویت روحیه افراد کمک کند.

شواهد اولیه تحقیقات دال بر این است که زندگی در کنار آب مزایای زیادی دارد. در بسیاری از شهرها فضاهای آبی وجود ندارد تا ساکنان بتوانند از آن بهره گیرند. در دوران ویکتوریا کانال‌های زیادی در شهرهای انگلیس تعبیه شده بود که در رونق اقتصاد نقش مهمی داشتند. هنوز هم شبکه بزرگی از آبراه‌ها در بسیاری از شهرهای انگلیس وجود دارد، اما از تعداد کمی از آنها استفاده می‌شوند.

برای مثال در بیرمنگام بیشتر از ونیز کانال آبی وجود دارد، اما دسترسی به آنها دشوار است زیرا ساختمان‌ها و نرده‌های بلند آنها را پوشانده است. ممکن است کانال‌های فرسوده باعث ایجاد مشکلات محیط‌زیستی مثل آلودگی و آسیب به حیات‌وحش شود. در چند سال گذشته در پروژه‌های متعددی تلاش شده تا کانال‌ها در شهرهای مختلف بازیابی شوند. بازیابی شبکه‌های آبی در شهرها غیر از تاثیری که بر سلامت روان افراد می‌گذارد، باعث جلوگیری از سیلاب‌ها و افزایش مقاومت شهرها در برابر تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

در همین راستا برخی از شهرداری‌ها در شهرهای مختلف جهان اقدام به استفاده از کانال‌های آبی کرده‌اند تا بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. اسکاتلند برای بازسازی کانال‌های آبی تلاش‌های بسیار مفیدی کرد و مانع از طغیان آب باران شد. درک بهتر مزایای وجود فضاهای آبی برای شهروندان تحقیقات بیشتری می‌طلبد. روشن است که یافتن راهی برای استفاده مجدد از کانال‌های فرسوده در شهرها فواید بسیاری برای محیط‌‌زیست و اقتصاد کشورها دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها