کد خبر: 472225
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۴:۰۵:۰۰
| |

ربیعی: زمستان برجام پایان می‌یابد / آمریکا را به انزوا کشاندیم / دولت همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار گرفت

سخنگوی دولت گفت: اطمینان داریم که در ماه‌های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه‌ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند، آغاز خواهد شد.

ربیعی: زمستان برجام پایان می‌یابد / آمریکا را به انزوا کشاندیم / دولت همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار گرفت
کد خبر: 472225
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۴:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنگوی دولت با بیان اینکه در سال 99 دستاوردهای زیاری در عرصه خارجی به دست آوردیم از محکومیت و به انزوا کشیده شدن آمریکا در مجامع بین المللی به عنوان یکی از این دستاوردها نام برد .

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در ابتدای آخرین نشست خبری خود در سال 99 با بیان اینکه مردم امسال سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند، گفت: دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود را به کار برد تا به رغم همه فشارهای داخلی و فشارهای بی‌حد و حصر خارجی هم به فکر زندگی امروز و هم زندگی فردای ایرانیان باشد.

نسبت به فشار وارد شده به دهک‌های پایین جامعه واقفیم

وی افزود: واقف هستیم جنگ اقتصادی و همراه شدن کرونا در سال 99 فشار زیادی بر دهک‌های پایین اجتماعی وارد کرده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش‌های مذبوحانه‌ای که خواهان فروپاشی ایران و زندگی مردم بوده‌اند، رو به پایان است و در نوروز جدید، سرسبزی جدید پیش روی ملت ما خواهد بود.

دولت همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار گرفت

ربیعی با تاکید بر اینکه دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت وارد شده است، گفت: دولت در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه رفاه اجتماعی و همچنین در سیاست خارجی اقدامات بی‌شماری را سامان داده است.

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم و نه تنها فشار کم نظیر دولت سابق آمریکا برای امنیتی‌سازی و منزوی کردن ایران را ناکام گذاشته‌ایم، بلکه به جای بحران آفرینی آمریکا، او را در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشاندیم.

وی یادآور شد: ما زمانی وارد کننده بنزین بوده‌ایم و امروز به صادرکننده بنزین تبدیل شده‌ایم، و شاهد افزایش 4 برابری از دو و نیم میلیون تن در سال 91 به حدود 23 میلیون تن در ابتدای سال 99 در حوزه صنعت و معدن هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تولیدات داخلی ما به رغم ممنوع کردن بیش از 2 هزار و 300 کالا افزایش یافت، ادامه داد: در بخش صنعت هم تولید بسیار قابل توجه است به طوری که تولید فولاد خام در کشور 22 میلیون تن افزایش یافت.

ربیعی ادامه داد: ما در عرصه سیاست خارجی اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم‌ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت‌های منطقه تبدیل کنیم.

زمستان برجام پایان می یابد

وی گفت: اطمینان داریم که در ماه‌های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت‌های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک‌های خارجی و توهین‌های داخلی شکیبا نمی بود و به استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت حوزه سلامت اظهار کرد: طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال 93 آغاز شد. این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد. در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کردیم.

ربیعی ادامه داد: طی7 سال گذشته 36 هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و 40 درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته است و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از 2 برابر شده است. امروز بیماران کرونایی حداکثر 10 درصد هزینه را پرداخت می کنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند، 5 درصد هزینه‌ها را می دهند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید. همانند کشورهای توسعه یافته 4 کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتند.30.8 میلیون تن افزایش دادیم.

واکسیناسیون کرونا اوایل 1400 به ثمر می نشیند

وی یادآور شد: ما با وجود تحریم، گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

ربیعی با اشاره به شاخص‌های حوزه توسعه انسانی و اقتصادی، گفت: به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی‌ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه‌ها دولت به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت. ما در اولین گام زیرساختهای فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم.

دولت الکترونیک محقق شده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز می توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است، ادامه داد: تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید آمده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایجاد شده است. در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید 80 درصد روستاهای بالای 20 هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به 96 درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

ربیعی تاکید کرد: به رغم سختی‌های مالی که دولت دارد امروز بیش از 4 میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته‌های اینترنت رایگان استفاده می کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در آخرین فصل در 9 ماهه در سال 99 ما از رکود خارج شدیم، اظهار کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی 4.6 درصد، در بخش نفت 3.2، در بخش صنایع و معادن 6 درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد خدمات در سال 98 دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاستهای اعمالی به تدریج در فصل اول سال 99 رکود منفی به 1.9 درصد رسید.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی 0.3 درصد هستیم.

ربیعی افزود: در مجموع 9 ماهه تولید ناخالص داخلی با نفت 2.2 درصد رشد داشته است. و بدون نفت نیز 1.1 درصد مثبت شده ایم. این در حالی است که در 15 سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی 45 میلیارد دلار بوده و امسال ما 10 درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

برای حفظ آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم

سخنگوی دولت با اشاره به هدف اصلی تحریم، گفت: هدف اصلی قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

وی تصریح کرد: دولت در این سالها تلاش نمود با اتخاذ سیاستهایی به حفظ زندگی مردم بپردازد. در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفت‌هایی که در داخل صورت می گرفت، اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشادیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می دهم همسان سازی حقوق آنها در ماههای باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

سیاست پیشی دادن مزد بر تورم ادامه می یابد

ربیعی افزود: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در 8 سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاه‌ها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم. گسترش بیمه سلامت به نحوی انجام شدکه امروز می توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود 3 میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می کنند. روستاهای ما سهم اشتغالشان از 3 درصد به 29 درصد رسید و بیش از 20 هزار میلیارد تومان در روستاها برای اشتغاال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاه‌های نظارتی هزینه شد.

وی ادامه داد: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری‌ها برنامه توانمند کردن آنها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.

سخنگوی دولت یادآور شد: در حوزه مبارزه با معلولیت، 3 غربالگری بزرگ و بی نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از آنها بالای 90 درصد موفقیت به دست آوردیم. در حوزه آموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستاهای کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است. و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرصتهای اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروههای هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم، گفت: بیش از 200 هزار نفر را از آنها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند. و وام‌های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم. برای گروه‌های مانند خانوارهای دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه‌های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم و تحویل داده شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه با وجود همه تحریم‌ها میانگین اشتغال کشور در این سال‌ها551 هزار نفر بوده است، گفت: البته با توجه به ورودی‌های بازارکار ما، این اندازه کفایت مواجه با بیکاری گسترده را نداشت اما در مقایسه با کشورهای دیگر با وجود تحریم‌هایی که ما داشتیم دارای عدد قابل قبولی هستیم. ما امروز دارای نظریه مشخص اشتغال در مناطق محروم و روستاها هستیم.

سخنگوی دولت به مواجه علمی با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بنا ندارم در این تریبون به نگاه‌های سطحی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کنم. موضوع پرداختن به اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت علیه زنان و کودکان، همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری از کارهای مهم در این حوزه است و گسترش اورژانس اجتماعی دستاورد بزرگ کشور بوده است. هم اکنون 360 مرکز اورژانس اجتماعی و 256 پایگاه خدمات اجتماعی و 31 مرکز خط تلفن 123 در کشور و با تلاش مددکاران اجتماعی و روانشناسان و سایر نیروهای متخصص اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می کنند.

ربیعی ادامه داد: حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است ما امروز 22 هزار سازمان مردم نهاد داریم. فقط در حوزه گروه‌های هدف اجتماعی از 4 هزار و پانصد به بیش از 9 هزار طی 7 سال رسیده ایم. علاوه بر این تلاش برای امنیتی زدایی کردن این عرصه و تسهیل گری برای گسترش تسهیلات صورت گرفت.

1400 سال پسا کرونا و پسا تحریم است

وی تصریح کرد: با اطمینان می گویم سال 1400 سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم‌ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند، اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند.

ربیعی با اشاره به اقدامات دولت برای زلزله سی سخت، تاکید کرد: دولت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی که برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مصوبه دیگری دولت در گام اول اقدام برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورسیا، با موافقت برای عضویت ایران در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر موافقت کرد. وزارت امور خارجه نیز مجاز شد به عنوان عضو ناظر در اتحادیه حضور یابد و بررسی‌های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد.

وی یادآور شد: در مصوبه دیگری، دولت به منظور رشد تعاونی‌ها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری تعاونی‌ها و حمایت از آنها 5 هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص داد.

توضیحات درباره وضعیت مرغ در بازار

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت محدودیت‌های ایجاد شده از تحریم و کاهش درامد ارز اختصاصی برای نهادها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده ای در توزیع برخی اقلام مانند مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که موجب اختلال توزیع در بازار شد.

ربیعی گفت: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله وران اجازه داد از محل صادرات در سالهای 97 ،98 و 99 خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاد‌های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین به منظور تسهیل واردات اقلام یاد شده کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزنشینان استانهای آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستمی برای یک دوره یکساله تا پایان تمدید شد و بازرهای مرزی شرق کشور از تخفیف سود بازرگانی 20 درصد برای واردات کالا برخوردار شدند.

برنامه‌های دولت برای ماه رمضان

وی با اشاره به درپیش‌رو بودن ماه رمضان گفت: همچنین دولت دیروز با توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگردان تعادل به بازار به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا 50 هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی 4200 هزار تومانی خریداری و وارد کشور کند.

خارج از اولویت بندی سند واکسیناسیون واکسن تزریق نخواهد شد

ربیعی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در مواجه با کرونا همچنان در بیم و امید به سر می بریم و در وضعیت ریسک هستیم، گفت: وضعیت کلی کشور مناسب بوده، تاکنون شاهد موج جدیدی در سطح کشور نیستیم، ولی در خوزستان همچنان اکثر شهرها قرمز هستند. ما مقررات خاصی در داخل استان خوزستان و استانهای هموجوار به شدت اعمال خواهیم کرد و مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص کسب و کارها به ویژه استان خوزستان به مدت حداکثر 3 ماه از اسفند 99 تمدید و ابلاغ می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به کیفیت انجام تست کرونا در خوزستان، اظهار کرد: تست‌ها در این استان به روزانه 20 هزار افزازیش یافته و 41 درصد تخت بستری اضافه شده است.

وی با اشاره به شیوه واکسیناسیون عمومی با واردات واکسن‌های روسی، چینی و هندی، گفت: تلاش خواهد شد که واکسیناسیون کادر درمان و افراد آسیب پذیر تا پایان سال مطابق برنامه تکمیل شود. ضمنا خارج از اولویت بندی سند واکسیناسیون به هیچ کسی واکسن تزریق نخواهد شد. ستاد ملی کرونا معتقد است باید با همکاری کامل و در کنار مردم و دولت تمهیداتی بیاندیشیم که وارد موج چهارم نشویم و کماکان توصیه ما به عدم سفر شرکت و تجمعات نوروزی است.

گرامیداشت هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت

ربیعی با اشاره به هفتادمین سالگرد ملی شدن صعنت نفت، گفت: این اقدام توسط مرحوم دکتر مصدق برای ملت ما یاد آور یک حماسه بزرگ اما ناتمام ملی است. لایحه ملی شدن صنعت نفت کنترل این دارایی بزرگ ملی را صریحا در راستای کمک به صلح جهانی معرفی می کرد اما اتحاد امریکا و انگلستان با توسل به حربه خطر کمونیسم، عملیات کودتا را شکل دادند.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه آن خط مقاومت ملی نافرجام در برجام به فرجام وکمال خودش رسیده ست.دیپلماسی انرژی هسته ای همپای اصل آن انرژی ضرور برای توسعه اقتصادی به پیش می رود و به یمن برجام حربه ایران هراسی وجعل خطر ایران اتمی کارآمدی خود را از دست داده است.

وی افزود: اثبات ماهیت صلح آمیز مقاومت وعزم ملی برای توسعه وپیشرفت اقتصادی وعلمی همان حلقه مفقوده ای است که امروزه به یمن دیپلماسی برجامی وتعاملی ایران حاصل شده است.

دولت نگاه تهدیدی به اینترنت ماهواره ای ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است. دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: در سازمان فضایی ایران و کمیسیونهای تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاریهای بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

ربیعی ادامه داد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد. آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس محترم از قانون حذف شد.

برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا نماینده بایدن در امور ایران گفته که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد و تفسیر و عکس العمل دولت نسبت به این اظهارات، تاکید کرد: برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی در آمده است. از زمان توافق برجام تا بحال چند انتخابات در کشورهای عضو برجام برگزار شده و این اعضا به جز آمریکا به حفظ برجام پایبند بوده اند.

ربیعی یادآور شد: ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت نداشت.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود، گفت: امروز، روزنه‌ی فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف‌ها تنگ تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد. از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریمهاست.

پیش بینی کارشناسان از بازار کار سال 1400 مثبت است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار اشتغال زایی و تأثیر کرونا بر آن گفت: بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشورها تاثیر منفی گذاشته است. مطابق آمار رسمی مرکز امار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار 98-99 بالغ بر 1.5 میلیون نفر بوده است. که شغل از دست رفته جوانان در بهار 98-99 از این تعداد حدود 831 هزار نفر بوده یعنی این که بیش از 55 درصد شغل‌های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

ربیعی ادامه داد: طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود 1247 هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که به وضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می کند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: البته با کاهش محدودیت‌ها و شروع کسب و کارها در فصل‌های تابستان و پاییز 1399، حدود 466 هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کارها دارد صورت می گیرد. که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است. در عین حال داده‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که بیش 376 هزار فرصت شغلی جدید هم در 11 ماهه اول سال جاری از طریق طرح‌ها و برنامه‌های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

ربیعی گفت: پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال 1400 مثبت می باشد. با توجه به طرحها و پروژه‌هایی که در دوران برجام امکان اجرای آنها فراهم شد و در سال 1399 تعداد زیادی از آنها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال 1400 به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص‌های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن نیز می باشند تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که در سالهای اخیر برنامه‌های اشتغال متعددی اجراء شده، ادامه داد: جامعه هدف برخی از آنها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال 1396 تا 11 ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود 38 درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود 180 هزار فرصت شغلی است.

وی با اشاره به اینکه دولت سعی کرده است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه ای و مالیاتی و بانکی، حمایت‌های اجتماعی از بیکار شده گان داشته باشد، ادامه داد: به طوری که بخش عمده ای از بیکار شده‌ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا (بیش 660 هزار نفر از 730 هزار نفر) برخوردار شوند و مابقیه هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند. از مجموع 730 هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند 27 درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته است.

ربیعی همچنین یادآور شد: دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان تر از وضعیت معمول و با نرخ 12 درصد را برای بنگاه‌های به شدت آسیب دیده را مورد حمایت قرار داده است. بیش از 580 هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

با روس‌ها در مورد اجرای برجام مشورت داشته و داریم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند و اینکه آیا این میانجیگری می‌تواند موفق باشد، گفت: ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف‌ها روشن است.

وی افزود:به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه 2231 ادامه می دهد. آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند.

وی تأکید کرد: ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم. ما مشورت نزدیکی با روس‌ها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرف‌های برجامی ایجاد کرده است، کاملا آگاه است.

ربیعی گفت: امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریعتر تنها گزینه درست، تونایی اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون شکنی اثبات کند.

علت کمبود و افزایش قیمت روغن

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دولت چه برنامه ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد، اظهار کرد: در مورد روغن در حال حاضر کمبودی در کشور وجود ندارد، تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش نیز داشته است، به طوریکه مطابق آمار نیاز ماهانه روغن کشور 130 هزار تن بوده، اما از اسفند ماه 200 هزار تن تولید و در حال توزیع است.

وی افزود: اساسا در مورد روغن، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز 4200 تومانی و رفتار مصرف کنندگان مبنی بر خرید بیشتر و از طرفی قیمت جهانی روغن که افزایش داشته باعث برخی نارسایی‌ها در عرضه شده است. به طوریکه طی یک سال گذشته قیمت جهانی روغن پالم 75 درصد و روغن خام آفتاب گردان 135 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته این کالا نهایتا 4 تا 5 درصد افزایش داشته است.

انبارها از میوه پر است

ربیعی با اشاره به وضعیت بازار میوه شب عید، گفت: همچنین در مورد میوه شب عید 40 هزار تن سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام است و در نقاط متعدد در تهران و شهرهای بزرگ از اول هفته جاری تا پایان فروردین ماه 1400 در میادین میوه و تره بار و شبکه‌های منتخب و متعدد عرضه خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بنابر گزارش همکاران در وزارت صمت انبارها از میوه پر است، ادامه داد: مشکل ما تفاوت قیمت بین مغازها با میادین است که تصمیم گرفته شد با استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مختلف و فروشگاه‌های بزرگ توزیع را به نحوی صورت دهند که از صف‌ها کاشته شود. همچنین براساس مصوبه دولت مقرر شد واردات برخی میوه‌های گرمسیری از نقاط مرزی آزاد شود و فعلا ممنوعیت صادرات میوه اعمال می شود.

وی یادآور شد: بارها اعلام شد که ارز ترجیحی فواید و مضاری دارد اما باید در نظر داشت ارز ترجیحی 4200 تومانی برای کاستن فشار تحریم و حفظ تعادل بازار در نظر گرفته شد که اگر این تصمیم اخذ نمی شد قیمت‌ها چند برابر این بود و سوال شما هم چندین برابر می شد. ما همیشه با پدیده سودجویی هم مواجه هستیم که در حال حاضر هم این سوء استفاده‌ها هست که دولت در برخورد با سوء استفاده کنندگان قاطع است و برنامه‌های نظارتی و کنترلی را ارتقا داده است.

از قیمت‌ها اطلاع داریم

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر چنین وضعیتی چه دستگاه‌هایی هستند، تصریح کرد: یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی‌های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی‌ها و صف‌ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی‌هاست.

سخنگوی دولت گفت: بارها در این تریبون اعلام کرده ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش‌های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می رسد. در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می شود. علاوه بر اینها دستگاههای اطلاعاتی هم مدام گزارشهای اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می کنند.

وی افزود: ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی‌ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF مورد بحث قرار می گیرد. همچنین بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری‌ها تا کشتارگاه‌ها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاه‌ها تا توزیع در بازارها نظارت و کنترل مستقیم داشته اند تا مرغ‌ها به دست مصرف کنندگان برسد.

ربیعی یادآور شد: مجوز خرید 50 هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز 4200 تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

توضیحاتی درباره انتقال آب خلیج فارس

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع طرح انتقال آب خلیج فارس چگونه تامین شد، گفت: این طرح بنابر تاکیدات رهبری و رییس جمهور در خصوص تامین آب پایدار برای فلات مرکزی و شرق کشور بوده است. طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می کند. دولت توانست طرح بسیار بزرگی را افتتاح کند. خط انتقال آب امید، آب را به فلات مرکزی ایران انتقال می دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز توسعه صنعت و جهش تولید نیازمند زیرساختهایی نظیر حمل و نقل و انرژی و آب است. در سالهای گذشته صنایعی عمدتا آبی در استان‌های مرکزی و شرق ایران ایجاد شده که حال نیازمند آب هستند انتقال آب برای ادامه حیات این صنایع و جلوگیری از ایجاد اخلال در سایر بخش‌ها الزامی است.

ربیعی یادآور شد: تامین آب شرب از جمله تعهدات خدماتی دولت به مردم است. با افتتاح این طرح، تحول بزرگی در تامین آب واحدهای صنعتی در استان‌های کم آب کشور مثل کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان و دیگر استانهای کم آب روی خواهد داد و نیازمندی صنایعی که به شدت به آن نیاز دارند برطرف خواهد شد. این اقدامات به رغم همه تحریم‌ها و مشکلات داخلی و خارجی ایجاد شده است.

وی در توضیح این طرح اظهار کرد: در این طرح‌های انتقال آب توان فنی و مهندسی داخلی به کمک آمده و این انتقال بزرگ آب از حوزه دریا به خشکی با همه سختی‌های آن به انجام رسیده است. موضوع انتقال آب از طریق خط لوله نیز در دولتهای گذشته مطرح بود. اما سرانجام این دولت یازدهم و دوازدهم بود که توانست این پروژه بسیار مهم را عملا انجام دهد، با این طرحها اقلیم جدیدی از نظر زیست محیطی در ایران پدید خواهد آورد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در این میان موضوع انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان بسیار برای دولت حائز اهمیت بوده است. در جلسات متعدد و نیز جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت تامین منابع مالی برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر انتقال آب قرار داشته باشد و حتی طرحی خاص برای استان اجرا شود مورد توافق جلسه بود.

امیدواریم قبل پایان سال بودجه را دریافت کنیم

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 1400 و اینکه اگر ایرادات شورا تا پایان سال اصلاح نشود، دولت چه برنامه‌ای برای اجرای بودجه1400 دارد، گفت: بله، بودجه از نظر دولت دارای برخی اشکالاتی بود و اینها برای شورای محترم نگهبان ارسال شده بود. شورای نگهبان با توجه به این مشکلات و نظرات خود اشکالات بودجه را به مجلس ارسال کرد.

وی تأکید کرد: تا آنجا که ما مطلع هستیم بسیاری از این اشکالات برطرف شده است. دولت 190 ایراد به شورای نگهبان اعلام کرد و شورای نگهبان 120 ایراد را به مجلس اعلام کرد. بنابر آخرین اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان 11 مورد اصلاح جدید امروز در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم با توجه به رفع ایرادات از سوی مجلس بتوانیم قبل از اتمام سال قانون بودجه 1400 را دریافت کنیم. ما آیین نامه‌ها را به سرعت در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. همانگونه که بودجه را در موعد مقرر تحویل مجلس دادیم.

با قسم و آیه به مقابله با کرونا نپرداختیم

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شیوه کنترل سفرهای نوروزی و برقراری سفرهای نوروزی با ناوگان حمل و نقل عمومی و اینکه آیا رویکرد قسم و آیه آوردن می‌تواند کرونا را مهار کند، اظهار کرد: قطعا با آیه و قسم نمی شود با کرونا مقابله کرد و عملکرد کشورمان هم نشان می دهد که با آیه و قسم با این ویروس مقابله نکردیم. یکبار تصمیمی درست و پویا در مورد محدودیت‌های کرونایی براساس رنگ بندی اتخاذ شده است، حالا هم بر همان اساس عمل می شود، حالت اجبار و محدودیت گسترده نیز برای شهرهای قرمز و نارنجی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، سفر «به» و «از» شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، که البته وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما و قطار به دلیل اینکه قابل کنترل هستند مجاز به تردد هستند. بقیه شهرها نیز با رعایت کامل دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مجاز به رفت‌وآمد هستند.

ربیعی با اشاره به قسم‌دادن مردم از سوی وزیر بهداشت، تصریح کرد: بیان آقای نمکی تاکید بر انتخاب خود مردم برای سفرهای غیرضروری است که همه ما از جمله رییس جمهور نیز به این امر تاکید کردند. به هر حال با توجه به شرایط غیرثابت و متغیر امکان شیوع و تسری بیماری بخصوص ویروس جهش یافته، همه باید تاکید به مراقبت و اجتناب از مسافرت داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها