کد خبر: 472333
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

چه خبر از تنظیم بازار شب عید؟

در حالی که چند روز بیشتر تا پایان سال باقی نمانده است، هنوز شاهد نابسامانی در بازار کالاهای مورد نیاز شب عید هستیم.

چه خبر از تنظیم بازار شب عید؟
کد خبر: 472333
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| با نزدیک شدن به سال نو قیمت تمامی اقلام اساسی سبد خانوار با جهش چشمگیری در بازار روبرو شده که این موضوع افت شدید تقاضا از سوی دهک های ضعیف و متوسط جامعه را به همراه داشته است چرا که درآمدها هیچ گونه سنخیتی با این گرانی ها ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رصدها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت گوشت، مرغ، ماهی، روغن، میوه و آجیل و خشکبار و دیگر مایحتاج خانوار نسبت به ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است به طوریکه خانوارها برای تامین اقلام مورد نیاز با نرخ دولتی مجبورند ساعت ها در صف های طولانی در شرایط کرونایی بایستند، درحالیکه با وعده مسئولان تنظیم بازار مبنی بر فراوانی‌کالا و ثبات قیمت ها، انتظار آحاد جامعه بر آن بود تا کالاهای اساسی در دسترس باشد.

این روزها هر کدام از وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت بدنبال آن است تا موضوع گرانی و آشفتگی بازار را به گردن دیگری بیندازد، در حالیکه مردم در شرایط فعلی اقتصاد که از ابتدای سال بسیاری از اصناف به علت شرایط کرونا تعطیل بودند، انتظار دارند به جای آنکه مسئولان وظایف خود را به یکدیگر پاسکاری کنند، بازار را مدیریت کرده تا دلالان و واسطه ها نتوانند با سوء استفاده حداکثری از آشفتگی بازار، فشار بیشتری بر مردم وارد کنند.

گرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که در تولید هیچ یک از محصولات کشاورزی و دامی کمبود وجود ندارد و تنها مشکلات نظام توزیع در سایه کمبود یا نبود نظارت موجب گرانی و برهم ریختگی بازار شده است، اما وزیر صمت اذعان می کند که ستاد تنظیم بازار اختیاری در رابطه با تنظیم بازار ندارد و هیچ ابزاری برای اعمال نظارت بر بازار کالاهای مختلف در دست این ستاد نیست چرا که محصولی همچون مرغ خارج از شبکه توزیع به بازار می آید و قیمت مصوب در آن رعایت نمی شود و وزارت جهاد باید توزیع مرغ را در اختیار ما بگذارد.

بررسی های میدانی نشان می دهد که هر کیلو گوشت گوسفند با قیمت 140 تا 150 هزار تومان، گوشت گوساله 130 تا 140 هزار تومان، مرغ 35 تا 38 هزار تومان، سینه مرغ 55 هزار تومان، فیله مرغ 65 هزار تومان، قزل آلا 55 هزار تومان، سالمون نروژ 400 هزار تومان، شیر جنوب 150 هزار تومان، حلوای سیاه 110 هزار تومان، شوریده بندر 120 هزار تومان و ماهی سفید پرورشی 60 هزار تومان در بازار عرضه می شود که نسبت به ماه های اخیر رشد چندبرابری داشته و این امر نشان می دهد ورود پشتیبانی امور دام در خصوص گوشت و مرغ به بازار هم تاثیری نداشته است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که قیمت میوه به عنوان دیگر اقلام ضروری خانوار در شب عید دچار نوساناتی شده است که هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح می کنند، درحالیکه مسئولان وزارت جهاد بارها اعلام کرده بودند که با وجود شرایط مساعد تولید و ذخایر مناسب در سردخانه ها، کمبودی در توزیع نداریم ، با این وجود جای این سوال است که علت گرانی و اختلاف قیمت از مغازه ای به مغازه دیگر چیست و به چه علت قیمت سیب و پرتقال با نرخ مصوب تنظیم بازار اختلاف چشمگیری دارد؟

در حال حاضر متوسط قیمت هر کیلو پرتقال13 هزار تا 20 هزار تومان، سیب 12 هزار تا 18 هزار تومان، موز 30 هزار تا 40 هزار تومان، خیار 12 هزار تا 17 هزار تومان، نارنگی 40 هزار تا 60 هزار تومان و کیوی 14 هزار تا 18 هزار تومان، در بازار است که بنابر اذعان مسئولان مبنی بر فراوانی کالا و ذخایر مناسب در سردخانه انتظار می رفت قیمت ها تا حدودی پایین تر باشد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام اساسی و تدابیر هر یک از وزارتخانه ها برای تنظیم بازار مایحتاج سبد خانوار در روزهای پایانی سال با خبر شویم:

بازار اقلام اساسی تعریفی ندارد/ افت 35 درصدی تقاضا نسبت به سال قبل


قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی رونقی ندارد، اظهار کرد: رصدها از بازار نشان می دهد که جنب و جوش سال های قبل در بازار نیست و فروش اقلام نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در تامین اقلام مشکلی وجود ندارد، افزود: علی رغم فراوانی کالا، مشکلاتی در توزیع برخی اقلام همچون روغن وجود دارد و به عبارتی سودجویی در نظام‌ توزیع منجر به نابسامانی بازار روغن شده است.

حسنی ادامه داد: بازار اقلام اساسی در سال آتی به سیاست دولت بستگی دارد به طوریکه با گشایش بازار ارز، قیمت اقلام کاهش می یابد.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید نسبت به سال قبل 35 درصد کاهش یافته است، بیان کرد: با توجه به افزایش چندین باره قیمت از سوی تولیدکنندگان و سودهای کاذب و گرانفروشی فروشندگان، خانوارها رغبتی به خرید و دپو در منازل خود نداشتند که امیدواریم سال آینده دولت ارز ترجیحی یا نیما به واردات کالا اختصاص ندهد و بگذارد بر مبنای بازار آزاد رقابت ایجاد شود و بازار بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

عرضه مرغ تنظیم بازار کافی نیست/ افزایش صد درصدی قیمت ماهی در بازار


مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به اینکه عرضه مرغ تنظیم بازار به میزان کافی نیست، اظهار کرد: تاکنون پشتیبانی امور دام نتوانسته به میزان نیاز مرغ با نرخ مصوب 20 هزار و 400 تومان را تامین کند.

وی افزود: پشتیبانی امور دام قرار است در روزهای پایانی سال، عرضه را 2 برابر سال های قبل افزایش دهد.

یوسف خانی در واکنش به عرضه مشتقات مرغ با نرخ بالای 50 هزار تومان در بازار بیان کرد: مشتقات مرغ بر مبنای قیمت 20 هزار و 400 تومان باید در بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی مشکلات سیستم توزیع را علت گرانی مرغ دانست و گفت: با توجه به احتمال عرضه بخشی از مرغ تنظیم بازار در بازار آزاد، انتظار می رود که مسئولان نظارت را افزایش دهند تا از سودجویی متخلفان جلوگیری کنند‌.

وی از افزایش 100 درصدی قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به جهش چشمگیر قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل، تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد.

یوسف خانی نرخ هر کیلو شیرجنوب را 130 هزار تومان، کپور 35 هزار تومان، قزل آلا 46 هزار تومان، شیرنیزه ای 60 هزار تومان، تیلاپیا 120 هزار تومان، سفید پرورشی 40 هزار تومان، آزاد دزفولی 25 هزار تومان، هامور جنوب 100 هزار تومان، حلوای سیاه 90 هزار تومان، شوریده بندر 100 هزار تومان، راشگو جنوب 160 هزار تومان، سرخو 100 هزار تومان، سالمون نروژ 360 هزار تومان، سنگسر طلایی 70 هزار تومان و سنگسر شهری 60 هزار تومان اعلام کرد.

کیفیت تنها فاکتور اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب/کاهش 22 هزار تومانی قیمت موز در بازار


اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران از کاهش 22 هزار تومانی قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی با نرخ 27 تا 33 هزار تومان است، درحالیکه هفته گذشته تا 55 هزار تومان هم در میدان مرکزی عرضه می شود‌.

وی افزود: بنابر بازدیدهایی که از سطح شهر داشتیم، برخی از فروشندگان نسبت به اخطارهای ما بی توجه بودند که برخوردهای لازم همچون جریمه و حتی پلمب صورت گرفت.

کارگر با بیان اینکه سود مصوب مغازه های شمال شهر و جنوب شهر تفاوتی ندارد، گفت: اختلاف قیمت میوه شمال و جنوب شهر تنها به کیفیت بار بستگی دارد و بر مبنای فاکتور خرید باید عرضه شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی ادامه داد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر بهبود معیشت مردم، با رصد از سطح بازار با متخلفان امر برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نداریم، بیان کرد: با توجه به فراوانی کالا و ذخیره مناسب در سردخانه جای هیچ گونه نگرانی نیست و همواره با اشباع شدن کف بازار نیازی به تنظیم بازار نیست.

قیمت گوشت در بازار منطقی نیست/نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوساله 100 هزار تومان


منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از انباشت دام در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: با وجود انباشت دام در واحدهای دامداری و کاهش مصرف، قیمت گوشت جهش چشمگیری داشته است، درحالیکه این نرخ ها به هیچ عنوان منطقی نیست‌.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سنگین را 38 تا 40 هزار تومان و دام سبک را 46 تا 49 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به قیمت خرید دام از دامدار، نرخ منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی 115 تا 120 هزار تومان و گوشت گوساله 100 هزار تومان است که متاسفانه با نرخ های بالاتری بدست مصرف کننده می رسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال جمعیت دام سبک کشور به 70 میلیون راس رسیده است،بیان کرد: 20 درصد جمعیت دام سبک مربوط به دامداری‌های صنعتی و 80 درصد سنتی است.

پوریان ادامه داد: علی رغم کاهش نسبی قیمت نسبت به هفته گذشته ناشی از عرضه گوشت های تنظیم بازار، اما نرخ گوشت در بازار همچنان بالاست.

ثبات قیمت طلای سرخ در بازار


علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان ، از ثبات قیمت طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران 7 میلیون تومان و حداکثر 14 میلیون تومان بوده که نسبت به 2 ماه گذشته تغییری نداشته است و همچنان در آرامش به سر می برد.

وی افزود: با توجه به محدودیت سفرها بویژه به شهرهای زیارتی، تقاضای چندانی در بازار داخل وجود ندارد.

حسینی در پایان درباره آینده بازار زعفران گفت: با وجود محدودیت های کرونا برای برگزاری مجالس و مراسم پیش بینی می شود که اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.

با توجه به آنکه کمتر از چهار روز تا پایان سال زمان باقی است، قیمت اقلام اساسی سبد خانوار هنوز شیب تندی دارد تا جایی که اخیرا رهبر معظم انقلاب، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را غصه بزرگ توصیف کردند . با این وجود مسئولان باید تدابیری برای اصلاح ساختار نظام توزیع به کار گیرند تا مشکلات گرانی مرتفع شود، چرا که بسیاری از اقشار جامعه توان خرید حداقلی مایحتاج خود را ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها