گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی امروز منتشر می شود

گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که با دریافت نظرات کشورهای ذی مدخل در این سانحه، تدوین شده، امروز از سوی این سازمان به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی امروز منتشر می شود
کد خبر: 472356
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۱۰:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| قرار است امروز سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کند.

به گزارش مهر، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یکشنبه 3 اسفند ماه در نشست خبری درباره آخرین وضعیت تهیه گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: طبق اَنکس 13 و کنوانسیون شیکاگو، به کشورهای دخیل در سانحه اوکراین گزارش داده‌ایم. آنها نیز 60 روز فرصت دارند تا به ما پاسخ بدهند. 9 اسفند این فرصت تمام می‌شود. از چهار کشور که گزارش به آنها ارسال شده، سه کشور پاسخ داده‌اند که پاسخ‌ها کاملاً فنی، سازنده و در راستای گزارش کمیته سانحه سازمان هواپیمایی کشوری بوده است. منتظریم تا 9 اسفند کشور چهارم نیز نظرش را ارائه دهد.

وی افزود: اگر کشور چهارم نظر خود را اعلام نکند، همکاران ما در تیم بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، تا آخر امسال نتیجه را برای عموم مردم منتشر خواهند کرد.

وی نهم اسفند را روز پایانی دریافت گزارش کشور چهارم، اعلام کرد: کشور چهارم هم نظر خود را ارائه داده؛ به هر حال زمان قانونی 60 روزه، طبق انکس 13 ایکائو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این اسامی این 4 کشور را شامل آمریکا به عنوان سازنده بوئینگ 737 (هواپیمای اوکراینی که 18 دی ماه سقوط کرده بود)، فرانسه به عنوان کشور همکار در زمینه خوانش جعبه‌های سیاه، اوکراین به عنوان کشور محل رجیستر هواپیما و کانادا به عنوان کشور دارای بیشترین اتباع متوفی در سانحه سقوط اعلام کرده بود.

یک کارشناس حقوق بین الملل هوانوردی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر گفته بود: درفت (پیش نویس گزارش نهایی) در ایران تهیه و برای کشورهای ذی نفع ارسال شد؛ کشورهای دریافت کننده درفت، 3 ماه فرصت دارند تا گزارش را مطالعه کرده و نظر بدهند بر اساس نظری که سازمان هواپیمایی کشوری از کشورهای ذی نفع دریافت می‌کند، می‌تواند گزارش نهایی را تعدیل کند یا اگر نظر آنها را صائب نداند، گزارش خود را چاپ و منتشر می‌کند ولی در گزارش نهایی می‌نویسد یکی از کشورهای ذی نفع در این پرونده، چنین نظری داشته اما نظرات این کشور را در گزارش نهایی خود دخیل نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: یا اینکه مثلاً در گزارشی که نهایتاً سازمان هواپیمایی کشوری ایران منتشر می‌کند، اعلام می‌کند که کشوری که در این پرونده ذی نفع بوده، نظراتی درباره ایمنی هوانوردی داشته ولی ما نظرات این کشور را در حدی نمی‌دانیم که باعث ارتقای ایمنی هوانوردی در دنیا باشد اما نظر این کشور، چنین بوده است.

بر اساس این گزارش، قرار است امروز سازمان هواپیمایی کشوری گزارش حدوداً 300 صفحه‌ای را منتشر کند ولی خلاصه‌ای از آن هم در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری برای اعلام عمومی منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها