تشدید آلودگی هوا و افزایش تراز صوت پایتخت در چهارشنبه سوری

بررسی اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی روز گذشته (26 اسفندماه) همزمان با برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در تهران، آلودگی هوا تشدید شد و تراز صورت نیز نسبت به‌روزهای گذشته بین یک تا چهار دسی‌بل افزایش یافت.

تشدید آلودگی هوا و افزایش تراز صوت پایتخت در چهارشنبه سوری
کد خبر: 472419
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۱۲:۰۲:۲۵

اعتمادآنلاین| بررسی اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که طی روز گذشته (26 اسفندماه) همزمان با برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در تهران، آلودگی هوا تشدید شد و تراز صورت نیز نسبت به‌روزهای گذشته بین یک تا چهار دسی‌بل افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، الهام کریمی -کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن اشاره به افزایش تراز صوت در تهران طی روز گذشته (26 اسفند) و همزمان با چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: میانگین تراز صوتی در تهران طی روز گذشته نسبت به سال 98 حدود یک تا دو دسی‌بل افزایش یافت.

به گفته وی نکته جالب درمورد مقایسه تراز صوت در مراسم چهارشنبه‌سوری سال‌های مختلف این است که سال گذشته همزمان با اوایل شیوع کرونا و سختگیرانه‌تر بودن قرنطینه، میانگین تراز صوتی نسبت به سال 97 بین دو تا چهار دسی‌بل کاهش یافته بود ‌اما امسال با عادی‌تر شدن شرایط کرونا، میانگین تراز صوت در تهران نسبت به سال 97 یک تا سه دسی‌بل کاهش و نسبت به سال گذشته یک تا دو دسی‌بل افزایش یافت.

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: طی شب گذشته (26 اسفند) تراز صوت در تهران نسبت به روزهای یکشنبه و دوشنبه (24 و 25 اسفند) طی ساعات 18 تا 21 بین یک تا چهار دسی‌بل افزایش یافت همچنین در ساعات 19 شب گذشته بیشترین افزایش تراز صوت حدود چهار دسی‌بل در تهران را داشتیم.

از سویی دیگر سولماز احدی - کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن بیان اینکه برگزاری مراسم چهارشنبه‌­سوری طی روز گذشته در تهران سبب تشدید آلودگی هوا شد، تصریح کرد: جشن چهارشنبه‌­سوری از جمله آیین‌­های کهن ما ایرانیان است که در گذشته با آداب و رسوم مختلفی برگزار می‌­شد اما متاسفانه با گذشت زمان، سنت‌­های قدیمی برگزاری این مراسم جای خود را به عادت‌­هایی دادند که نه‌­تنها برای انسان بلکه برای محیط زیست نیز خطرناک است.

به گفته احدی از بعد ازظهر روز گذشته و همزمان با شروع مراسم آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه شاهد افزایش غلظت آلاینده­‌های هوا و افزایش تراز صوت در سطح شهر تهران بودیم. از سویی دیگر تداوم شرایط پایدار جوی و عدم وزش باد موثر شرایط را برای انباشت آلاینده‌ها فراهم کرد.

کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه اطلاعات شاخص برخط کیفیت هوا در ایستگاه­‌های شهر تهران نشان می‌­دهد که از ابتدای دیروز (26 اسفند) شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه­‌های حساس قرار داشت، اظهار کرد: اما از بعد ازظهر این روز روند افزایش شاخص‌های آلایندگی تشدید شد و حدود ساعت 21 میانگین شاخص کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای همه افراد رسید.

وی با بیان اینکه شاخص‌های کیفیت هوا تا ساعات پایانی شب روبه ‌افزایش بودند و در ساعت 24 به شاخص میانگین 168 در پایتخت رسیدیم، گفت: طی بامداد امروز (27 اسفند) نیز با وجود اتمام مراسم چهارشنبه‌سوری و کاهش حجم ترددهای شهری، تغییر محسوسی در میزان شاخص رخ نداد و با افزایش حجم ترددهای شهری و شروع ترافیک صبحگاهی نیز وضعیت آلودگی هوا تشدید شد.

به گفته احدی درحال‌ حاضر شاخص میانگین کیفیت هوای تهران 138 و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته منتهی به 11 صبح امروز نیز با شاخص میانگین 153 در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها