آژانس انرژی اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای IR-4‌ را تأیید کرد

به نقل از خبرگزاری رویترز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 در «یک سایت زیرزمینی در نطنز» را آغاز کرده است.

آژانس انرژی اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای IR-4‌ را تأیید کرد
کد خبر: 472509
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ۲۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| خبرگزاری رویترز صبح امروز مدعی شده بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که رویترز نیز آن را رویت کرده است، مطرح کرده که ایران غنی سازی اورانیوم را با نوع دوم سانتریفیوژهای پیشرفته یعنی سانتریفیوژهای IR-4 در تاسیسات زیر زمینی نطنز آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی امروز گزارش‌های اخیر درباره اینکه ایران غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4‌ را در نطنز آغاز کرده، تأیید کرد.

رویترز مدعی شد آژانس در این گزارش که روز دوشنبه به کشورهای عضو نوشته، آورده است که «در 15 مارس 2021، آژانس راستی آزمایی کرد که ایران گازدهی به زنجیره 174 تایی سانتریفیوژ IR-4 را که پیش از این در تاسیسات غنی سازی فردو نصب شده بودند، با گاز طبیعی UF6 (اورانیوم هگزافلورید) آغاز کرده است.


این خبرگزاری همچنین به بخش دیگری از گزارش آژانس پرداخته و نوشت: ایران اعلام کرده است که حالا برنامه دارد زنجیره دوم سانتریفیوژهای IR-4 را در تاسیسات فردو نصب کند اما نصب این زنجیره هنوز آغاز نشده است.


رویترز علاوه بر این بخش دیگری از گزارشی را که مدعیست آن را رویت کرده، آورده و نوشت: به طور خلاصه، ایران تا 15 مارس 2021 از 5060 سانتریفیوژ IR-1 استفاده می کرد که در 30 زنجیره نصب شده بودند، 522 سانتریفیوژ IR-2m در سه زنجیره و 174 سانتریفیوژ IR-4 در یک زنجیره نصب شده بودند تا گاز طبیعی UF6 را تا 5 درصد U-235 در تاسیسات فردو غنی سازی کنند.


این خبرگزاری افزود: ایران در حال غنی سازی تا 20 درصد در تاسیسات فردو است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها