کد خبر: 472731
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جدل توییتری مشاوران / مباحثه توییتری حسام آشنا مشاور رئیس جمهور و مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس خبرساز شد

مهدی محمدی مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در صفحه خود در توییتر نقدی را به سیاست خارجی دولت حسن روحانی وارد کرد که با واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، روبه رو شد.

جدل توییتری مشاوران / مباحثه توییتری حسام آشنا مشاور رئیس جمهور و مهدی محمدی مشاور رئیس مجلس خبرساز شد
کد خبر: 472731
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاست خارجی جمهوری اسلامی در طول سال‌های دولت حسن روحانی همراه منتقدان زیادی داشته و بسیاری از آنها تلاش کرده‌اند که از راه‌های مختلف این سیاست خارجی و یکی از مهم‌ترین نتایج آن یعنی برجام را نقد کنند. در تازه‌ترین اتفاق مهدی محمدی مشاور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در صفحه خود در توییتر نقدی را به سیاست خارجی دولت حسن روحانی وارد کرد که با واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، روبه رو شد. در نهایت مباحثه این دو درباره شکل برخورد با آمریکا، برجام و مذاکره تبدیل به مناظره‌ای شد که نشان از اختلافات عمیق در ساختار جناح‌های رقیب در ایران دارد. مناظره‌ای که در نهایت به بحث درباره دولت‌ها و شکل رویکرد آنها درباره سیاست خارجی رسید.

اما این مباحثه توییتری از کجا شروع شد. مهدی محمدی در توییتر خود با خطاب قرار دادن مستقیم حسن روحانی نوشت: «وقتی دولت شما از امریکا اصلا لغو عملی تحریم نفت و بانک را نخواسته و صرفا در پی 'یک تکه کاغذ' از طرف بایدن است که به دروغ نامش را 'لغو تحریم' بگذارد، چرا باید تحریم را بردارند آقای روحانی؟ تازه همان کاغذ را هم‌ به شما نخواهند داد چون احتمال می‌دهند به کمتر از این هم رضایت بدهید!»

پاسخ آشنا به این توییت جرقه یک مباحثه همه‌جانبه را در پی داشت: «دولت شما چطوری از دولت آمریکا لغو عملی تحریم نفت و بانک را می‌خواهد؟»

محمدی که به سبب حکم مشاوره از محمدباقر قالیباف مورد خطاب قرار می‌گرفت، چنین پاسخ داد: «سلام. بسیار ساده است. ما که دولت نداریم و نخواهیم داشت اما شما که دارید به جای اکتفا به عملیات حقوقی صدور فرمان اجرایی تاکید کنید تعهدات زمانی انجام‌ می‌شود که فلان مقدار نفت فروخته شود و مسیر عملیات بانکی باز شود و این امر در یک بازه زمانی مناسب راستی‌آزمایی شده باشد. چرا نمی‌کنید؟!»

حسام آشنا هم در پاسخ نوشت: «سلام علیکم. بسیار ساده نیست.1. حتی برای توافق روی همین طرح هم نیاز به مذاکره با آمریکایی‌ها دارید. 2. این طرح چیزی جز اقدام جزئی برابر اقدام جزئی نیست که وقتی رئیس‌جمهور آن را طرح کرد، همه او را لعن و نفرین کردید.»

مهدی محمدی هم در پاسخ نوشت: «سلام مجدد، این موارد هیچ نیازی به مذاکره ندارد به شرط اینکه اقدام اقتصادی کاملا مشخص از طرف مقابل بخواهید نه یک تکه کاغذ، و چون به معنای عمل به تعهدات 'پس از' راستی‌ازمایی کامل اقدامات اقتصادی است، مرحله‌بندی ندارد و یکباره است. مشکل این است: اقدام می خواهید یا اعلام؟»

اما حسام آشنا این بار به شکل دیگری پاسخ محمدی را داد: «حال که به این دولت امر می‌فرمایید: "این موارد نیاز به مذاکره ندارد." لطفا به طرف مقابل هم فرمان دهید: "فورا مطالبات یک طرفه و مذاکره و توافق نشده را اجرا کند." عرض کردم این همان اقدام در برابر اقدام است که رئیس‌جمهور اعلام کرد ما هم برای کلی آن آماده‌ایم هم برای جزئی آن.»

اما پاسخ مهدی محمدی نشان می‌داد که تفاوت نگاه دو طرف عمیق‌تر از این حرف‌هاست: «وقتی درک شما این باشد از امریکا جای تعجب نیست. فروش نفت و‌ عملیات بانکی تعهد امریکاست نه تعلیق یا ویو فلان قانون. مشکل این است که شما هم فقط عملیات حقوقی می‌خواهید. اینکه ایران بگوید هر وقت فلان مقدار نفت فروش رفت و ‌بانک کار کرد، تعهدات را انجام می‌دهم، چه مذاکره‌ای لازم دارد؟»

حسام آشنا باز هم پاسخ داد: «وقتی آمریکا از برجام خارج شده؛ چه تعهدی دارد که فروش نفت و عملیات بانکی را از تحریم خارج کند؟ وقتی می‌گوید تا ایران فلان اقدامات را انجام ندهد من به برجام باز نمی‌گردم؛ چه تعهدی را پذیرفته است؟»

مهدی محمدی هم در پاسخ به آشنا نوشت: «من دارم درباره شکل صحیح طرح‌ریزی مذاکره صحبت می‌کنم. اینکه شما به عنوان دولت باید چه چیز و چگونه بخواهید. امریکا اگر بدون لغو واقعی تحریم به برجام برگشت دیگر تحریمی برنخواهد داشت. انچه باعث می‌شود امریکا تحریم بردارد نیاز آن است نه تعهد آن. از این کلیشه‌های حقوقی بیرون بیایید.»

حسام آشنا هم با همان نگاه توییت ابتدایی خود دوباره نوشت: «انشالله اوامرتان در دولت بعدی اجرا می‌شود. نشد هم نشد! سرتان سلامت. فقط لازم دانستم عرض کنم اجرایی شدن اوامرتان ساده نیست که متاسفانه همین را هم نتوانستم برایتان روشن کنم و لابد زبانم قاصر است.»

مهدی محمدی هم در جواب نوشت: «اوامر نیست، به عنوان یک برادر کوچک عرایضی کردم. امر دولت هم لابد مربوط به اهلش است و ما بی‌خبریم. از پیچیدگی‌ها هم بی‌خبر نیستم منتها سعی کردم یک حرف اصولی بزنم: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات برجام این بود که عملیات حقوقی را به عنوان تعهد طرف مقابل پذیرفت. این را تکرار نفرمایید.»

حسام آشنا اما باز هم بحث را ادامه داد: «اساسا تحریم‌ها یک عملیات پیچیده حقوقی و با آثار واقعی است. یکی از زمینه‌های امکان‌پذیر شدن تحریم‌ها بی‌توجهی مسئولان وقت به ظرائف حقوقی و بین‌المللی در جریان اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای بود. توجه به ابعاد و تعهدات حقوقی متقابل، شرط لازم و البته نه کافی برای تعامل سازنده جهانی است.»

مهدی محمدی هم در توییت دیگری پاسخ داد: «روی این تکه 'نه کافی' کمی تمرکز کنید. عملیات حقوقی اگر مقدمه اثر واقعی اقتصادی نباشد ارزشی ندارد. لغو واقعی تحریم هم محصول ایجاد اجبار راهبردی برای طرف مقابل خواهد بود نه اکتفا به امضای آن. سودای مذاکره کشور را از تغییر محاسبات دشمن و‌ مجبور کردن آن به لغو تحریم محروم خواهد کرد.»

حسام آشنا بعد از این توییت محمدی در آخرین توییت خود در این بحث نوشت: «کسی در این کشور سودای مذاکره برای مذاکره ندارد. برجام آثا فوری و درازمدت اقتصادی و راهبردی داشته است. اجبار راهبردی یکی از راه‌های تغییر معادلات طرف مقابل است؛

راه‌های دیگر: خلق رضایت نسبی برای طرف مقابل در توافق؛ تحریک توان رقابتی در مقابله با طرف ثالث؛ خلق ارزش مشترک در همکاری.»

و مهدی محمدی در توییت آخر خود نوشت: «'خلق رضایت و ارزش مشترک در همکاری با امریکا'؟! واقعا دوستان دولت با این مبانی مذاکره کرده‌اند و می‌کنند؟! گفت‌وگوی خوبی بود. ممنونم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها