چرا وقتی 50 درصد نیاز ما وارداتی است هنوز FATF تصویب نشده؟

لوایح "اف ای تی اف" این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر را انجام دهیم چرا که این مساله پولشویی و مقررات حاکم در دنیا خود بحث جداگانه ای است.

چرا وقتی 50 درصد نیاز ما وارداتی است هنوز FATF تصویب نشده؟
کد خبر: 473062
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۱۸:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سید حسین مرعشی با بیان اینکه باید در اولین فرصت این تحریم ها لغو شوند، خاطرنشان کرد: برای داشتن یک شرایط نرمال و ایجاد روابط عادی با دنیا و ارتباط با بانک های جهان، تصویب این دو لایحه به تشخیص قاطبه کارشناسان کشور جزء لوازم اساسی کار است. لوایح "اف ای تی اف" این ظرفیت را دارند که حتی بعد از رفع تحریم ها ما نتوانیم با بانک های بین المللی کار موثر را انجام دهیم چرا که این مساله پولشویی و مقررات حاکم در دنیا خود بحث جداگانه ای است.

به گزارش ایرنا، این چهره سرشناس کارگزاران سازندگی افزود: بعضی از نیازهای ما مثل غذا و دارو؛ مشمول تحریم های آمریکا نیست اما برای تعامل با بانک های جهانی جهت واردات این مایحتاج ضروری کشور و همچنین گردش پول نقد بین کشورها برای ایجاد روابط سالم و شفافیت مالی نیازمند تصویب این لوایح هستیم.


مرعشی ضمن اشاره به این نکته که اساساً کشور منظبتی چون ایران که متخلف نیست، نباید خود را در معرض اتهام قرار بدهد، افزود: آنچه که در دستور کار ما برای کمک به مقاومت در منطقه یا در واقع دفاع مشروع است نیازمند به حرکت بر روی لبه خطرناک نیست. باید مسوولین مربوطه با کسب تجربه و آموخته هایی که در کشور وجود دارد هر چه سریعتر بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

مرعشی با تاکید به اینکه کشورچه با اتکا به نفت و چه به واسطه ی صادرات غیرنفتی نیازمند روابط مناسب با جهان است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم به دنیا نفت، فولاد و... بفروشیم و یا ده ها میلیارد دلار صادرات و واردات کالا، غذا، مواد اولیه ماشین آلات و... د اشته باشیم اما بگوییم با بانک های دنیا کار نمی کنیم، چرا که در واقع کار پرهزینه ای برای کشور است و اجازه ندهیم هزینه ای بر کشور تحمیل شود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با ذکر این واقعیت که تقریباً 50 درصد نیازهای غذایی، پوشاک و.. کشور وارداتی است و بالانس تجاری آن هم فروش نفت ما و صادرات مواد معدنی کشور است، افزود: باید بدانیم که هیچ اقتصادی در دنیا بدون داشتن یک روابط خیلی عادی با سایر کشورها امکانپذیر نیست.


وی ادامه داد: امروز اقتصادهای دنیا چنان به هم پیوستگی و وابستگی پیدا کرده‌اند که اروپا بدون آمریکا و آمریکا بدون چین و چین بدون آمریکا و اروپا نمی توانند خودشان را اداره کنند و حقیقتاً ایران هم از این قاعده کلی مستثنی نیست.


مرعشی همچنین بیان داشت: درک ما از اینکه در یک محیط بسته و جدا از مرزهای بین المللی بتوانیم با سیاست‌های خود کفایی اقتصاد ایران را اداره بکنیم غیر واقعی و ناباورانه است .بنابراین برای کاهش هزینه های اداره اقتصاد کشور و تامین نیازها و مبادلات با سایر کشورها باید بتوانیم در واقع یک روابط عادی داشته باشیم چرا که اداره بهینه کشور با گرانی هزینه مبادلات و انتقال پول امکانپذیر نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها