کد خبر: 473085
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ۰۸:۵۶:۰۰
| |

در سازمان ملل متحد مطرح شد:

پیام نوروز نفی خشونت، دشمنی و یکجانبه‌گرایی

بزرگداشت روز بین‌المللی نوروز در سازمان ملل متحد در بحبوحه همه‌گیری کرونا و همچنین افراط‌گرایی و نژادپرستی، این پیام را مخابره کرد که جهان باید افراط گرایی، خشونت، دشمنی و یکجانبه‌گرایی را نفی کند.

پیام نوروز نفی خشونت، دشمنی و یکجانبه‌گرایی
کد خبر: 473085
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ۰۸:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید تخت روانچی روز دوشنبه در نشست مجازی بزرگداشت روز بین المللی نوروز که در مقر سازمان ملل متحد به ابتکار و هماهنگی ایران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، وی افزود: نوروز با همه رسوم، سنت‌ها و آئین‌هایش عنصری بسیار با ارزش‌تر از آن است که صرفا نقش یک تاریخ را در تقویم بازی کند. نوروز فرهنگی دیرپا، ریشه‌دار و عمیق است که با خود، امید، صلح و بهروزی را به ارمغان می‌آورد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: این سنت زیبا، فرهنگ و طبیعت را با هم در می‌آمیزد و علاوه بر تجدید حیات محیط زندگی، تعالی روح و ذهن را نیز به دنبال دارد.

تخت‌روانچی اضافه کرد: نوروز از آغاز پیدایش، به زبان مشترک مردم کشورهای مختلف و اقوام متعدد تبدیل شده و ضمن ترویج ارزش‌های بشری ازجمله صلح، همبستگی، همدلی و دوستی، نقش بسزایی در تقویت روابط دوستانه میان مردمان منطقه براساس همزیستی مسالمت آمیز و حسن همجواری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به برخی از آداب و رسوم نوروز در ایران اظهار کرد این سنت‌ها که در طول قرن‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند، به استحکام روابط مبتنی بر برادری و احترام متقابل، کمک می‌کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در این دوران متلاطم و بحران‌زده از تاریخ بشر که افراطی‌گری، خشونت، دشمنی و یکجانبه‌گرایی به بالاترین درجه خود رسیده است، پیام نوروز از هر زمان دیگری مرتبط‌تر است.

به ابتکار و با محوریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و با مشارکت 11 کشور دیگر حوزه نوروز، نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز به صورت مجازی، روز دوشنبه دوم فروردین ماه 1400 در مقر سازمان ملل برگزار شد. در این نشست که ریاست آن را مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل برعهده داشت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ولکان بازکر رئیس مجمع عمومی و منیر اکرم رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل سخنرانی کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود با تبریک فرارسیدن نوروز و آرزوی بهروزی برای همگان در سال جدید اظهار کرد امروز ما سالی جدید و شروعی مجدد را در پیش داریم و نوروز همه ی ما را با یکدیگر متحد ساخته است.

گوترش افزود نوروز مرزهای طبیعی و آنچه بین ما جدایی می اندازد را در می نوردد و غنای تنوع ما را نشان می دهد. نوروز همه مشترکاتمان را به ما یادآوری و اعتماد، دوستی و حسن همجواری را ترویج کرده و ارزش‌های نوروز آنچه را که ما همه روزه در سازمان ملل به دنبال ارتقای آن هستیم، تقویت می‌کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه سال گذشته مراسم گرامیداشت روز بین المللی نوروز با همه‌گیری کرونا همزمان شد و در عین حال بیگانه ستیزی و نژادپرستی در دنیا افزایش یافت، ابراز امیدواری کرد جهان بتواند با همبستگی و همدلی میان جوامع، کشورها و نسل ها و با تکیه بر گفت‌وگو، بر بحران‌های موجود غلبه کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد در این راه نوروز می‌تواند با تقویت این ارزش‌ها همه را به سمت نزدیکی و هماهنگی بیشتر رهنمون شود.

علاوه بر وی، ولکان بازکر رئیس مجمع عمومی هم با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده در سازمان ملل درخصوص شناسایی نوروز به عنوان یک روز بین‌المللی از طریق تصویب قطعنامه توسط مجمع عمومی، اهمیت نوروز به عنوان یک رویداد فرهنگی دیرپا در جهت تسهیل تبادلات سازنده تمدنی و ایجاد میراث جمعی بشری را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به برخی از آداب و رسوم نوروز، اظهار کرد تداوم عمل به این رسوم در کشورهای حوزه نوروز، در عین تنوع فرهنگی، توانسته به تقویت بنیان‌های یک فرهنگ مشترک میان جوامع مختلف کمک کند.

منیر اکرم رئیس شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل و سفیر و نماینده دائم پاکستان در این سازمان هم در سخنان خود، نوروز را جشنی باستانی دانست که سمبل زایش مجدد و ارتباط انسان و طبیعت است.

وی با قرائت شعری از حافظ، گفت شاعر پرآوازه ایرانی در شعر خود بهار را بسیار زیبا تصویر می کند آنجا که می‌گوید: "بهار و گل طرب انگیز گشت و توبه شکن/به شادی رخ گل، بیخ غم ز دل برکن".

رئیس شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد، نوروز را یادآور میراث مشترک تمدن‌های باشکوهی دانست که از بالکان و دریای سیاه تا دریای خزر و قفقاز و آسیای مرکزی و میانه امتداد یافته و در هنر، موسیقی، معماری، ادبیات و آئین‌های کشورهای حوزه تمدنی نوروز منعکس شده است.

در ادامه این نشست، سفرا و نمایندگان دائم افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان با تبریک نوروز و آغاز سال نو، به تشریح آداب و رسوم نوروز در کشورهای خود پرداختند و بر اهمیت و نقش این میراث مشترک در ترویج ارزش‌های انسانی میان ملت‌های حوزه ی تمدنی نوروز تاکید کردند.

قطعنامه 253/64 مجمع عمومی سازمان ملل که در سال 2010 به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و 11 کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، 21 مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز شناسایی و از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز تلاش و برای بزرگداشت این روز، مراسم‌های سالانه برگزار کنند.

در این قطعنامه تصریح شده است، نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از 300 میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی می‌دارند.

این قطعنامه تاکید می‌کند نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت‌های چندین سده‌ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی براساس احترام متقابل و آرمان های صلح و حسن همجواری ایفا می‌کند.

نوروز همچنین نخستین بار در سال 2009 به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن‌ترین میراث‌های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال 2016 پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای آن به 12 کشور رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها