وزیر خارجه فرانسه،سفیر چین را به دلیل کفتار نامیدن یک محقق،احضار کرد

وزیر خارجه فرانسه در توئیتی اعلام کرد که سفیر چین در این کشور را بابت اظهارات "غیرقابل قبول" و "اقدامات علیه مقام‌ها، محققان و دیپلمات‌های منتخب اروپایی" احضار کرده است.

وزیر خارجه فرانسه،سفیر چین را به دلیل کفتار نامیدن یک محقق،احضار کرد
کد خبر: 473139
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ۱۳:۱۴:۰۴

اعتمادآنلاین| سفارت چین در پاریس روز جمعه اظهاراتی نامناسب را درباره "آنتونی بونداز"، محقق اندیشکده فرانسوی بنیاد تحقیقات استراتژیک مطرح کرد و وی را یک "کوتوله ایدئولوژیک" و "اوباش کوچک" با عقاید و باورهای ضد چینی توصیف کرد. همچنین سفارت چین در فرانسه بار دیگر بر سیاست "چین واحد" تاکید کرده و سفر بالقوه دیپلماتیک از سوی فرانسه به تایوان را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، "بونداز" فرانسوی یک منتقد سرسخت دولت چین است که از سوی سفیر چین در فرانسه به شدت مورد انتقاد قرار دارد و وی این محقق فرانسوی را "کفتار دیوانه"، "اوباش" و "کوتوله ایدئولوژیکی" نامیده است.

پیش از این رویداد، بونداز در توئیتی نوشته بود که سناتورهای فرانسوی آزادند با هر کسی که صلاح است، ملاقات کنند و این ربطی با پکن ندارد چه برسد به یک سفیر که برای مقام‌های منتخب تعیین و تکلیف کند که چه کار می‌توانند انجام دهند و چه کار نمی‌توانند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در توئیتش نوشت: من "لو شایه"، سفیر چین در فرانسه را احضار کردم تا به وی درباره این اظهارات گوشزد کنم.

وزارت خارجه فرانسه همچنین از سفارت چین در پاریس خواسته تا از قوانین اولیه در کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک مربوط با سفارتخانه‌های خارجی و به ویژه رعایت ارتباطات عمومی تبعیت کند.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است: توهین به محققان مستقل و مقام‌های منتخب فرانسوی غیرقابل قبول است و هیچ جایگاهی در روابط دو کشور ندارد و کمکی به بهبود و توسعه روابط بین چین و فرانسه نیز نمی‌کند. سفارت چین باید به تمامی قوانین احترام بگذارد.

اخیرا، سفارت چین در فرانسه هشدار داد که اگر قانونگذاران فرانسوی تصمیم بگیرند به تایوان سفر کنند و سیاست چین واحد را با برقراری روابط دیپلماتیک با تایپه به هم بریزند و نقض کنند، چین هم بر همان اساس دست به اقدام می‌زند.

در حالیکه سفارت چین از اظهارات سفیرش دفاع کرده و آن را آزادی بیان نامیده، وزارت امور خارجه فرانسه همچنان تاکید دارد که اظهارات این سفیر غیرقابل قبول است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها