عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران مطرح کرد:

عدم دسترسی مستقیم به بازارهای خارجی مانع تولید زعفران/ مسئولان ناکارآمد، خود مانع تولید هستند

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران آموزش ناکافی کشاورزان و عدم دسترسی مستقیم به بازارهای بزرگ خارجی را موانع اصلی تولید و صادرات زعفران عنوان کرد.

عدم دسترسی مستقیم به بازارهای خارجی مانع تولید زعفران/ مسئولان ناکارآمد، خود مانع تولید هستند
کد خبر: 473300
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۴ ۱۶:۱۸:۰۱

اعتمادآنلاین| علی حسینی شعار امسال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" را راهنمای مسیر مسئولان دانست و اظهار کرد: شعار امسال مقام معظم رهبری برای سیاست‌گذاران عرصه تولید و اقتصاد کشور بسیار کارآمد و هدفمند است.

وی ادامه داد: در این شعار از کارگزاران نظام خواسته شده که با آینده نگری همت جدی برای رفع موانع تولید داشته و پشتیبان آن باشند.

حسینی از جمله مهمترین مشکلات و موانع بخش کشاورزی را آموزش ناکافی عنوان کرد و افزود: عدم آموزش کشاورزان و به روز نکردن اطلاعات آن‌ها موجب شده از کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی مانند زعفران کاسته شود.

وی همچنین افزایش هزینه تولید و غیر اقتصادی بودن تولیدات کشاورزی را از دیگر نتایج عدم آموزش کشاورزان برشمرد.

حسینی از دیگر موانع توسعه تولید در بخش کشاورزی را خروج محصولات به صورت فله و غیر مستقیم عنوان کرد و افزود: به طور مثال چین و هند از بزرگترین مشتریان زعفران ایران هستند، اما حجم زیادی از محصولات به این کشورها به صورت غیر مستقیم و فله وارد می شود.

به گفته وی؛ عرضه غیر مستقیم زعفران معمولا توسط دلالان و قاچاقچیان انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به افزایش صادرات زعفران در سال جاری اظهار کرد: آمار گمرک نشان از افزایش 35 درصدی صادرات زعفران در ماه‌های اخیر دارد.

وی ادامه داد: اما این افزایش خبر خوبی نیست چراکه با نگاه کارشناسی متوجه خواهیم شد که اتفاقی در حال رخ دادن است که به زیان بازار صادراتی این محصول مزیت‌دار است.

حسینی با یادآوری اینکه اقتصاد جهان در شرایطی است که تقاضا بسیاری از محصولات کاهش یافته است، افزود: در این شرایط باید به افزایش صادرات زعفران با دید شک نگاه کرد و به دنبال عاملی غیر معمول بود.

به گفته وی؛ برخی از تجار برای تامین ارز واردات کالاهای پرسود، دست به فروش زعفران در بازار جهانی با قیمت نازل زده‌اند.

حسینی تصریح کرد: این افراد زعفران را در بازار جهانی با قیمت داخل کشور عرضه می‌کنند تا از ارز آن برای واردات کالاهای پر سود بهره‌ ببرند.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران در راستای تحقق شعار سال از مسئولانی که توانایی مدیریت ندارند خواست که از کار کنارگیری کنند چراکه افراد خود مانع برای تولید هستند.

حسینی در پایان یادآور شد: تمام موارد مذکور برای رفع موانع پیش روی تولید و بازار زعفران بدون کمک بخش خصوصی عملی نخواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها