کد خبر: 473387
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۳:۵۴:۰۰
| |

یک پزشک بخش کرونا:

هر فرد بالای دو سال هنگام خروج از خانه باید ماسک بزند تا بهداشت تنفسی داشته باشد

مرتضی فلاح کرکان رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، علائم بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی را مشابه دانست و خاطرنشان کرد: تب، سرفه، تنگی نفس، احساس خستگی، کوفتگی بدن، احتقان بینی، سردرد و مشکلات گوارشی همچون اسهال از جمله علائم شایع در کروناست که همه این علائم در سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز دیده می شود، اما در حال حاضر در شرایط پاندمی هستیم و در صورت مشاهده این علائم در افراد، کووید19 تشخیص اولیه همه بیماران خواهد بود؛ مگر اینکه با بررسی های تکمیلی خلاف آن ثابت شود.

هر فرد بالای دو سال هنگام خروج از خانه باید ماسک بزند تا بهداشت تنفسی داشته باشد
کد خبر: 473387
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ۱۳:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| یک پزشک بخش کرونا، به آخرین یافته های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر روش های پیشگیری از کرونا اشاره کرد و ادامه داد: هر فرد بالای دو سال هنگام خروج از خانه باید ماسک بزند تا بهداشت تنفسی داشته باشد.

دکتر مرتضی فلاح کرکان، خطر ابتلا به کرونا را برای گروه خاصی از افراد بالاتر دانست و اظهار کرد: مطالعات انجام شده نشان می دهد که از هر 10 نفر فوت شده کرونایی، هشت نفر بالای 65 سال سن دارند لذا سن بالا یکی از پارامترهای مهم ابتلا برای افراد در معرض خطر است.

وی با بیان اینکه برخی از بیماری های زمینه ای در افزایش خطر ابتلا به کرونا اثرگذار است، تصریح کرد: افرادی که دچار بیماری سرطان هستند و شیمی درمانی و رادیوتراپی می شوند، با ضعف سیستم ایمنی مواجه هستند و لذا بیماری های عفونی و ویروس ها خیلی سریع بر آنان اثرگذار خواهد بود.

این متخصص اورولوژی، بیماری های مزمن کلیوی به ویژه در مرحله دیالیز و بیماری های مزمن انسداد ریوی را از دیگر پارامترهای افزایش شانس ابتلا به حالت شدید کرونا دانست و عنوان کرد: در افراد سیگاری نیز که دچار انسداد ریوی مزمن هستند، بافت طبیعی ریه به فیبروتیک تبدیل شده و نمی تواند به راحتی ترشحات را تخلیه کند و اکسیژن رسانی مناسب داشته باشد.

این پزشک داوطلب در بخش کرونا، با اشاره به ضعف سیستم ایمنی برخی بیماران به واسطه مصرف کورتون ها، اضافه کرد: متاسفانه مصرف زیاد داروهای حاوی کورتون در کشور ما به نوعی معضل شده است و بسیاری از افراد برای رفع خستگی و درد اندام استفاده بیش از اندازه از دگزامتازون و پردنیزولون دارند که این استفاده غیر منطقی می تواند آسیب رسان باشد.

وی چاقی را به مثابه یک بیماری التهابی دانست که همه ارگان های بدن را درگیر می کند و گفت: چاقی نیز یکی از مهمترین پارامترهای کاهش ایمنی بدن و در نتیجه تشدید علائم ابتلا به کروناست. مادران باردار، مصرف کنندگان دخانیات و دیابتی ها(نوع 2) نیز در معرض خطر قرار دارند؛ البته افراد دارای قند خون کنترل شده وضعیت بهتری دارند، اما دیابت کنترل نشده می تواند زمینه بروز نوع شدید کرونا را ایجاد کند.

فلاح، با اشاره به گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور، نقش سایر بیماری های زمینه ای در میزان ابتلا را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: تالاسمی، فشار خون، آلزایمر و مشکلات کبدی و گوارشی نیز تا حدی در تشدید علائم بیماری کووید19 اثرگذار است.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، علائم بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی را مشابه دانست و خاطرنشان کرد: تب، سرفه، تنگی نفس، احساس خستگی، کوفتگی بدن، احتقان بینی، سردرد و مشکلات گوارشی همچون اسهال از جمله علائم شایع در کروناست که همه این علائم در سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز دیده می شود، اما در حال حاضر در شرایط پاندمی هستیم و در صورت مشاهده این علائم در افراد، کووید19 تشخیص اولیه همه بیماران خواهد بود؛ مگر اینکه با بررسی های تکمیلی خلاف آن ثابت شود.

هر فرد بالای دو سال هنگام خروج از خانه ماسک بزند

وی با بیان اینکه سلامت افراد به واسطه شرایط شغلی و یا عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی به خطر می افتد، تاکید کرد: افراد حتما وضعیت جسمانی خودشان را پایش کنند و در صورت مشاهده هرگونه علائم تنفسی، ثابت ماندن بیماری یا تشدید علائم را جدی بگیرند. در صورت مبتلا بودن به بیماری های زمینه ای و پارامترهای خطر نیز توصیه می شود حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و تست کرونا(رپید یا پی.سی.آر) دهید.

فلاح، با اشاره به وجود روش های تشخیص تقریبا قطعی کرونا از طریق آزمایش و سی.تی اسکن ریه، عنوان کرد: در صورت تشخیص زودهنگام کرونا درمان دارویی خیلی زود شروع شده و امکان کنترل بیماری وجود دارد؛ البته افراد تنها با یک عطسه به بیمارستان مراجعه نکنند و پایش وضعیت بیماری داشته باشند، اما افراد با سن بالا و یا بیماری های زمینه ای در صورت بروز تب و سرفه و تنگی نفس و احساس خستگی و مشکلات بویایی و چشایی بیشتر دقت کنند و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر لزوم انجام تمرینات تنفسی جهت تشخیص تنگی نفس، متذکرشد: اگر تب و احساس کوفتگی با مصرف استامینوفن و مراقبت های غذایی از بین نرفت، نشان دهنده سیر صعودی بیماری است که باید جدی گرفته شود.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، مهمترین ویژگی کروناویروس بر خلاف سایر ویروس های تنفسی را سرعت و قدرت بالای انتقال آن از فردی به فرد دیگر دانست و تصریح کرد: افراد در صورت مبتلا شدن به کرونا حداقل تا 14 روز ناقل هستند و لذا برای قطع چرخه انتقال باید حتما خودشان را قرنطینه و فاصله فیزیکی با سایر افراد و بهداشت تنفسی را رعایت کنند.

این پزشک داوطلب بخش کرونا، به آخرین یافته های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر روش های پیشگیری از کرونا اشاره کرد و ادامه داد: هر فرد بالای دو سال هنگام خروج از خانه باید ماسک بزند تا بهداشت تنفسی داشته باشد؛ البته در حال حاضر فقط با مشکل ماسک نزدن افراد مواجه نیستیم، بلکه استفاده نامناسب از ماسک مشاهده می شود. در واقع ماسک باید کل بینی و دهان را بپوشاند و حتما تا زیر چانه بیاید.

وی بهداشت دست را لازمه استفاده از ماسک دانست و گفت: قبل از ماسک زدن حتما باید دست خود را با آب و صابون بشوییم و یا از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنیم؛ برای برداشتن ماسک از صورت نیز بهداشت دست مهم است. در واقع بهداشت دست و بهداشت تنفسی مکمل هم هستند.

فلاح، فاصله فیزیکی را دومین روش پیشگیری از کرونا دانست و خاطرنشان کرد: در برخی از اجتماعات و دورهمی ها تهویه مناسب هوا وجود ندارد و لذا افراد هر چقدر ماسک زده و فاصله فیزیکی داشته باشند، به کرونا مبتلا می شوند.

راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا

وی خواستار رعایت اصول بهداشتی در دور انداختن ماسک شد و اظهار کرد: ماسک های آلوده رها شده در محیط، پاکبانان و حیوانات را تهدید می کند. همچنین توصیه می شود از عطسه کردن داخل ماسک خودداری کنید، زیرا خیس شدن ماسک کارایی آن را کاهش داده و احتمال انتقال ویروس را افزایش می دهد. هنگام عطسه ماسک را پایین آورده و از دستمال کاغذی استفاده کنید و سپس دستمال را در داخل سطل زباله بیاندازید.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی انزلی، با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و انجام مسافرت از سوی مردم، عنوان کرد: همانگونه که در سفرهای خارجی، داشتن تست پی.سی.آر منفی 72 ساعت قبل الزامی بوده و علائم بیماری توسط کادر پزشکی سنجیده می شود، در سفرهای داخلی نیز باید این دستورالعمل ها رعایت شود تا به مدیریت بیماری در کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه همه ما نسبت به همنوعان خودمان مسئولیت داریم، گفت: عقل و اخلاق و انصاف حکم می کند که اگر احتمال ناقل بودن ما وجود دارد، در دورهمی شرکت نکنیم و به مسافرت نرویم.

فلاح، علائم کرونای جهش یافته را بسیار مشابه کرونای اولیه دانست و اضافه کرد: از نظر علم ویروس شناسی، هر زیست بوم ویروس های خاص خودش را دارد و ساختار پاتوژنی ویروس در هر منطقه تغییر ژنتیکی می کند؛ این در حالی است که ویروس های جهش یافته قدرت سرایت و کشندگی بالاتری نسبت به ویروس اولیه خود دارند و خیلی سریع تر یک جمعیت عظیم را درگیر می کنند و بیماران بیشتری نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

این متخصص اورولوژی، محدودیت های ترافیکی را روشی برای جلوگیری از جهش ژنتیکی ویروس دانست و تاکید کرد: راهکار پیشگیری از ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا همان ماسک و فاصله گذاری فیزیکی و بهداشت دست است؛ البته استفاده از دو ماسک قدرت و میزان ابتلا به ویروس را کاهش می دهد، اما ممکن است به دنبال استفاده طولانی مدت از ماسک خصوصا بیش از شش ساعت عدم جذب کامل اکسیژن و عدم دفع کامل دی اکسید کربن موجب ایجاد سردرد و مشکلات خواب و پرخاشگری و... شود.

وی با بیان اینکه بیماری همچنان در جامعه هست و باید سعی کنیم به خانواده و اطرافیان خود آسیب نزنیم، یادآور شد: فردی که مبتلا به کرونا می شود و فوت می کند در نهایت خانواده خود را داغدار کرده، اما فردی که ناقل بیماری است و ویروس را به فرد دیگری منتقل می کند و سبب مرگ او می شود، هرگز نمی تواند با این خاطره تلخ کنار بیاید لذا باید دست به دست هم دهیم و فارغ از ملیت و نژاد و فرهنگ و شرایط اقتصادی و اجتماعی بر سه اصل اولیه پیشگیری از کرونا یعنی ماسک، فاصله فیزیکی و بهداشت دست پایبند باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها