کد خبر: 473538
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نگاهی به نقل و انتقالات فوتبال ایران/ کدام تیم ستاره نقل و انتقالات فوتبال ایران بود؟

در آخرین روزهای سال 1399 بازیکنان زیادی بین تیم‌ها جابه‌جا شدند؛ از محمد انصاری که در آخرین لحظات قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و راهی رفسنجان شد تا آرمان رمضانی که شاید غافلگیرکننده‌ترین انتقال فوتبال ایران طی سال‌های اخیر بود. هر کدام از تیم‌ها کوشیدند تا شرایط را برای خود بهتر کنند و نقاط ضعف‌شان را پوشش دهند.

نگاهی به نقل و انتقالات فوتبال ایران/ کدام تیم ستاره نقل و انتقالات فوتبال ایران بود؟
کد خبر: 473538
|
۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1399-1400 در حالی به پایان رسید که شاهد نقل و انتقال بازیکنان بزرگی بین تیم‌ها بودیم؛ بازیکنانی چون احسان حاج‌صفی، آرمان رمضانی و مهدی ترابی. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ بیستم.

آلومینیوم؛ رسول رفت علی‌منصور آمد

آلومینیوم اراک بی‌شک تیم شگفتی‌ساز لیگ بیستم است. آنها که به تازگی راهی لیگ برتر شده‌اند نیم‌فصل اول را به خوبی به پایان رساندند. البته در ادامه اتفاقات عجیبی برای آنها رخ داد: رسول خطیبی مربی تبریزی این تیم با پایان نیم‌فصل اول از این تیم جدا شد و هدایت تی‌تی‌های تبریز را بر عهده گرفت. هرچند جدایی خطیبی شوک بزرگی به این تیم اراکی بود اما حضور علیرضا منصوریان آرامشی نسبی را به آلومینیوم آورد. آنها در فصل نقل و انتقالات جهانبخش طاهر، علیرضا چراغعلی و معین عباسیان را به خدمت گرفتند. عزیز معبودی، محمدجواد عباسی، محمد علی‌نژاد و میر مهدی قریشی هم بازیکنان جداشده آلومینیوم اراک در نیم‌فصل بودند.

استقلال؛ خریدهایی که محقق نشد

آبی‌های تهران نیم‌فصل عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتند. بعد از جدایی محمود فکری و آمدن سه‌باره فرهاد مجیدی به استقلال، مدیران این تیم با پنجره‌ای بسته وارد بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران شدند. امین قاسمی‌نژاد، میلاد جهانی، سعید واسعی، حامد پاکدل، طالب ریکانی و اشکان دژاگه بازیکنانی بودند که نام‌شان در لیست خرید آبی‌های تهران دیده می‌شد. هر یک از این بازیکنان باکیفیت می‌توانستند به فرهاد مجیدی و باشگاه استقلال کمک کنند، اما در حرکتی عجیب هیچ‌کدام از آنان جذب استقلال نشدند تا آبی‌های تهران بازار نقل و انتقالات نیم‌فصل را تنها با خرید آرمان رمضانی از پرسپولیس و سعید مهری از تراکتور به پایان برسانند. در نیم‌فصل چهار بازیکن هم از جمع شاگردان فرهاد مجیدی جدا شدند: فرشید باقری راهی گل گهر سیرجان شد، رضا آذری به صورت قرضی به ماشین‌سازی رفت، سجاد آقایی به نساجی مازندران پیوست و فردین رابط هم بازیکن قرضی نفت مسجدسلیمان شد.

پرسپولیس؛ تیم یحیی کامل شد

قهرمان نیم‌فصل اول فوتبال ایران نقل و انتقالات نیم‌فصل را به خوبی آغاز کرد و با آرامش به پایان رساند. پرسپولیس 2 مشکل اساسی در دفاع و خط حمله داشت و در نقل و انتقالات نیم‌فصل کوشید تا آنها را برطرف کند. تلاشی که نتیجه داد و حالا یحیی گل‌محمدی یک مهاجم بلندبالا، یک وینگر خطرناک و یک مدافع نسبتاً موفق دارد. مهدی ترابی اولین خرید قهرمان ایران بود؛ همان بازیکنی که درست قبل از فینال لیگ قهرمانان آسیا قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و راهی قطر شد. خرید ترابی حواشی زیادی برای پرسپولیس داشت و صدای برخی از هواداران این تیم را هم درآورد. آنها موافق خرید ترابی نبودند، اما گل‌محمدی برای رسیدن به قهرمانی پنجم به این بازیکن نیاز داشت. شهریار مغانلو خرید بعدی پرسپولیس بود. او که در ابتدای فصل هم در لیست خرید پرسپولیس بود بعد از حضوری ناامیدکننده در فوتبال اروپا، به صورت قرضی به جمع شاگردان گل‌محمدی اضافه شد. فرشاد فرجی مدافع پدیده (شهرخودرو سابق) هم آخرین خرید سرخ‌های تهرانی در نقل و انتقالات نیم‌فصل بود. او جانشین خلیل‌زاده‌ای شد که در ابتدای فصل از پرسپولیس جدا شد و به الریان قطر پیوست. آریا برزگر، سعید حسین‌پور، محمد انصاری و آرمان رمضانی نیز بازیکنانی بودند که از پرسپولیس جدا شدند.

پیکان، تیمی که زیاد خرید کرد

آرمان قاسمی، رضا حبیب‌زاده، عزیز معبودی، علی عبدالله‌زاده، علی قربانخانی، محمد پاپی و مسلم مجدمی بازیکنان جدید مهدی تارتار در پیکان هستند. سفیدهای تهرانی یکی از فعال‌ترین تیم‌ها در نقل و انتقالات زمستانی بودند. معین عباسیان‌، حسین حیدری و شاهین طاهرخانی هم بازیکنانی بودند که از جمع شاگردان مهدی تارتار جدا شدند.

تراکتور؛ ستاره‌هایی که بلای جان شدند

تراکتور نقل و انتقالات زمستانی را با حواشی زیادی آغاز کرد. جدایی احسان حاج‌صفی و شایعه حضور اشکان دژاگه در استقلال باعث ناراحتی هواداران این تیم از محمدرضا زنوزی شد. رسول خطیبی هم آب پاکی را روی دست بازیکنان ریخت و اعلام کرد هر کسی دلش با تیم نیست می‌تواند جدا شود. کم‌کم شایعه حضور دژاگه در استقلال داشت رنگ واقعیت به خود می‌گرفت که مدیران این باشگاه قدیمی و پرطرفدار خیلی زود تیم را از حاشیه خارج کردند. مهم‌ترین کار آنها نگه داشتن دژاگه و شجاعی در تبریز بود. تراکتور پیمان بابایی را از ماشین‌سازی به خدمت گرفت و در ادامه هم با ابوالفضل رزاق‌پور، رضا شکاری، سامان نریمان جهان و صیاد کوکبی به توافق رسید. سعید مهری، احسان حاج‌صفی و علی نجفی هم بازیکنانی بودند که از جمع سرخ‌های تبریز جدا شدند.

ذوب‌آهن؛ آرامش مهم‌تر از خرید

بعد از جدایی رحمان رضایی از ذوب‌آهن، مجتبی حسینی هدایت این تیم را بر عهده گرفت. این تیم شرایط خوبی در لیگ برتر نداشت و هواداران این باشگاه قدیمی را نگران کرده بود. مجتبی حسینی که سابقه مربیگری در ذوب‌آهن را در کارنامه داشت تلاش کرد در ابتدای حضورش در این تیم آرامش را به سبزهای اصفهان بازگرداند. مدیران این باشگاه هم کوشیدند تا با خریدهای مناسب موقعیت را برای موفقیت این تیم فراهم کنند. ذوب‌آهن در نقل و انتقالات نیم‌فصل امیر محمدپناهی، پیمان رنجبری، رضا محمودآبادی و سینا اسدبیگی را به خدمت گرفت. علیرضا چراغعلی، رضا حبیب‌زاده و علی دشتی هم بازیکنانی بودند که با این تیم اصفهانی خداحافظی کردند.

سایپا؛ تیمی متکی به جوانان

ابراهیم صادقی مربی جوان سایپا علاقه زیادی به کار با بازیکنان جوان دارد. او در 2 سالی که هدایت نارنجی‌های تهران را بر عهده داشته بازیکنان مستعد زیادی را به لیگ برتر معرفی کرده است. سایپا در نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران روح‌الله سیف‌اللهی، سینا مریدی، فرزاد جعفری و مجتبی لطفی را به خدمت گرفت و با محمدرضا سلیمانی و حمید گلزاری نیز قطع همکاری کرد.

سپاهان؛ بازگشت احسان به خانه

زردهای اصفهانی فعالیت زیادی در نقل و انتقالات زمستانی نداشتند. تنها خرید آنها احسان حاج‌صفی بود، خریدی بزرگ که می‌تواند در ادامه راه به آنها برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر کمک کند. محمد پاپی، مهدی کیانی، رضا دهقانی و محسن الغاسانی بازیکنانی بودند که از جمع شاگردان محرم نویدکیا جدا شدند.

شهرخودرو؛ تیمی که دوباره پدیده شد

مهدی رحمتی نیم‌فصل سختی را پشت سر گذاشت. تیم پدیده مشهد (شهرخودرو سابق) پیش از شروع نقل و انتقالات زمستانی درگیر مشکلات مدیریتی شد و به همین خاطر تیم‌های دیگر رغبتی به جذب ستاره‌های این تیم مشهدی پیدا نکردند. در این میان برخی از این بازیکنان جدا و برخی هم با مخالفت و مقاومت مهدی رحمتی مجبور به ماندن در تیم شدند. فرشاد فرجی، روح‌الله سیف‌اللهی، حسن جعفری، اکبر صادقی و سعید جلالی‌راد بازیکنانی بودند که پدیده را ترک کردند و حسام پورهاشم، مهرداد بایرامی و یوسف وکیا هم بازیکنان ورودی پدیده مشهد نام گرفتند. با این همه یک بازیکن بیشتر از همه سروصدا به پا کرد: امین قاسمی‌نژاد بازیکنی که خیلی سعی کرد تا به استقلال برود، اما مخالفت رحمتی و کم‌کاری مدیران استقلال مانع از جدایی این بازیکن از پدیده شد.

صنعت نفت آبادان؛ مرا نفروشید

طالب ریکانی نامی است که همیشه در یاد هواداران فوتبال ایران می‌ماند؛ بازیکنی که ترجیح داد در صنعت نفت بماند و برای مردم شهرش به میدان برود. استقلال برای به خدمت گرفتن کاپیتان صنعت نفت آبادان تلاش زیادی کرد، اما این بازیکن خطاب به مدیران صنعت نفت نوشت: «من نمی‌خواهم فروخته شوم! این حرف من است.» در این میان زردهای آبادان امید خالدی و رحیم زهیوی را به خدمت گرفتند و علی عبدالله‌زاده و علی آل‌کثیر را هم از دست دادند.

فولاد؛ پنجره‌ای که بسته ماند

فولاد تنها تیم لیگ برتری بود که هیچ خریدی در نقل و انتقالات زمستانی نداشت. فولادی‌ها با پنجره‌ای بسته به تماشای خرید تیم‌های دیگر نشستند و سه بازیکن خودشان را نیز از دست دادند. سینا مریدی، فرزاد جعفری و سینا زامهران بازیکنانی بودند که از این تیم جدا شدند تا دست جواد نکونام در ادامه راه بسته‌تر از قبل باشد.

گل گهر سیرجان؛ فروشنده‌ای که تنها 2 خرید داشت

هیچ تیمی به اندازه گل گهر سیرجان در نقل و انتقالات زمستانی بازیکن از دست نداد. آنها 6 بازیکن از دست دادند و در عوض تنها سه بازیکن به لیست خود اضافه کردند. امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل علی قربانخانی، رضا شکاری، پیمان رنجبری، رضا محمودآبادی، حسام پورهاشم و یوسف وکیا را فروخت و تنها علی دشتی و فرشید باقری را به خدمت گرفت.

ماشین‌سازی تبریز؛ تعلیق فعالیت باشگاه

سال که نو شد دردسرهای ماشین‌سازی هم شروع شد. محمدرضا زنوزی مالک این تیم در نامه‌ای خطاب به هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی، از مالکیت و مدیریت باشگاه ماشین‌سازی تبریز انصراف داد. اتفاقی که باعث شد تمام فعالیت‌های این باشگاه تا زمان انتقال مالکیت آن به حالت تعلیق دربیاید. حال این اتفاق آینده بازیکنان جوان تیم را به خطر انداخته است. قدیمی‌ترین تیم شهر تبریز در نقل و انتقالات لیگ برتر حضوری فعال داشت و جوانان زیادی هم جذب کرد. حبیب گردانی، سعید حسین‌پور، رضا آذری، عبدالرئوف نجاری، علی نجفی و مهدی امینی بازیکنانی بودند که به ماشین‌سازی پیوستند. ابوالفضل رزاق‌پور، پیمان بابایی و اکبر آفاقی هم ماشین‌سازی را به مقصد تیم‌های دیگر ترک کردند. حالا خبرهایی از خروج ماشین‌سازی از لیگ برتر به گوش می‌رسد و باید دید در آینده چه اتفاقی برای بازیکنان این تیم قدیمی فوتبال ایران رخ می‌دهد.

مس رفسنجان؛ خریدهای معقول

حسن جعفری، محمد انصاری، محمدرضا سلیمانی و مهدی کیانی خریدهای جدید مس رفسنجان هستند. مس رفسنجان با هدایت محمد ربیعی نتایج خوبی در نیم‌فصل اول لیگ برتر گرفت و حالا با اضافه شدن بازیکنان جدید تلاش دارد در نیم‌فصل دوم جایگاه خود را در لیگ برتر تثبیت کند. این تیم پشتوانه مالی خوبی دارد و می‌تواند با برنامه‌ای بلندمدت یکی از قدرت‌های فوتبال باشگاهی ایران شود. هرچند مس رفسنجان خریدهای خوبی داشت، اما بازیکنانی را هم در نقل و انتقالات نیم‌فصل از دست داد؛ امید خالدی، رحیم زهیوی و عماد میرجوان سه بازیکنی بودند که از جمع شاگردان ربیعی جدا شدند.

نساجی مازندران؛ حضوری چشمگیر در بازار

نساجی مازندران هم به مانند پیکان تهران حضوری چشمگیر در نقل و انتقالات نیم‌فصل داشت. آنها با هفت خرید به همراه پیکان پرکارترین تیم نیم‌فصل بودند. اکبر صادقی، رضا دهقانی، سجاد آقایی، سعید جلالی‌راد، شاهین ثاقبی، شاهین طاهرخانی و علی آل‌کثیر بازیکنان ورودی نساجی در نیم‌فصل دوم لیگ برتر بودند. آرمان قاسمی، مهرداد بایرامی، امیرحسین موسی‌زاده، روزبه شاه علی دوست و شاهین مجیدی هم در نیم‌فصل با نساجی خداحافظی کردند.

نفت مسجدسلیمان؛ بدون یک خروجی

نفت مسجدسلیمان درست نقطه مقابل فولاد خوزستان در نقل و انتقالات زمستانی بود. آنها هیچ بازیکنی را از دست نداند و در ادامه هم کوشیدند تا تیم خودشان را تقویت کنند. عماد میرجوان، مسلم مجدمی، وحید خشتان و فردین رابط بازیکنانی بودند که در فصل نقل و انتقالات به نفت مسجدسلیمان پیوستند.

کدام تیم بهترین خرید را انجام داد؟

در آخرین روزهای سال 1399 بازیکنان زیادی بین تیم‌ها جابه‌جا شدند؛ از محمد انصاری که در آخرین لحظات قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و راهی رفسنجان شد تا آرمان رمضانی که شاید غافلگیرکننده‌ترین انتقال فوتبال ایران طی سال‌های اخیر بود. هر کدام از تیم‌ها کوشیدند تا شرایط را برای خود بهتر کنند و نقاط ضعف‌شان را پوشش دهند.

شما به عنوان یک هوادار فوتبال و مخاطب اعتمادآنلاین فکر می‌کنید کدام تیم برنده اصلی نقل و انتقالات زمستانی فوتبال ایران است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها